De prikkels waar je angstig door wordt kan je wegnemen.

​​​Vrijwel alle problemen zijn aangeleerd.

ANGST

​​Het goede nieuws is dat het reageren op bepaalde prikkels veelal aangeleerd is. We hebben beelden, geluiden, smaken, geuren en aanrakingen die emoties oproepen. Voor ieder zijn deze emoties anders, omdat de ervaringen anders zijn geweest. Je weet dat je in je leven dingen hebt aangeleerd en later weer hebt afgeleerd. Sterker nog, soms kun je niet eens begrijpen dat je dat eens geloofde, deed of voelde, toch?

Wat ons is aangeleerd kunnen we ook weer afleren!

More...

Het doel van angst

Angst is een van de makkelijkste emoties voor mensen om te ervaren. Dit is niet zo gek want angst is een natuurlijk iets. Het wilt ons namelijk beschermen.

Het is maar beter om in bepaalde omstandigheden bang te zijn. Je kunt dan rustig weglopen, het gevaar vermijden en zeker wanneer er een auto op je afkomt of een zeer giftige slag, toch?

Vandaag had ik iemand aan de telefoon die werkt voor een bepaald magazine. Deze persoon wilde graag een artikel over mijn werkwijze schrijven. Leuk natuurlijk, maar ik kan je zeggen dat het nog best lastig was om mijn werkwijze onder woorden te brengen.

Er is namelijk niet 1 bepaalde werkwijze om een angst weg te halen. We hebben op deze wereld meer dan 7 miljard mensen en dus ook meer dan 7 miljard unieke individuen. Niemand is een exacte kopie van een ander en dus vraagt ook ieder individu om zijn eigen unieke benadering.

Ieder individu vraagt om zijn eigen benadering.

Neem nou vliegangst. Velen komen naar me toe met vliegangst, tenminste zo benoemen ze het. Echter, als ik eenmaal met ze in gesprek ben blijkt de echte oorzaak van de angst helemaal niets met vliegen te maken te hebben. 

Hoe dat kan? Tja, het kan zijn dat iemand bijvoorbeeld helemaal niet zo met dat vliegen zit, maar wel een hekel heeft aan drukte (of zelfs wat paniekerig wordt in drukte). Het inchecken wil hij dan ook het liefst vermijden. Nu is ons brein heel sterk in generaliseren. Het generaliseert, omdat je op die manier snel kunt leren. 

Het inchecken wordt ervaren als naar (want druk!), dit wordt veralgemeniseerd naar luchthaven en het reizen zelf en uiteindelijk wordt dus ook het vliegen betrokken bij de angst. Dit gebeurt niet bewust, het speelt zich allemaal op onbewust niveau af. Het geheel wordt door het brein voor het gemak gegeneraliseerd, dit alles met het doel om je te ‘beschermen’.

Is vliegangst eigenlijk wel de angst om te vliegen?

​Het generaliseren om snel te leren heeft in principe een hele sterke functie. Je hebt bijvoorbeeld ooit voor de eerste keer een deur opengedaan. Je brein dacht toen iets als "Oké, zo werkt dus een deurkruk. Deze handeling herhaal ik een volgende keer weer”. Echter, toen je na heel veel vrijwel identieke deuren ineens een deur zonder deurkruk trof, stond je wel even heel vreemd te kijken. Als iets ineens anders werkt dan dan we gewend zijn en gegeneraliseerd hebben, ‘schudt’ dit het brein.


Neem een auto zonder contactslot, maar met een drukknop om de auto te starten. We zitten dan in eerste instantie vaak gedachteloos en wazig in de auto te zoeken naar de plek waar die sleutel inpast.

Is dit eenmaal weer gewend, dan weten we dat er ook een optie is van auto’s met een drukknop. Het brein gaat dan ook automatisch op zoek naar deze optie.

Het brein generaliseert om snel te leren!!!


​Omdat het brein generaliseert, kan het details over het hoofd zien en foutjes maken. De “vlek” die als “gevaarlijk” wordt ervaren wordt te groot. Denk maar eens terug aan mijn eerdere voorbeeld over vliegangst. In feite ging het helemaal niet om het vliegen, het was de drukte die als ‘gevaarlijk’ werd gezien door het brein.

