De prikkels waar je angstig door wordt kan je wegnemen.

​​​​​Communiceer jezelf krachtig in plaats van neerslachtig!!!

ANGST

​Zoals in mijn vorige ​blogbericht aangekondigde, behandel ik in een aantal blogberichten een volgende letter uit mijn ACTIEF-model. Afgelopen keer hebben we het gehad over de kracht van woorden en kwam de belangrijke letter A van Acceptatie aan bod. Nu je weet hoe het werkt met accepteren van jouw situatie en problematiek in het NU, ben je toe aan de volgende stap.

De C van… COMMUNICATIE

"Ik BEN moe" versus "Ik VOEL me moe".

​We zijn allemaal wel eens moe. Maar wat zeg jij in dat geval eigenlijk? Hoogstwaarschijnlijk kies je, zoals bijna een ieder van ons, voor ‘Ik ben moe’. Herken je echter het verschil tussen ‘ik ben moe’ en ‘ik voel me moe’? Hoe miniem het verschil ook mag lijken; wist jij dat het op jou als persoon een enorme impact heeft?

More...

Het doel van angst

Angst is een van de makkelijkste emoties voor mensen om te ervaren. Dit is niet zo gek want angst is een natuurlijk iets. Het wilt ons namelijk beschermen.

Het is maar beter om in bepaalde omstandigheden bang te zijn. Je kunt dan rustig weglopen, het gevaar vermijden en zeker wanneer er een auto op je afkomt of een zeer giftige slag, toch?

​‘Ik ben moe’ en ‘ik voel me moe’ zijn slechts twee korte zinnetjes. Op het eerste gehoor valt je nauwelijks of geen verschil op; het lijkt om het even. Echter, er is wel degelijk een ENORM verschil tussen beide zinnen. Dat grote verschil zit hem in het woordje “ben” en het woordje “voel”.

Wanneer jij namelijk het woordje “ben” gebruikt, dan praat je op identiteitsniveau. Elk gebruik van het werkwoord ZIJN slaat direct op jouw identiteit. Hierin heb je zogezegd geen keus; je BENT zo.

Wanneer je het woord ‘voel’ gebruikt, dan heb je het over een vorm van gedrag. Hierin ligt ruimte, want gedrag is altijd een KEUZE. Snap je de impact van je woordkeuze op je gemoed?

Identiteit en gedrag.

Terug naar mijn ACTIEF-model. De A van acceptatie is reeds behandeld. De C staat voor communicatie en communicatie betekent overdracht. Jij wilt middels jouw communicatie iets bij de ander laten binnenkomen, hopende dat de ander je begrijpt.

De betekenis van je communicatie is de reactie die het oproept.

Nog een keer: De betekenis van je communicatie is de reactie die het oproept. Begrijp je wat ik daarmee bedoel? Heb jij daar wel eens over nagedacht? Of ben jij iemand die denkt of tegen de ander zegt: ”Snap je het nou nog niet?” Wanneer iemand iets niet snapt, dan leg je het òf niet goed genoeg uit òf de ander heeft een verschillende betekenis aan iets gegeven. Laat me je dit uitleggen.

Communicatie bestaat uit 3 onderdelen:
Non-verbaal : 55%
Intonatie : 38%
Woord : 7%

Woorden vormen slechts 7% van je communicatie.

V​ind je het verrassend dat woorden slechts een aandeel van 7% hebben in je communicatie? Toch is het wetenschappelijk bewezen. Laten we het zelf eens analyseren, zodat je hopelijk een stukje verhelderend inzicht krijgt in je eigen communicatie naar anderen, maar ook in je interne communicatie (oftewel je gedachten).

​Non-verbale (dit betekent ‘zonder woorden’) lichaamstaal wordt door het onbewuste gelezen. Kleine veranderingen in iemands houding, gezicht en/of ademhaling worden door het onbewuste herkend en geven direct een ander gevoel. Het kan je verdrietig maken (bijvoorbeeld als je iemands mondhoeken ziet zakken) of je alert maken (bijvoorbeeld wanneer iemand z’n ogen meer samenknijpt, zijn lippen strakker worden en/of zijn ademhaling naar boven gaat). Er wordt geen woord gesproken, maar toch verander jij (vrijwel geheel ongemerkt) emotioneel.

