Angst voor dieren

Ben je er klaar mee om weg te lopen van een hond? Neem de teugels in handen en neem de angst voor dieren weg.

Ze zijn vaak niet groter dan een kootje van je duim (spinnen), of slechts 4 cm lang (muis), maar toch krijgen die kleine schepsels het voor elkaar die grote mensen bang te maken. En soms niet zo’n beetje ook. Sommigen verstijven, gillen, huilen, raken in paniek.

Wat zie jij dat ik niet zie?

Bij het zien van een muis, spin, hond, enzovoort, zie ik een dier dat kleiner is dan ik en onschuldig. Niets in mij geeft reden om in paniek te raken. Ik heb schijnbaar een ander commando aan insecten of dieren gehangen. Hoor ik “muis”, dan zie ik een klein schichtig beestje dat kaas eet. Hoor ik “hond”, dan zie ik een trouwhartige vriend.

Ver(Her)vormen.

Omdat ons brein nogal gemakzuchtig is, wordt alles vervormd, weggelaten en gegeneraliseerd. Vervorming kan betekenen dat ik een klein spinnetje zie, maar jij in je verbeelding een enorm grote terwijl het hetzelfde beestje is. Bij generalisatie kan het zijn dat bij mij één negatief voorval slechts een voorval blijft, maar dat dat voorval bij jou ervoor heeft gezorgd dat alles nu negatief is. Weglating kan betekenen dat een insect in een kooi voor jou niet meer in een kooi zit. Je laat de bescherming van de kooi weg.

Opnieuw leren observeren en integreren.

Tijdens de oefeningen gaan we op zoek naar wat jij echt ziet. En dan met name wat jij voor je geestesoog ziet.  Als iemand een woord uitspreekt dan moet je er een beeld bij zoeken om te begrijpen wat de ander bedoelt. Aan dit beeld zit altijd een emotie vast. Het liefst is deze positief of neutraal, maar regelmatig ook negatief. De emotie heb je er zelf aan gekoppeld. Net als bij een trekhaak koppelen we die er simpelweg weer af om er vervolgens een andere (neutrale of positieve) emotie aan te koppelen.

Onderneem actie.

Het is veel fijner om ontspannen over straat te gaan of door een park te lopen en je niets aan te trekken van wat er rondloopt. Bel 0636430220 voor meer informatie of het maken van een afspraak.

7 BELANGRIJKE TIPS OM VAN JE ANGST AF TE KOMEN

HOE ZOU JE HET VINDEN OM JE SNEL GOED TE VOELEN EN JE ANGSTEN ONDER CONTROLE TE HEBBEN?

  • MET EENVOUDIGE STAPPEN
  • VOOR ELKE ANGST TE GEBRUIKEN
Sablab Development