​Ik kan je nog een voorbeeld geven, waarbij iemand bij mij in de praktijk kwam voor vliegangst, wat uiteindelijk helemaal geen vliegangst bleek te zijn. Vliegen was doodeng, zei ze. Verderop in haar verhaal vertelde ze me dat ze ooit op het strand was flauwgevallen.

Toen ze weer bij kennis kwam vond ze het vreselijk dat al die mensen naar haar keken. Het was die dag erg druk op het strand, wat al een aanleiding was om uiteindelijk flauw te vallen en nu had zich ook nog eens een aardige menigte om haar heen verzameld.

Terug naar het vliegen. Vliegen was voor haar eerst totaal geen probleem, totdat ze ineens (niet eens bewust) dacht aan de drukte op Schiphol. Het brein refereerde dit aan de flauwvalervaring in de drukte en gaf onmiddellijk een angstreactie, die nu werd gelinkt aan het vliegen.

Niet veel later begon het brein ‘de vlek’ nog verder uit te breiden naar de autorit die nodig was om naar Schiphol te gaan, waardoor mijn cliënt zich overweldigd voelde en zich in paniek afvroeg wat er toch met haar aan de hand was!

Ontdek de Significante Emotionele Ervaring en elimineer deze.

Fysieke pijn kan ontstaan bij een auto ongeluk, jezelf snijden of gewoon je hoofd stoten. De angst voorkomt in de meeste gevallen dat je te hard met de auto rijdt. Je voelt je verantwoordelijkheid of je doet het niet uit angst de macht over het stuur te verliezen.

Er is ook nog de emotionele pijn. Ben je ooit heel erg voor schut gezet in een groep of voor de klas, dan kan het nu zomaar zijn dat jouw onbewuste zo’n ervaring wilt voorkomen. De ooit gecreëerde emotionele pijn komt weer naar boven en je vermijdt elke openbare presentatie. Je verzint 1001 smoesjes, al kost het de kans op die geweldige baan.

​Nadat duidelijk was wat de Significante Emotionele Ervaring (S.E.E.) was (de eerste negatieve ervaring waarbij de angst ontstaan was), namelijk de strandervaring, haalde ik samen met cliënte de lading van deze ervaring af. Nadat dit gebeurd was, kon ze ook geen angst meer oproepen bij het inchecken of autorijden.

De eerste schakel was geëlimineerd, waardoor de andere schakels automatisch verdwenen, omdat ze geen link meer hadden. Wanneer er geen oorzaak is, dan is er ook geen gevolg meer. Logisch toch?

Elke vorm van stress, angst, trauma of fobie heeft een geschiedenis.

Voorwaarden die tot angst aanzetten
De emotionele pijn kan ook optreden wanneer jij bang bent je relatie kwijt te raken. De angst voor zo’n verlies kan enorme omvang nemen. Al ben je niet gelukkig, toch draai je jezelf in allerlei bochten om alles te houden zoals het is.

Angst wilt ons voor dit soort zaken beschermen. Ja, het is pijnlijk, maar erachter schuilt een positief doel. Houd dat nog steeds in de gaten.

Misschien wordt dit positieve niet altijd bereikt, maar het is er wel. Er zijn tijden waar we de angst op een hele vervelende manier kunnen ervaren. Echter, zolang je het doel begrijpt, kun je het terugvolgen naar de initiële bedoeling, en het dan laten gaan.

Op zo’n moment krijg je de macht over de angst, en kan je het als hefboom gebruiken om er je voordeel mee te doen.

​Wanneer je stress, angst, trauma’s of fobieën ervaart, zit daar een geschiedenis aan vast. Informatie die het brein binnenkomt, triggert de oude informatie. Je brein zoekt gewoon naar iets dat er op lijkt. Wanneer die ervaring vervelend is, ervaar je het in het NU net weer alsof het toen was.

Aangezien dit in eerste instantie allemaal op onbewust niveau gebeurt, kan het zijn dat je soms wordt overvallen door een rot, angstig gevoel, zonder dat je begrijpt waarom je je ineens zo voelt. Er is dan onbewust een bepaalde gedachte aan voorafgegaan die die nare emotie heeft opgeroepen.

