De prikkels waar je angstig door wordt kan je wegnemen.

Zonder actie geen verandering.

ANGST

We zijn inmiddels al bij de zesde nieuwsbrief aanbeland! Wat fijn dat ik je opnieuw mag interesseren in een stukje levensveranderende informatie.

​Na voorgaand behandelde onderdelen uit mijn ACTIEF-model, te weten de A(cceptatie), C(ommunicatie) en T(erugkoppeling), ga ik je vandaag vertellen hoe het zit als je bij aan de volgende stap toe bent. De I van… 

De I van… IMPLEMENTATIE


Een idee zonder actie is een droom

&

Een idee om een blokkade op te lossen zonder actie wordt een nachtmerrie

​Kinderen staan voor ‘doen’. Ze zijn georiënteerd op actie en worden niet tegengehouden door allerlei belemmerende twijfels. Helaas wordt deze actiegerichtheid er maar al te vaak weer ‘uitgeprogrammeerd’ door goedbedoelende volwassenen.

More...

Het begint vol eindeloze motivatie...

Als een hulpeloze baby met rasse schreden opgroeit is elke ouder maar wat trots op elk nieuw stapje in zijn of haar groei. De ‘oeh’s’ en ‘ah’s’ zijn niet van de lucht als het kind iets doet. Het eerste lachje, het eerste brabbeltje, het zich optrekken aan de boksspijlen, het zich voorttrekken over de vloer, het onhandige kruipen en wat dacht je van de eerste stapjes en verstaanbare woordjes?

Tot nu toe werd het kind niet anders dan gemotiveerd door de ouders, die het allemaal prachtig vonden. Het kind voelt congruentie in motivatie om door te gaan met leren. Het lacht, heeft plezier en gaat met flinke sprongen vooruit. Ouders delen de ‘trucjes’ van het kind ook graag met anderen, waardoor de motivatiekring rond het kind nog groter wordt.

En dan ineens mag het niet meer…

Maar dan, plots, bereiken de groei en vaardigheden van het kind een punt waarop het niet meer zo leuk en aandoenlijk is allemaal. Van lopen komt rennen en van praten komt schreeuwen. Ineens verandert de ouderrol van motivator naar onderdrukker. Een kind wordt uit zijn onbevangen groei gehaald en in een leven vol regelgeving en begrenzing getild. 

Maar… waarom vertel ik dit eigenlijk? Simpel, we kunnen uit dit, in feite trieste, verhaal al een aantal dingen leren:

1. Iedereen is instaat om zelf door actie te ‘groeien’.

2. Congruentie in motiveren helpt enorm.

3. Een kind wordt gevormd wordt door   anderen.

De fase van vorming.

​In de verschillende fasen van het leven ben je gevoelig voor verandering, maar dit geldt in het bijzonder als je jong bent. Wanneer je jong bent, staat je brein wagenwijd open en accepteert het alles wat gezegd of getoond wordt als waarheid.

Identificatie: Met wie identificeren we ons?

* Imprint 0-7 jaar
* Vorming 8-14 jaar
* Socialisatie 15-21 jaar

De leeftijd van 0 tot 7 jaar is heel belangrijk. Het kind trekt in deze fase nog niks in twijfel. Alles wat het gezegd en geleerd wordt is ‘waar’. Je kunt je dus voorstellen wat een impact het heeft op een kind, als het de volgende dingen te horen krijgt van zijn ouder(s) of leerkracht (gericht op identiteit in plaats van gedrag):

Jij BENT stout

Jij BENT druk

Ik ben teleurgesteld, want je BENT weer…

Jij BENT een luiwammes

Wat BEN je toch vervelend

Je denkt dat kinderen niet luisteren? Kinderen luisteren maar al te goed. Daarnaast kijken ze ook als kleine aapjes ons gedrag af, om dit vervolgens te kopiëren.

Woord of daad?

Voorbeeld1:
Vader zegt tegen zijn dochter dat zij altijd eerlijk moet zijn. Eerlijkheid duurt immers het langst. Vervolgens hoort dochter hem tegen haar moeder zeggen: “Oh, ik heb echt geen zin in die familiedag hoor, zeg maar tegen je ouders dat ik die dag moet werken”. Het kind begrijpt dondersgoed dat je dus eerlijk moet zijn, maar best mag liegen als dat je beter uitkomt.

