januari 19, 2016

Hou je Amygdala in de gaten…

Je amygdala is je emotionele brein en zal, wanneer het “denkt” dat er gevaar dreigt, jou snel naar een veilige plek willen brengen. Bij een “gevaarlijk” moment kom je in een vechten of vluchten modus. Dit betekent dat je amygdala stress hormonen inzet (o.a. cortisol en adrenaline). Je armen en benen worden volgepompt met bloed. Logisch je moet vechten of vluchten. Ademhaling versnelt en gaat omhoog richting de borstkas, hartslag gaat omhoog en zo ook je bloeddruk. Je begint te zweten en wordt wellicht ook licht in het hoofd. Dit is een hele nare ervaring.

In de oertijd gebeurde dit als je oog in oog stond met een gevaarlijk dier. Nu gebeurt het als je onbewust denkt aan het gesprek om loonsverhoging, die vliegreis, de drukte bij boodschappen doen, enzovoort. Bij ogenschijnlijk eenvoudige zaken ontstaat er een paniekgevoel. Het kan zo sterk zijn dat je de controle lijkt kwijt te raken. Deze ervaring wordt vaak als vreemd en angstig ervaren en de persoon in kwestie houdt het voor zichzelf. Helaas kan er door zo’n nare ervaring een angst ontstaan voor de ervaren angst. Een nare cirkel die je moet doorbreken.

Ontspanning en dissociatie zij twee krachtige en eenvoudige technieken om hier snel mee om te gaan. LET OP… De angst ben je niet!!! Je ervaart slecht een nare sensatie/emotie. Door direct te beseffen, bij de constatering van het nare gevoel, dat je uit het NU bent gegaan en aan het (nare) verleden dacht of in een negsatieve toekomst schoot kun je de situatie keren. Voel je namelijk de heftige emotie dan ben je instaat om jezelf van een afstandje te bekijken. Wanneer je dat doet kan je aan jezelf vragen: “wat gebeurt er en vanwaar die angst?”. Noem gewoon je naam als je deze zin zegt. Door nu tegelijk je ademhaling te regelen, deze zit bij angst vaak in de borst en hoort bij de middenrif, en te concentreren op je lijf, kan je weer snel rustig worden.

Begin eens vanaf nu te herkennen dat jij de angst niet bent. Herken dat in jouw emotionele brein een overtuiging zit dat niet meer helpt. Sterker nog, ondanks de goede bedoelingen van de amygdala, wordt je leven of de situatie alleen maar slechter. Meditatie helpt enorm goed om rust te vinden. Verder hanteer ik nog een aantal andere krachtige technieken die de angst wegnemen. Meerdere van deze technieken worden er behandelt in de online weg met je vliegangst cursus.

7 BELANGRIJKE TIPS OM VAN JE ANGST AF TE KOMEN

HOE ZOU JE HET VINDEN OM JE SNEL GOED TE VOELEN EN JE ANGSTEN ONDER CONTROLE TE HEBBEN?

  • MET EENVOUDIGE STAPPEN
  • VOOR ELKE ANGST TE GEBRUIKEN

Warme groet,

Albert

Sablab Development