Stel dat iemand zegt: “Wat ben jij toch geweldig!”, dan hangt jouw interpretatie van deze woorden af van een heleboel factoren. Vertelt iemand dit aan jou met een oprechte, stralende blik en opgetogen houding, dan groei je. Echter, vertelt iemand dit met een strakke blik en een opgetrokken wenkbrauw, dan word je onzeker. Vertelt iemand dit met een olijke blik, maar met een gemene intonatie, dan ben je verward.

Een woord is maar een woord?

Aangezien iedereen ooit kind is geweest is, weten we dat een ouder vaak alleen maar een bepaalde blik hoeft op te zetten of het kind weet al wat er van hem of haar gewenst wordt qua gedrag. Hoe sterk was jij als kind gefocust op hoe de dingen werden gezegd? De manier waarop bepaalt namelijk WAT er precies gezegd wordt.

Kijk maar eens naar de volgende zinnen en probeer de verschillende betekenissen eens uit met je intonatie en lichaamshouding. Elk zinnetje krijgt alleen betekenis door houding en intonatie:

"Leuk zeg"
"Heel apart"
"Echt te gek"
"En nu stoppen"
"Doe maar gewoon"
"Dat laat ik me geen twee keer zeggen"
Enzovoort

Bedenk eens hoe lastig het is voor kinderen die op social media worden bedreigd. Als lezer heb je geen idee hoe de geschreven woorden precies worden bedoeld. Echter, als de woorden door een pestkop worden geschreven wordt er door het lezende kinderbrein automatisch een houding en intonatie aan gekoppeld. Gezien de voorafgaande gebeurtenissen is deze interpretatie logisch.

Nu denk je misschien dat jouw non-verbale communicatie alleen iets is dat vanuit jou naar anderen geldt en vanuit anderen naar jou. Niets is minder waar. Non-verbale communicatie geldt zowel voor jouw externe communicatie (naar anderen toe) als jouw interne communicatie (de communicatie met jezelf; je gedachten).

Lichaam en geest zijn immers aan elkaar gekoppeld.
Voor het brein maakt het niet uit of iets werkelijk gezegd wordt of dat jij het bedenkt.

Denk hier eens over na:

Je ziet iemand op straat met afhangende schouders voortschuifelen. Zijn blik is naar beneden gericht. Wanneer diegene ook nog eens langzaam en monotoon praat, dan is jouw oordeel al snel geveld: Deze persoon is depressief. De afhangende schouders, het gebogen hoofd, het voortschuifelen, het langzame monotone praten zijn patronen die wij zelf gelabeld hebben. Het brein heeft er de betekenis ‘depressief’ aan gegeven.

Deze patronen gelden in ons brein echter niet alleen voor anderen.

Dus… wanneer jij je schouders laat zakken, je hoofd al zittende in je handen legt en somber begint te praten, waarbij je een negatieve woordkeuze hebt met een verkeerde intonatie, dan ben je wat jouw brein betreft net zo depressief als die ander die je zag lopen. Wanneer dit door stress komt, maakt het brein ook nog eens stresshormonen zoals cortisol en adrenaline aan. De effecten hiervan kunnen zeer nadelig zijn.

Oefening om uit je negatieve stemming te komen.

k vind de volgende oefening altijd leuk om te doen met mijn klanten als ik merk dat ze te veel in elkaar gedoken gaan zitten en hun toon te negatief wordt. Het is dan hoog tijd om ‘wakker’ te worden. “GA.AAN!” De oefening is om het effect van het je lichaamshouding te ervaren.


De oefening:

Wanneer jij instaat bent om op je hurken te zitten, doe dit dan. Leg je hoofd in je handen en laat deze tussen je knieën zakken. Je kunt ook op een stoel gaan zitten (is wel minder effectief) en je hoofd tussen je benen laten zakken. Ervaar nu hoe het brein een soort van wanhoop begint te voelen en dat het bijna onmogelijk wordt om een gevoel van blijdschap naar boven te halen. Je houding bepaalt je interne woordkeuze en je gevoel. Ongemerkt hypnotiseren we onszelf middels deze houding en ongemerkt blijven we op deze manier ronddwalen in negatieve stemming.