Voorbeeld2:
Moeder zegt tegen haar zoon: “Denk er aan, altijd jezelf blijven! Je bent precies goed en knap genoeg zoals je bent”, waarna ze zich omdraait om haar gezicht vol make-up te smeren. De jongen leert dat er dus blijkbaar uitzonderingen zijn op het altijd jezelf zijn…Voorbeeld1:
Vader zegt tegen zijn dochter dat zij altijd eerlijk moet zijn. Eerlijkheid duurt immers het langst. Vervolgens hoort dochter hem tegen haar moeder zeggen: “Oh, ik heb echt geen zin in die familiedag hoor, zeg maar tegen je ouders dat ik die dag moet werken”. Het kind begrijpt dondersgoed dat je dus eerlijk moet zijn, maar best mag liegen als dat je beter uitkomt.

Voorbeeld2:
Moeder zegt tegen haar zoon: “Denk er aan, altijd jezelf blijven! Je bent precies goed en knap genoeg zoals je bent”, waarna ze zich omdraait om haar gezicht vol make-up te smeren. De jongen leert dat er dus blijkbaar uitzonderingen zijn op het altijd jezelf zijn…

Valt de appel inderdaad niet zo ver van de boom?

Hoogstwaarschijnlijk zie je veel gelijkenissen tussen jou en je kind(eren) en ook tussen jou en je ouders. Zelfs zaken die je van je eigen ouders niet kon waarderen, herken je tegenwoordig terug in jezelf. Tja; de appel valt niet ver van de boom. Of….?


Wellicht valt de appel veel verder dan je denkt, maar wat van jouw ouders naar jou en nu van jou naar jouw kinderen is gebeurd, is dat ouders hun kinderen leren te vormen naar henzelf. Projectie: Jouw kind moet JOU worden zonder dat je daar erg in hebt.

Wie ben je dus eigenlijk?

Het doel van angst

Angst is een van de makkelijkste emoties voor mensen om te ervaren. Dit is niet zo gek want angst is een natuurlijk iets. Het wilt ons namelijk beschermen.

Het is maar beter om in bepaalde omstandigheden bang te zijn. Je kunt dan rustig weglopen, het gevaar vermijden en zeker wanneer er een auto op je afkomt of een zeer giftige slag, toch?

De vraag is dus: Wie ben jij nou eigenlijk? Is jouw identiteit niet doorweven met allerlei opgedrongen waarden en overtuigingen van je ouders / verzorgers? Hoogstwaarschijnlijk wel. Zaak is dus om zo snel mogelijk weer dichterbij je eigen kern te komen; jouw pure zelf. Dat klinkt nu wat wazig misschien, want wellicht heb je al het idee dat je gewoon ‘jezelf’ bent of je denkt: Ja, mooi gezegd, maar hoe kom je dan dichter bij jezelf? Waar het om gaat is dat je je bewust wordt dat de beslissingen die je neemt echt bij jou horen (en heus, dat voel je) en dat je het niet doet, omdat anderen willen dat jij die beslissingen maakt, terwijl jij er zelf een naar gevoel bij hebt.

Zaak is ook dat je je je brein helder hebt, dat je weet wat je wilt en waar de blokkades zitten die je daarbij tegenhouden (denk terug aan de vorige nieuwsbrief ‘Terugkoppeling’), zodat ze daarna kunnen worden weggenomen.

Van Onbewust Onbekwaam naar Onbewust Bekwaam.

Laten we eens kijken naar de stappen die we doorlopen wanneer we na feedback constateren dat verandering gewenst is.

De fases lopen van links naar rechts, beginnend bij ‘ontkenning’. Laten we eerlijk zijn: Als iemand je aanspreekt (feedback geeft) omtrent iets dat minder leuk is, hebben we allemaal de neiging om in de ontkenning te schieten, toch?

In de fase van ONTKENNING zijn we onbewust onbekwaam over het bepaalde gedrag of de bepaalde vaardigheid. We zijn onbekwaam in het wegnemen van ons probleem. Je kunt er gefrustreerd door raken. In deze fase heb je sturing nodig naar bewustwording. Ook zul je hiervoor moeten openstaan om verandering mogelijk te maken.

Na ontkenning volgt WEERSTAND (je kunt zelfs boos of aanvallend zijn). Echter, steeds meer wordt duidelijk dat je een bepaalde kwaliteit mist. Geen nood, dit is te leren. Begrip is nu belangrijk. Weet dat het geen zonde is, maar dat het slechts gaat om het aanleren van nieuwe vaardigheden. Je bent in een fase waarin je je steeds meer bewust wordt van eigen incompetentie.