De ervaring van toen kun je wegnemen. De triggers kunnen verdwijnen, waardoor je weer fris in het leven kunt staan. Je kunt weer doen wat je graag wilt en je kunt al je doelen behalen.

Ik help je graag bij het wegnemen van jouw blokkades!
 

Uiteraard staat het je vrij om eerst rustig zelf aan de slag met het e-book. Stel vragen aan mij als je niet precies weet wat ik bedoel of hoe het voor jouw uitdaging is in te zetten. Ik ben er om jou te helpen!

Let op onze volgende nieuwsbrief voor meer informatie.

Met warme groet,

Albert
professional eyeopener,
brainchanger & mindfixer

De consequenties van angst
Angst is altijd gericht op een toekomstige activiteit:
Je kunt alleen maar bang zijn van iets dat nog moet gebeuren. Dit op haar beurt kan alleen weer gebeuren als je daar in het verleden ook bang voor was. Dus het gaat om een oude her-innering.

Angst heeft de overtuiging nodig dat de ervaring weer gaat plaatsvinden.
Wanneer jij bij jezelf angst op roept voor die speech van morgen en je blijft er zo naar kijken, dan zal het zeker gaan gebeuren. Sterker nog, de angst zal groeien. Je weet: dat wat je energie geeft groeit.

Hoe waarschijnlijker het is, hoe groter de angst.
Dit gaat hand in hand met de vorige punten.

Hé, als het gebeurd met anderen zoals ik, of zelf bij hen die “beter” zijn, dan gaat het mij zéker overkomen.
We hebben het in ons dat we angst aantrekken wanneer anderen het is overkomen en te meer wanneer anderen bijvoorbeeld slimmer of sterker zijn. De vraag is dan: ”Waarom zij wel en ik niet?”

Hoe dichter de toekomstige gebeurtenis is des te groter de angst.
We sterven allemaal, maar denken ook dat het nog ver weg is. Je bent er niet mee bezig. Echter, staat er ineens iemand voor je met pistool op je gericht dan is de dood ineens heel dichtbij en de angst immens.

Het onbekende versterkt angst
Wanneer je eens een angstaanval hebt gehad, ben je bang voor weer een aanval. Angst voor de angst. Het niet weten of het komt, hoe intens het is en hoe lang het duurt kan jou enorm angstig maken. Dit kan er voor zorgen dat je niet meer je huis uitkomt.

Angst vereist dat je hoop hebt dat je uit de pijn kunt ontsnappen. Wanneer je gaat parachute springen is de angst in het vliegtuig aanwezig (ik kan het weten ). Echter, eenmaal uit het vliegtuig is de angst volledig weg en heeft plaatsgemaakt voor euforie, terwijl je op dat moment niet weet of de parachute opengaat.

Deze drie bovengenoemde zijn er om je te beschermen.

Hoe ga je angst nu gebruiken?

Met behulp van het vechtrespons kun je specifieke acties motiveren zoals zelfbescherming, vooruit planning of inzetten van bepaald gedrag om het probleem sowieso te vermijden. Dit zijn de tactieken die worden ingezet door o.a. verzekeraars, accountants en advocaten. Maar ook in de reclame door pil of crème leveranciers.

Al deze partijen presenteren aan jou de angst met betrekking tot een toekomstig probleem. Een probleem die ze je motiveren te vermijden. En… natuurlijk hebben zij de “oplossing”.

Vervolgens heb je de vluchtemotie. Deze emotie gaat over de motivatie tot verandering. Dit kan gaan over het veranderen van jouw situatie in je omgeving of zelfs jouw persoonlijkheid.

Voorbeeld van een vluchtrespons voor positieve verandering is de motivatie die onderdrukte huisvrouw vindt, om onder het juk van een tiran weg te vluchten en dit nooit meer mee te willen maken. Ze verandert. De angst voor zichzelf en voor de kinderen biedt de hefboom die nodig is om hem te verlaten. Ze verwijderen zichzelf van de “danger zone”, en angst is dan de trigger die dat veroorzaakte.

Angst is er om je de drie primitieve acties te laten uitvoeren:

Vechten
Vluchten
Flauwvallen

Beweging laat angst afnemen.
Zie hier de reden waarom sport een kalmerende werking heeft. Beweging zorgt voor het vrijkomen van endorfine, waardoor je je goed voelt. Verder is het zo dat je bij beweging energie nodig hebt en dat helpt absoluut je focus te verleggen.