Tijd om uit deze hypnose te komen en ÁÁN te GAAN om het AAN te GÁÁN.

Vervolgoefening:

Ga staan en steek je armen zo ver mogelijk in de lucht. Kijk schuin omhoog richting de lucht. Zet een brede lach op je gezicht en probeer je nu eens heel somber en neerslachtig te voelen. Lastig hè?

Lichaam en Geest zijn één.

Na zo’n simpele verhelderende oefening zijn mijn cliënten stuk voor stuk ineens alert op hun houding en het eventuele gevolg. Voordeel: Het brein herkent dat je in een actieve staat bent. Ik zeg dan ook altijd GA.AAN!!!

Met andere woorden:
GA AAN!

Wanneer je niet verder komt, sta je in de uitstand. Zet jezelf weer aan. GA AAN en wees ACTIEF!

GA AAN!

Durf dat wat je wilt AAN te GAAN. Ervaar het. Zie het niet als een probleem, maar als een uitdaging die je AANGAAT. Krijg feedback, pas je manier van werken aan en GA AAN!

Aan het eind van deze nieuwsbrief stel ik jou de vraag: Sta je aan en Ga je aan?

Sta aan en GA.AAN!

Je lichaam spreekt voor zich. De vraag is of we bereid zijn het te lezen.

Er zijn vele boeken geschreven over het lezen van het lichaam of onderdelen van het lichaam, zoals het gezicht. Dit ‘lezen’ geldt natuurlijk niet alleen voor het gezicht en het lichaam van de ander, maar ook, of júist, voor die van jezelf.

Hoe meer jij de signalen en patronen bij jezelf herkent, des te beter herken je die bij de ander. Let dus vooral op wat je zegt en hóe je de dingen benoemt in je eigen gedachten. Word hiervan bewust. Valt het je op wanneer je tegen jezelf zegt “Jemig, doe ik het weer! Ik kan ook nooit eens normaal doen!”. Let eens op de negatieve woordkeuze en intonatie. Als je je dit bewust wordt, kun je het de volgende keer wellicht veranderen in bijvoorbeeld; “Oeps, dat was niet handig. Volgende keer kan ik het beter zus of zo (als in positief vrij in te vullen) doen”. Een wereld van verschil voor jouw brein, met alle positieve consequenties van dien. Wees lief voor jezelf. Behandel jezelf zoals je graag door een ander behandeld wilt worden.

Ga eens wat langer voor de spiegel staan en kijk eens goed naar jezelf. Verander eens iets in je gezicht. Trek je mondhoeken wat hoger op en laat je ogen meer glimlachen. Let eens op wat er dan met je lichaam gebeurt.

Jouw brein gebruikt zoekpatronen, net zoals GOOGLE

​k hoop dat de zin in het begin van deze nieuwsbrief, te weten “De betekenis van je communicatie is de reactie die het oproept”, na mijn verhaal helder is. Alles, maar dan ook echt àlles, gebeurt vanuit het brein. Jij zegt/denkt (of een ander zegt) een woord en vervolgens gaat jouw brein, als ware het GOOGLE, op zoek naar wat er bedoeld wordt. Hier gebruikt het de paden van de patronen voor die jij ongemerkt hebt aangelegd. 

Wanneer je brein meent dat het weet wat er wordt bedoeld bouwt het op die informatie verder. Tja, en als je brein bij aanvang al de verkeerde signalen heeft gekregen om zijn zoektocht mee te starten, dan begrijpen we elkaar op het eind natuurlijk helemaal niet meer.