Nadat dit is doorgedrongen begin je het te ACCEPTEREN en word je je steeds meer bewust van je incompetentie, waarbij je gaat openstaan voor begeleiding. In deze fase kun je schuldgevoelens hebben. “Waarom heb ik er niet eerder iets aangedaan?” Of: “Door mij….”

De volgende stap speelt in op de natuurlijke nieuwsgierigheid van mensen. We gaan langzaam op ONDERZOEK hoe de verandering gerealiseerd kan worden. Hier is het belangrijk dat mensen worden aangemoedigd om door te gaan. Je krijgt steeds meer inzicht in de groeimogelijkheid van je competentie. Wat je eerst niet geloofde te kunnen, blijkt te lukken als je er bewust en geconcentreerd mee bezig bent. Je zoekt steeds meer feedback om te ervaren hoe de groei is.

Wanneer het steeds beter gaat, zul je het echt AANGAAN. Het is dan belangrijk dat je gefaciliteerd wordt. Je hebt de juiste begeleiding of toolbox nodig om de stap te maken naar onbewust bekwaam. Je krijgt steeds meer energie. Feedback is inmiddels een normale zaak geworden.

Je voelt dat je groeit. Je weet nu hoe het werkt en dat je open kunt staan voor ideeën van anderen. Feedback is geen aanval. Ideeën worden besproken en onderzocht. Het wordt win-win. Je hebt nu een mentor. Dit kan je eigen kennis zijn of die van een coach. Je hebt het nu over GROEI. Je bent je nu bewust van je onbewuste bekwaamheid.

“Implementatie is het proces van diverse activiteiten en maatregelen die nodig zijn om bepaalde systemen en of vernieuwingen door te voeren.”

MPLEMENTATIE

Om iets in je dagelijks leven te implementeren doorloop je een aantal stappen. Veel vaardigheden zijn voor de meeste volwassenen onbewust bekwaam. Ik noem er een paar:

- lopen
- fietsen
- autorijden
- lezen
- eten
- tandenpoetsen
- praten

Maar wat als ik je vertel dat wanneer je een trauma, angst of fobie hebt, je hierin ook onbewust bekwaam bent? Je hoeft er weinig voor te doen om in een negatieve spiraal terecht te komen. Het lichaam maakt ook nog eens flink wat stresshormonen aan op het moment dat jij in die negatieve spiraal komt. Doe je dit te vaak en te lang dan staat overspannenheid en een burn-out aan je deur te kloppen. Redenen genoeg om zo snel mogelijk nieuw, gewenst gedrag te implementeren…

Een nieuw gedrag implementeren.

Belangrijk is dat je vele soorten gedrag kunt oproepen (eigenlijk staten van ZIJN) op de momenten waar het het beste past. Je wilt alert zijn als er eventueel gevaar dreigt, maar je hoeft niet alert te zijn als je naar een animatiefilm zit te kijken. In dat geval wil je lekker ontspannen zijn.

Elke emotie die we oproepen zorgt voor een staat van ZIJN. We willen het liefst op elk moment een staat van ZIJN hebben die ons het beste gevoel geeft. Als ik in een vliegtuig stap, wil ik graag mijn ontspannen staat van ZIJN oproepen, zodat ik comfortabel van A naar B kom.

Dit is gewoon te leren. Zoals bovenstaand model je heeft laten zien, ga je door een aantal fases om iets onbewust bekwaam te kunnen. Dit is je bewuste leerproces. Gelukkig is er ook een onbewust leerproces.

Negatief gezien heb je een fobie supersnel aangeleerd. Het begon vaak met een flink schrikmoment. Je schrok bijvoorbeeld verschrikkelijk van die spin en voilà, de fobie was geboren. Er is altijd een oorzaak en gevolg.

Wat je nu wilt, in plaats van het belemmerende gedrag waar je last van hebt, is een nieuw gedrag implementeren dat werkt binnen een bepaalde context.

Oefening

In de volgende oefening vraag ik je om weer eens wat helpende staten van ZIJN te doorleven, zoals:

- Ontspanning
- Kracht
- Plezier
- Luister
Enzovoort.

Powerwoorden

​Ankeren

​Zeg eens tegen jezelf: Wat geeft mij ontspanning? Wat doe ik dan en wanneer voelde ik dit het laatst?
Wanneer je nu een erg gespannen mens bent, dan vraag je je af: “Wanneer had ik een neutrale houding?” Wanneer je die houding hebt - zo’n ‘het kan me niks schelen houding’ - dan ga je daarna naar ontspanning. Je doet er gewoon een stapje tussen.

