januari 11, 2016

Face The Enemy…

road-247305_640
Dit waren de eerste woorden die ik ooit hoorde bij mijn eerste baan. Ik moest iets doen dat ik nog nooit had gedaan en dat maakte me enorm gespannen. Van alles vloog er door mijn hoofd: “dit kan je niet”, “ze lachen je straks allemaal uit”, enzovoort. Angst sloeg toe!! Mijn baas zag het en zei: “kom op knul, zo erg is het niet – face the enemy -. Ik deed het en het viel inderdaad mee. Ik had een nieuwe positieve ervaring waar ik weer mee verder kon.

Wat is nou eigenlijk angst?

Is angst goed of slecht? Nou, gelukkig zijn we geboren met dit mechanisme in ons brein. Zonder angst (gezonde natuurlijk) zouden we de meest domme dingen doen. Even een leeuw aaien in de dierentuin, oversteken terwijl er een auto met hoge snelheid aankomt of blijmoedig een giftige slang benaderen. Om maar wat te noemen.

Nu je dit zo leest, denk je misschien : “Nee, tuurlijk doe je dat soort dingen niet.” Maar… kleine, nog onwetende, kinderen dan? Lopen zij niet over terwijl er een auto aankomt? Stoppen zij hun hand niet in een brandende kaars? Eten zij niet zomaar een spin op? Weten zij veel. Het brein van een klein kind heeft nog niet zo veel referentie of ervaring dat het al verstandig genoeg is om te herkennen wat gevaar is. Het emotionele brein heeft nog geen alarmbelletjes hangen.

Iedereen is wel eens bang.

Hoe je het wendt of keert, we zijn allemaal op zoek om aardig gevonden te worden en om erbij te horen. Dit is een heel primitieve gewoonte. Als oermens was je namelijk het meest veilig in de groep. Bij de groep wilde je blijven. Logisch, want dat bracht zekerheid. Daarom maken we het liefst geen fouten. Dat is alleen maar falen. We denken continu “wat denkt de ander daar nou van?” We moeten ons examen goed doen of die presentatie voor de groep. De spanning bij zo’n examen of presentatie geeft vaak een “black out” gevoel: Als het maar goed gaat en ik er niet buiten val. Let Op: Dit is meestal een onbewust proces. Je hebt het niet eens door, maar het is er wel.

Angst maakt alert

Wanneer er iets op je pad komt dat bewust of onderbewust te spannend is schiet je vaak in een “vecht” of “vlucht” modus. Je voelt het direct aan je hele lichaam; je hart klopt veel sneller, je ademhaling wordt gehaast en zit hoog in de borst, spieren spannen aan, je begint te transpireren, je bloeddruk gaat omhoog en zelfs je haren gaan omhoog en/of je krijgt kippenvel. En net zoals je bij een “black out” ervaart kun je niet zo goed meer nadenken.

7 BELANGRIJKE TIPS OM VAN JE ANGST AF TE KOMEN

HOE ZOU JE HET VINDEN OM JE SNEL GOED TE VOELEN EN JE ANGSTEN ONDER CONTROLE TE HEBBEN?

  • MET EENVOUDIGE STAPPEN
  • VOOR ELKE ANGST TE GEBRUIKEN

Nu weet je dat de angst op een bepaald moment ook weer weg is. Je bent weer relaxt. Helaas duurt het vaak een tijdje dat je je na een angstig moment nog onrustig voelt. Dat is de adrenaline in je bloed. Als je een flinke sportprestatie moet leveren is adrenaline goed. Het maakt je klaar voor de strijd. Door de inspanning tijdens het sporten raak je het merendeel van de adrenaline weer kwijt. Maar… een adrenalinestoot “uit het niets” kan je behoorlijk angstig maken. Doordat de plotselinge aanwezigheid van de angst voor de persoon niet duidelijk is kan er een angst voor die angst ontstaan.

Dit betekent dat er heel vaak aan dit vervelende moment wordt gedacht. De gedachte aan dit nare moment kan weer voor te veel adrenaline zorgen en dit maakt weer angstig. Mmm… vervelende cirkel. Het is daarom zaak dat er snel iets aan de herinnering van de eerste angstervaring wordt gedaan.

Ik gebruik hier meerdere technieken voor die enorm goed helpen. Eén ervan is hypnose. Later hierover meer.

Tip:

Voor nu kan ik je adviseren om bij een angstervaring snel op je ademhaling te letten en deze natuurgetrouw te volgen. Loop eens rond en tel het aantal stappen dat je zet tussen een in- en uitademing. Op deze manier ga je “uit je negatieve stemming” en kom je meer in contact met je lichaam.

Succes en warme groet,

Albert

Sablab Development