Hoe weet je de juiste betekenis?
De vrouw zegt tegen de man naast haar: “Ik ga vanavond vroeg de koffer in. Moet jij eens opletten hoe snel je gezaag hoort. Ik zie mezelf al heerlijk liggen met mijn benen opgetrokken. Mij kan niets gebeuren…”

Waar gaat dit over? Gaat dit over een vrouw die vertelt dat ze vroeg naar bed gaat, dat ze al snel zal liggen snurken en dat ze al voor zich ziet hoe heerlijk en ontspannen ze in een veilige slaap zal zijn?
Of bedoelt de vrouw dat ze die avond wat vroeger met de goochelact wil beginnen, waarbij ze zogenaamd doormidden wordt gezaagd, maar waarbij ze weet dat ze veilig is en dat er niks kan misgaan? Zeg jij het maar…

Wees ACTIEF en GA.AAN!

​Beevalued is expert in ACTIEF je DOELEN stellen en halen door te GA.AAN op een slimme, pragmatische en eenvoudige manier. Wanneer je bijvoorbeeld last van vliegangst hebt, kijk dan eens op deze pagina. Mocht jij het gevoel hebben blokkades op je pad te hebben waardoor je jouw doelen niet haalt, kijk dan eens hier. Ik ben er om jou te helpen en kan niet wachten om met jou aan de slag te gaan!


​Soms hebben mensen richting nodig en duwtje in de rug, maar belangrijk is dat alles vanuit de ontspanning gebeurt.

Gelukkig vinden mijn cliënten het fijn dat ik ze confronteer om zo achter dat masker vandaan te durven komen en de wereld weer recht in de ogen te kijken. Ik zeg altijd: Face the enemy.

Als jij er klaar voor bent, ben ik dat ook.

Fysieke pijn kan ontstaan bij een auto ongeluk, jezelf snijden of gewoon je hoofd stoten. De angst voorkomt in de meeste gevallen dat je te hard met de auto rijdt. Je voelt je verantwoordelijkheid of je doet het niet uit angst de macht over het stuur te verliezen.

Er is ook nog de emotionele pijn. Ben je ooit heel erg voor schut gezet in een groep of voor de klas, dan kan het nu zomaar zijn dat jouw onbewuste zo’n ervaring wilt voorkomen. De ooit gecreëerde emotionele pijn komt weer naar boven en je vermijdt elke openbare presentatie. Je verzint 1001 smoesjes, al kost het de kans op die geweldige baan.

Voorwaarden die tot angst aanzetten
De emotionele pijn kan ook optreden wanneer jij bang bent je relatie kwijt te raken. De angst voor zo’n verlies kan enorme omvang nemen. Al ben je niet gelukkig, toch draai je jezelf in allerlei bochten om alles te houden zoals het is.

Angst wilt ons voor dit soort zaken beschermen. Ja, het is pijnlijk, maar erachter schuilt een positief doel. Houd dat nog steeds in de gaten.

Misschien wordt dit positieve niet altijd bereikt, maar het is er wel. Er zijn tijden waar we de angst op een hele vervelende manier kunnen ervaren. Echter, zolang je het doel begrijpt, kun je het terugvolgen naar de initiële bedoeling, en het dan laten gaan.

Op zo’n moment krijg je de macht over de angst, en kan je het als hefboom gebruiken om er je voordeel mee te doen.
Ik help je graag bij het wegnemen van jouw blokkades!
 

Uiteraard staat het je vrij om eerst rustig zelf aan de slag met het e-book. Stel vragen aan mij als je niet precies weet wat ik bedoel of hoe het voor jouw uitdaging is in te zetten. Ik ben er om jou te helpen!

Let op onze volgende nieuwsbrief voor meer informatie.

Met warme groet,

Albert
professional eyeopener,
brainchanger & mindfixer


​Kijk op mijn websites
of vraag een Skype-sessie aan:

Email : albert@wegmetjeangst.nl
Site : www.wegmetjeangst.nl
Skype : albertbuschgens2

Gangesstroom 1
2721AS Zoetermeer
+31 6 36430220


GA.AAN! Bewustwording is de sleutel om opnieuw AAN te GAAN. Elke online cursus zit vol tools voor bewustwording. Zoals een kind leerde lopen, schrijven en lezen, krijg jij weer de inzichten en technieken om weer AAN te GAAN als een ontbrandende lamp, maar ook om alle uitdagingen in je leven weer volledig AAN TE GAAN. Eenmaal dit bereikt, ben je (weer) instaat om onbevreesd en vol eenvoud en plezier je doelen te behalen.


