april 10, 2013

Angst: Ga van Doem naar Doe

Een probleem dat ik veel hoor bij mijn cliënten: “Ik krijg mijn hoofd niet stil” en hier bedoel ik natuurlijk de gedachte. De hele dag door ben je in gesprek met jezelf en wanneer het erg lang duurt zijn het meestal niet van die leuke gesprekken. We hebben een intern dilemma. We zijn aan het piekeren.

Brein zit vast

Je hoort nog wel eens: “komt er nog iets uit je handen?” Met andere woorden; gaat het van een gedachte “ding” naar een doe “ding”. Zoals je weet, of misschien nooit opgevallen, bestaat creatie uit drie delen:

  1. Gedachte/idee/impuls
  2. Uitgewerkt idee
  3. Een gerealiseerd plan

 

Wanneer we het huis gaan verven of iets ontwerpen dan doen we dit vaak vanuit een impuls. Plots denk je: “Ik ben weer toe aan een ander kleurtje.” Vervolgens wordt dit idee omgezet in het bekijken van de verschillende kleuren en als laatste wordt er geverfd. Wanneer er geverfd is, is de gedachte stil. Je bent gerustgesteld en een blij mens.

Tussen toen en straks

Je begrijpt dat je gedachte rondom het verven stopt, omdat het gedaan is. Wanneer je echter piekert gebeurt er niets. Dan ren je waarschijnlijk in je gedachte van toen naar straks. Je lost het niet op of je kan geen oplossing vinden. Wanneer je bij het verven niet weet welke kleur je wilt, kan je blijven piekeren en onrustig worden of je kan naar een binnenhuisarchitect gaan voor informatie.

7 BELANGRIJKE TIPS OM VAN JE ANGST AF TE KOMEN

HOE ZOU JE HET VINDEN OM JE SNEL GOED TE VOELEN EN JE ANGSTEN ONDER CONTROLE TE HEBBEN?

  • MET EENVOUDIGE STAPPEN
  • VOOR ELKE ANGST TE GEBRUIKEN

Je denkt nu nu misschien: “ja, hallo, met verven is dat eenvoudig. Mijn piekerend brein is geen huiskamer die geverfd moet worden.” Nee, dat is het zeker niet, maar de analogie is hetzelfde. Waar jij over piekert moet uit je hoofd. Het moet van Doem naar Doe.

Schrijf het van je af

Doe iets met die gedachte. In eerste instantie kan je ze omschrijven en bestuderen.

  • Gaat deze gedachte over NU of over het verleden
  • Gaat deze gedachte over NU of over de toekomst

 

Beide, verleden en toekomst, zijn niet hier en wanneer ze onrust brengen zijn het belemmerende gedachten. Om je de gedachten in het NU te zetten schrijf je ze op en onderzoek je of er een ACTIE aan gehangen kan worden.

Blijf je bijvoorbeeld met een persoon in je hoofd zitten en dit maak je onrustig; schrijf dit op en bepaal wat jou onrustig maakt. Wanneer je dit met die persoon bespreekt is hel veelal opgelost.

Natuurlijk, een oplossing vinden voor piekeren  kan lastig zijn en soms niet alleen op te lossen. Wanneer je er zelf niet uitkomt kan je naar coach (een soort binnenhoofdarchitect :-)). Een WegMetJeAngst.nl coach is in staat om snel je brein vrij van netelige gedachten te maken. Wanneer je brein weer vrij is, zie je alles helder en herken je mogelijkheden.

Ik zeg, succes en weg met die angst.

Albert

Sablab Development