Hypnotherapie

Wat is Hypnotherapie?

Hypnotherapie kan jou op een zeer krachtige manier helpen om te krijgen wat je wilt of juist te stoppen met een eigenschap die je tegenstaat. Het is een ontspannen en veilig proces dat door de meeste klanten als heel plezierig wordt ervaren. Je wordt in een lichte, medium of diepe trance gebracht die mij in staat stelt te communiceren met je onbewuste. Op deze manier worden gewenste resultaten mogelijk, zoals stoppen met roken, afvallen of simpelweg meer zelfvertrouwen te krijgen.

Is hypnose eng?

Er bestaan vaak misverstanden omtrent hypnose. Het feit dat hypnose in de media niet altijd even positief in beeld wordt gebracht, helpt helaas niet mee aan het beeld dat hypnose ontzettend prettig en effectief kan zijn. Het ‘schrikbeeld’ dat mensen vaak hebben, van volledig controleverlies, is absoluut niet aan de orde. Hypnose is slechts een diepe staat van ontspanning, in welke nieuwe mogelijkheden worden aangesproken. Wanneer je bij mij onder hypnose gaat, zul je nog volledig ‘bij’ en ‘in control’ zijn; het zal zijn alsof we gewoon in gesprek gaan. Dit kan in principe gewoon met de ogen open. Echter, als je ogen dicht zijn stimuleert en vergroot dit de staat van ontspanning. Tijdens een trancesessie hoor je alles, ben je je nog volledig bewust van alles en heb je, indien gewenst, altijd de controle om de sessie te stoppen. Je zult echter merken hoe heerlijk ontspannen en veilig het is. De trance zorg ervoor dat ik met je onbewuste kan communiceren. In je onbewuste liggen mogelijkheden die jouw bewuste niet ziet. In feite boren we jouw eigen innerlijke hulpbronnen aan om je belemmeringen en angsten te verwijderen.

Je onbewuste geest wordt beschouwd als de meest verbazingwekkende computer die de mens kent. Het is dat deel van je geest waar automatische gewoonten en gedragingen zijn vastgelegd. Het overgrote deel van wat we doen gaat automatisch. Denk bijvoorbeeld eens na over hoe jij de vorige zin las. Daar dacht je niet over na, je deed het gewoon. Op routine. Automatisch. Lezen, en ook bijvoorbeeld praten, fietsen, autorijden en je tanden poetsen, gaat meestal onbewust.

Je onbewuste wil dat je het goed hebt!

Je onbewuste heeft vele functies, zoals het opslaan van herinneringen en het sturen van je overtuigingen. Het onbewuste zorgt er ook voor of je ergens gemotiveerd voor bent of niet. Je gebruikt je onbewuste geest voor de dagelijkse vaardigheden, zoals o.a. autorijden, lopen, fietsen of praten. Het is ook de plaats waar je gewoonten (goede en slechte) vandaan komen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die op hun nagels bijten, hun haar uittrekken of een hele reep chocolade wegsnoepen, terwijl ze dat op bewust niveau eigenlijk helemaal niet willen. Dit gaat vaak onbewust en er wordt dus niet over nagedacht. Het deel dat het ‘doet’ is het onbewuste en met deze actie, het negatieve gedrag, wordt er een bepaalde behoefte bevredigd. Je wint er iets mee, denkt het onbewuste. Het heeft een dieperliggende positieve intentie.

Je onbewuste gaat voor veiligheid, of dit nou een reëel beeld van veiligheid is of niet. Dat wil zeggen dat een angst die je ervaart (of een fobie, paniekaanval) je weerhoudt om de handeling die je ooit deed en die toen als heel vervelend/traumatisch werd ervaren, opnieuw te doen. Je onbewuste wil je veilig houden en creëert zodanig een angst om bijvoorbeeld te gaan vliegen, naar die sociale gelegenheid te gaan of een presentatie te geven. Onbewust heb jij jezelf dit aangeleerd. Niemand is namelijk geboren met vliegangst, pleinvrees of de dwangmatige behoefte de haren uit te trekken.

7 BELANGRIJKE TIPS OM VAN JE ANGST AF TE KOMEN

HOE ZOU JE HET VINDEN OM JE SNEL GOED TE VOELEN EN JE ANGSTEN ONDER CONTROLE TE HEBBEN?