Wanneer je in het NU bent voorkomt dit dat jouw aandacht naar de toekomst gaat.
Wanneer volledig je in het Nu bent dan kan je aandacht niet in de toekomst zijn. En we hebben gelezen dat een voorwaarde de projectie in de toekomst moet zijn. Dus… geen toekomstfocus betekent geen angst!

Heb als doel om de verwachtingen voor de toekomst om te keren.
Als angst wordt veroorzaakt door de verwachting van (lichamelijke of fysieke) pijn, zal bij het verwachten van goede dingen de angst weg doen gaan. Het is dus van belang nieuwe verwachtingen (emotionele) tot koppelen aan de resultaten die je wilt. Het oproepen van een naar gevoel is het ontbreken van (emotionele) hulpbronnen om dit nare gevoel te herkaderen. Bij een sessie worden altijd nieuwe motiverende gevoelens gekoppeld aan activiteiten. Een trigger roept dan alleen nog een positief gevoel op.

Her-inner weer een stukje persoonlijke geschiedenis van jezelf.
Als je weer kan her-inneren dat je een vergelijkbare situaties succesvol hebt afgerond, kan je dezelfde strategie hanteren als destijds. Wanneer je weer weet dat je zoiets al eerder deed, is de angst al direct al minder. Door het oproepen van oude positieve herinneringen installeer je in je brein direct meerdere keuzes en dat helpt. Deze keuzes neem je mee de toekomst in.

Creëer een gevoel van willen.
We zijn eerder geneigd onze angsten te overwinnen als we echt willen en er iets op het spel staat. Wanneer je iets hebt dat op dat moment belangrijker is dan jijzelf dan verdwijnt de angst als sneeuw voor de zon. Bijvoorbeeld wanneer jij kinderen moet beschermen. Al zie je het gevaar ben je bereid jezelf op te offeren voor je kind.

Maak het onvermijdelijk.
Wanneer een hopeloze situatie wordt aanvaard als onvermijdelijk en je worstelt er niet meer mee, zal angst verdwijnen. Mensen stijgen als ze weten dat ze niet verder kunnen dalen.

Tot slot de flauwval/vriesreactie.
Dit is de meest voorkomende reactie op angst, vooral in de deze wereld waar werkelijk gevaar minder gangbaar is dan bedachte angst. De vriesreactie is in principe een rem die voorkomt dat jij bepaalde dingen doet.

Zo voorkomt het dat je de straat oversteekt wanneer een vrachtwagen met 100 kilometer per uur op je af komt. Het voorkomt dat je vreemde taal uitschreeuwt in een vergadering met je collega’s en ga zo maar door.

Het is er om je gedrag aan te passen en zo dat je jezelf niet in de problemen brengt. Je kan dus de vriesrespons gebruiken om te stoppen negatieve keuzes in te zetten. Je kan kiezen om oude gewoontes niet in te zetten.

Angst is dus een mechanisme dat in werking wordt gezet als je oude angsten naar de toekomst projecteert. De oude niet helpende emotie heeft hier schuld aan. Door nu deze oude emotie te niet te doen met “collapse ankers” zal de angst niet naar de toekomst geprojecteerd worden. Door deze methoden worden trauma’s en Fobieën vaak in 1, 2 of 3  sessies volledig weggenomen.

Bij WegMetJeAngst zet ik een aantal zeer sterke technieken is. Eén ervan bij jij natuurlijk. Jij hebt alle hulpbronnen in je zitten en samen gaan we die inzetten. Nee, ik weet nooit of dit met Havening is, Trance, Tijdlijn Therapie of NLP. Jij bent uniek en verdient een methode die voor jou goed voelt. Geen standaard concept, maar op maat voor jou.

Wees niet bang  en neem contact op om te ondervinden hoe ook jouw angst, trauma, fobie of welke belemmering ook weg zal gaan.

Warme groet,

Albert

Op een angstvrij leven
Albert

Het optimale uit elke situatie halen voor persoonlijke en zakelijke groei is mijn drive. Ik daag graag uit om onbewuste negatieve patronen zichtbaar te maken en deze om te buigen naar patronen die voor het doel veel beter inzetbaar zijn.