De consequenties van angst
Angst is altijd gericht op een toekomstige activiteit:
Je kunt alleen maar bang zijn van iets dat nog moet gebeuren. Dit op haar beurt kan alleen weer gebeuren als je daar in het verleden ook bang voor was. Dus het gaat om een oude her-innering.

Angst heeft de overtuiging nodig dat de ervaring weer gaat plaatsvinden.
Wanneer jij bij jezelf angst op roept voor die speech van morgen en je blijft er zo naar kijken, dan zal het zeker gaan gebeuren. Sterker nog, de angst zal groeien. Je weet: dat wat je energie geeft groeit.

Hoe waarschijnlijker het is, hoe groter de angst.
Dit gaat hand in hand met de vorige punten.

Hé, als het gebeurd met anderen zoals ik, of zelf bij hen die “beter” zijn, dan gaat het mij zéker overkomen.
We hebben het in ons dat we angst aantrekken wanneer anderen het is overkomen en te meer wanneer anderen bijvoorbeeld slimmer of sterker zijn. De vraag is dan: ”Waarom zij wel en ik niet?”

Hoe dichter de toekomstige gebeurtenis is des te groter de angst.
We sterven allemaal, maar denken ook dat het nog ver weg is. Je bent er niet mee bezig. Echter, staat er ineens iemand voor je met pistool op je gericht dan is de dood ineens heel dichtbij en de angst immens.

Het onbekende versterkt angst
Wanneer je eens een angstaanval hebt gehad, ben je bang voor weer een aanval. Angst voor de angst. Het niet weten of het komt, hoe intens het is en hoe lang het duurt kan jou enorm angstig maken. Dit kan er voor zorgen dat je niet meer je huis uitkomt.

Angst vereist dat je hoop hebt dat je uit de pijn kunt ontsnappen. Wanneer je gaat parachute springen is de angst in het vliegtuig aanwezig (ik kan het weten ). Echter, eenmaal uit het vliegtuig is de angst volledig weg en heeft plaatsgemaakt voor euforie, terwijl je op dat moment niet weet of de parachute opengaat.

Deze drie bovengenoemde zijn er om je te beschermen.

Hoe ga je angst nu gebruiken?

Met behulp van het vechtrespons kun je specifieke acties motiveren zoals zelfbescherming, vooruit planning of inzetten van bepaald gedrag om het probleem sowieso te vermijden. Dit zijn de tactieken die worden ingezet door o.a. verzekeraars, accountants en advocaten. Maar ook in de reclame door pil of crème leveranciers.

Al deze partijen presenteren aan jou de angst met betrekking tot een toekomstig probleem. Een probleem die ze je motiveren te vermijden. En… natuurlijk hebben zij de “oplossing”.

Vervolgens heb je de vluchtemotie. Deze emotie gaat over de motivatie tot verandering. Dit kan gaan over het veranderen van jouw situatie in je omgeving of zelfs jouw persoonlijkheid.

Voorbeeld van een vluchtrespons voor positieve verandering is de motivatie die onderdrukte huisvrouw vindt, om onder het juk van een tiran weg te vluchten en dit nooit meer mee te willen maken. Ze verandert. De angst voor zichzelf en voor de kinderen biedt de hefboom die nodig is om hem te verlaten. Ze verwijderen zichzelf van de “danger zone”, en angst is dan de trigger die dat veroorzaakte.

Angst is er om je de drie primitieve acties te laten uitvoeren:

Vechten
Vluchten
Flauwvallen

Beweging laat angst afnemen.
Zie hier de reden waarom sport een kalmerende werking heeft. Beweging zorgt voor het vrijkomen van endorfine, waardoor je je goed voelt. Verder is het zo dat je bij beweging energie nodig hebt en dat helpt absoluut je focus te verleggen.