  • MET EENVOUDIGE STAPPEN
  • VOOR ELKE ANGST TE GEBRUIKEN

Hoewel het dus ergens is aangeleerd vanuit de innerlijke intentie om je veilig te houden; ondertussen weerhoudt je angst of dwangmatig gedrag je wel om gelukkig te zijn, carrière te maken of persoonlijk te groeien. Hier ligt nu de kracht van Hypnotherapie: Het biedt de mogelijkheid om de emotie die het onbewuste bij de eerste gebeurtenis (en daaraan gekoppeld alle situaties die daarop lijken) heeft geplaatst weg te nemen. Je leert, in het geval van vliegangst, ineens bij de gedachte aan vliegen kalm te worden en te blijven. Vliegen wordt dan voor jou net als voor anderen; een neutraal middel om ergens te komen voor je plezier of op zakelijk vlak.

De meeste mensen vinden het bewust veranderen van hun gedrag zeer lastig. Je kunt namelijk niet met je bewuste jouw onbewuste onder controle hebben. Iemand die ontspannen wil zijn voordat hij of zij een presentatie geeft, zegt vaak tegen zichzelf: “Niet gespannen zijn”. Hierdoor is hij/zij júist bezig met gespannen zijn. De hele cyclus van spanning is dan aanwezig. Ook de persoon die – “cold turkey” – gestopt is met roken begint niet zelden toch opnieuw met roken. Het deel dat je aanstuurt om dit te doen is dus je onbewuste. Op bewust niveau heb je namelijk al 10x gezegd dat je het niet moet doen, maar je deed het toch! Het onbewuste is ervan overtuigd dat je er iets mee wint, omdat bepaalde overtuigingen in jou verankerd zitten. Die zul je eerst moeten aanpakken, om de gewenste verandering te bewerkstelligen. Hypnotherapie kan je hier uitermate effectief bij helpen, doordat je rechtstreeks met je onbewuste werkt.

Er zijn twee soorten Hypnotherapie:

Conversationele hypnotherapie – Dit is waar verandering plaatsvindt met behulp van hypnotische taal, die formele trance niet vereist. Veelal is NLP dan de techniek.
Trance gebaseerde Hypnotherapie – Dit is waar klanten een lichte / medium / diepe trance ervaren. Verschillende trances worden gebruikt voor verschillende behandelingen.
Beide hypnotherapieën worden gebruikt om direct te communiceren met je onbewuste geest en om je te helpen de uitkomst krijgen die je wilt. Als je in een trance bent, ben je zeer ontspannen. Het gevoel is te vergelijken met de staat tussen wakker zijn en in slaap vallen.
Waarom Hypnotherapie?
Meestal wil je een deel veranderen binnenin jezelf dat gerelateerd is aan een specifieke context. Daarom starten we altijd eerst om deze te vinden. Dit is zeer belangrijk, omdat binnen een context alle neurologische niveaus (dit leg ik uit als je bij me bent) met elkaar moeten samenwerken om de uitkomst te creëren die je wilt. Neem bijvoorbeeld iemand met een presentatie-angst. Het is hierbij mogelijk de persoon te helpen om een aantal nieuwe vaardigheden en gedragingen te leren, waarbij hij kalm en vol vertrouwen is tijdens het presenteren.

Stel dat iemand net geleerd heeft (vaardigheid) te presenteren. Echter, deze persoon gelooft op identiteitsniveau niet dat hij een goede presentator is. Hij zegt dan ook letterlijk in of tegen zichzelf: “Ik BEN geen goede presentator.” Wanneer je op identiteitsniveau twijfels hebt, zullen deze je net aangeleerde vaardigheden tenietdoen. Dus: Alle neurologische niveaus moeten op elkaar afgestemd worden om hen samen te laten werken. Deze niveaus zijn: Context – gedrag – vaardigheden – overtuigingen – waarden – identiteit – doel.

Hypnotherapie kan je helpen op heel veel verschillende gebieden (contexten) in je leven. Het kan snel effectief zijn en is zeer veilig. Wellicht zijn er verschillende gebieden in jouw leven waarbij je wat hulp zou willen.

Neuro Logische Niveaus

Identiteit – Heb je wel eens in de gaten dat mensen zichzelf heel vaak identificeren met hun beroep of sport? Ik BEN een bakker of ik BEN voetballer? Zo kun je je ook identificeren met gedrag: Ik BEN dom. Ik BEN een lafaard. Ik BEN lelijk. Waar baseer je dit op? En besef je wat een impact deze gedachten hebben op je geest? Als je iets dat je doet verwart met wie je bent, dan is dit vaak heel lastig te veranderen. Toch is het niet onmogelijk. Het begint bij bewustwording. Start met het herkennen en aanpassen van je eigen taalpatronen. Het is belangrijk om je echte identiteit te hervinden en dat wat je een keer verkeerd hebt gedaan, opnieuw te oefenen en te leren.

Waarden – Waarden zijn onbewust en geven jou motivatie. Op de vlakken van onze carrière, relaties, familie en gezondheid hebben we verschillende waarden. Waarden zijn dingen die je kunt voelen en niet bezitten, zoals ‘vrijheid’ en ‘onafhankelijkheid’. Sommige cliënten hebben hulp nodig om de prioriteit van hun waarden te veranderen op verschillende vlakken van hun leven. Het kan zijn dat je een tijdlang de waarde ‘vrijheid’ hoog in het vaandel hebt staan; je wilt er steeds op uit. Echter, wanneer je ouder (vader of moeder) bent en een gezin hebt, kun je daar wel eens in vastlopen. Door de prioriteiten van je waardenladder te onderzoeken verkrijg je veel inzicht.

Overtuigingen – Overtuigingen worden gestuurd door je waarden. Sommige cliënten hebben een overtuiging in relatie tot hun waarden. Deze overtuiging leidt tot de diepere intentie dat iets ‘x’ of ‘y’ moet zijn om de waarde te bereiken. Bijvoorbeeld: “Ik kan absoluut niet meer dan 28 uur per week werken, want dat gaat ten koste van mijn vrijheid.” Overtuigingen kunnen nogal negatief zijn en dat weerhoudt je van het krijgen wat je wilt in het leven. Denk maar eens aan de overtuiging “Ik ben niet goed genoeg” of “Bij mij gaat dat altijd mis”. Er kan ook sprake zijn van een intern conflict. In dat geval wil een deel van jou het één en een ander deel van jou het ander. Bijvoorbeeld: “Ik wil financieel ruim zitten, maar ik wil ook niet meer dan 28 uur werken, want dan lever ik teveel vrijheid in.” Herkenbaar?

Vaardigheden en capaciteiten – Sommige cliënten willen weten hoe ze “anders” kunnen zijn in verschillende situaties, bijvoorbeeld middels het hebben van meer vertrouwen in sociale situaties of op het werk.

Gedrag – Of het nu een slechte gewoonte is, zoals roken of uitstelgedrag; ik kan je garanderen dat jij je onbewust ander gedrag kunt aanleren in de plaats van het gedrag dat jou nu belemmert. Je kunt dus iets leren dat totaal anders is dan je nu kent en dat ook nog eens het gewenste resultaat bewerkstelligt. Roken of uitstellen brengen je namelijk iets op op onbewust niveau; bijvoorbeeld (tijdelijke) rust in plaats van spanning. Zou het niet mooi zijn als je je onbewuste kunt behagen door ditzelfde resultaat te bereiken, maar dan ook nog eens middels een bepaald goed gedrag?

De zorg dat alle niveaus goed zijn opgelijnd is het verschil tussen een goede en minder effectieve therapie.

Naast Hypnotherapie maak ik ook gebruik van een aantal andere tools en technieken zoals NLP, Tijdlijn Therapie & Havening. Ondanks dat ik me 100% inzet en al mijn kennis en ervaring gebruik, moet ik uiteraard aangeven dat succes nooit gegarandeerd is. De mate van succes varieert van persoon tot persoon en is afhankelijk van de volledige inzet en toewijding van zowel therapeut als cliënt.

Heb je nog een vraag die je beantwoord zou willen hebben en wil je graag meer weten over hoe ik jou kan helpen, dan bied ik je graag een gratis 20 minuten consult. Bel 06 36430220 of vul het formulier in aan de bovenkant van deze pagina. Je ontvangt dan ook nog eens mijn gratis e-book.

Sablab Development