Wanneer je in het NU bent voorkomt dit dat jouw aandacht naar de toekomst gaat.
Wanneer volledig je in het Nu bent dan kan je aandacht niet in de toekomst zijn. En we hebben gelezen dat een voorwaarde de projectie in de toekomst moet zijn. Dus… geen toekomstfocus betekent geen angst!

Heb als doel om de verwachtingen voor de toekomst om te keren.
Als angst wordt veroorzaakt door de verwachting van (lichamelijke of fysieke) pijn, zal bij het verwachten van goede dingen de angst weg doen gaan. Het is dus van belang nieuwe verwachtingen (emotionele) tot koppelen aan de resultaten die je wilt. Het oproepen van een naar gevoel is het ontbreken van (emotionele) hulpbronnen om dit nare gevoel te herkaderen. Bij een sessie worden altijd nieuwe motiverende gevoelens gekoppeld aan activiteiten. Een trigger roept dan alleen nog een positief gevoel op.

Her-inner weer een stukje persoonlijke geschiedenis van jezelf.
Als je weer kan her-inneren dat je een vergelijkbare situaties succesvol hebt afgerond, kan je dezelfde strategie hanteren als destijds. Wanneer je weer weet dat je zoiets al eerder deed, is de angst al direct al minder. Door het oproepen van oude positieve herinneringen installeer je in je brein direct meerdere keuzes en dat helpt. Deze keuzes neem je mee de toekomst in.

Creëer een gevoel van willen.
We zijn eerder geneigd onze angsten te overwinnen als we echt willen en er iets op het spel staat. Wanneer je iets hebt dat op dat moment belangrijker is dan jijzelf dan verdwijnt de angst als sneeuw voor de zon. Bijvoorbeeld wanneer jij kinderen moet beschermen. Al zie je het gevaar ben je bereid jezelf op te offeren voor je kind.

Maak het onvermijdelijk.
Wanneer een hopeloze situatie wordt aanvaard als onvermijdelijk en je worstelt er niet meer mee, zal angst verdwijnen. Mensen stijgen als ze weten dat ze niet verder kunnen dalen.

Tot slot de flauwval/vriesreactie.
Dit is de meest voorkomende reactie op angst, vooral in de deze wereld waar werkelijk gevaar minder gangbaar is dan bedachte angst. De vriesreactie is in principe een rem die voorkomt dat jij bepaalde dingen doet.

Zo voorkomt het dat je de straat oversteekt wanneer een vrachtwagen met 100 kilometer per uur op je af komt. Het voorkomt dat je vreemde taal uitschreeuwt in een vergadering met je collega’s en ga zo maar door.

Het is er om je gedrag aan te passen en zo dat je jezelf niet in de problemen brengt. Je kan dus de vriesrespons gebruiken om te stoppen negatieve keuzes in te zetten. Je kan kiezen om oude gewoontes niet in te zetten.

Angst is dus een mechanisme dat in werking wordt gezet als je oude angsten naar de toekomst projecteert. De oude niet helpende emotie heeft hier schuld aan. Door nu deze oude emotie te niet te doen met “collapse ankers” zal de angst niet naar de toekomst geprojecteerd worden. Door deze methoden worden trauma’s en Fobieën vaak in 1, 2 of 3  sessies volledig weggenomen.

Bij WegMetJeAngst zet ik een aantal zeer sterke technieken is. Eén ervan bij jij natuurlijk. Jij hebt alle hulpbronnen in je zitten en samen gaan we die inzetten. Nee, ik weet nooit of dit met Havening is, Trance, Tijdlijn Therapie of NLP. Jij bent uniek en verdient een methode die voor jou goed voelt. Geen standaard concept, maar op maat voor jou.

Wees niet bang  en neem contact op om te ondervinden hoe ook jouw angst, trauma, fobie of welke belemmering ook weg zal gaan.

Warme groet,

Albert

Op een angstvrij leven
Albert

Het optimale uit elke situatie halen voor persoonlijke en zakelijke groei is mijn drive. Ik daag graag uit om onbewuste negatieve patronen zichtbaar te maken en deze om te buigen naar patronen die voor het doel veel beter inzetbaar zijn.