Voel je de door jou gewenste staat, dan geef je het een woord. Een specifiek woord dat er bij past. Bij ontspanning kun je bijvoorbeeld zeggen: chill, hahh, lekker, relax, enzovoort (dit is jouw 'powerwoord') .

Dus: Doorleef de staat en zeg het woord. Daarna vraag je je af wat je gisteren om 13:00 deed. Denk daar een paar seconden aan (dit noemen ze een break state; doel is om je brein weg te halen van de ontspanning). Vervolgens doorleef je opnieuw de ontspanning en zeg je jouw powerwoord.

Doe dit net zo lang tot het woord uit zichzelf de ontspanning oproept.

Het woord is dan neurologisch geankerd aan de emotie.

Is dit gek? Nee! Zeg in het bijzijn van je kind maar eens het woord ‘ijsje’. Hup, ze staan gelijk te springen! (En wellicht proef je zelf ook al de smaak in je mond?).

Onderzoek maar eens hoeveel woorden jou triggeren. Heb je een fobie, angst of trauma, dan weet je wat ik bedoel en weet je ook wat de stress start.

 DIT KUN JE ALLEMAAL WEGNEMEN en ik help je daar graag bij!

Ik zeg leef ACTIEF en GAAAN!

”Ik ben een flexibel mens en kan alles
bereiken dat mij gelukkig maakt”.


​Soms hebben mensen richting nodig en duwtje in de rug, maar belangrijk is dat alles vanuit de ontspanning gebeurt.

Gelukkig vinden mijn cliënten het fijn dat ik ze confronteer om zo achter dat masker vandaan te durven komen en de wereld weer recht in de ogen te kijken. Ik zeg altijd: Face the enemy.

Als jij er klaar voor bent, ben ik dat ook.

Fysieke pijn kan ontstaan bij een auto ongeluk, jezelf snijden of gewoon je hoofd stoten. De angst voorkomt in de meeste gevallen dat je te hard met de auto rijdt. Je voelt je verantwoordelijkheid of je doet het niet uit angst de macht over het stuur te verliezen.

Er is ook nog de emotionele pijn. Ben je ooit heel erg voor schut gezet in een groep of voor de klas, dan kan het nu zomaar zijn dat jouw onbewuste zo’n ervaring wilt voorkomen. De ooit gecreëerde emotionele pijn komt weer naar boven en je vermijdt elke openbare presentatie. Je verzint 1001 smoesjes, al kost het de kans op die geweldige baan.

Voorwaarden die tot angst aanzetten
De emotionele pijn kan ook optreden wanneer jij bang bent je relatie kwijt te raken. De angst voor zo’n verlies kan enorme omvang nemen. Al ben je niet gelukkig, toch draai je jezelf in allerlei bochten om alles te houden zoals het is.

Angst wilt ons voor dit soort zaken beschermen. Ja, het is pijnlijk, maar erachter schuilt een positief doel. Houd dat nog steeds in de gaten.

Misschien wordt dit positieve niet altijd bereikt, maar het is er wel. Er zijn tijden waar we de angst op een hele vervelende manier kunnen ervaren. Echter, zolang je het doel begrijpt, kun je het terugvolgen naar de initiële bedoeling, en het dan laten gaan.

Op zo’n moment krijg je de macht over de angst, en kan je het als hefboom gebruiken om er je voordeel mee te doen.
Ik help je graag bij het wegnemen van jouw blokkades!
 

Uiteraard staat het je vrij om eerst rustig zelf aan de slag met het e-book. Stel vragen aan mij als je niet precies weet wat ik bedoel of hoe het voor jouw uitdaging is in te zetten. Ik ben er om jou te helpen!

Let op onze volgende nieuwsbrief voor meer informatie.

Met warme groet,

Albert
professional eyeopener,
brainchanger & mindfixer


​Kijk op mijn websites
of vraag een Skype-sessie aan:

Email : albert@wegmetjeangst.nl
Site : www.wegmetjeangst.nl
Skype : albertbuschgens2

Gangesstroom 1
2721AS Zoetermeer
+31 6 36430220


GA.AAN! Bewustwording is de sleutel om opnieuw AAN te GAAN. Elke online cursus zit vol tools voor bewustwording. Zoals een kind leerde lopen, schrijven en lezen, krijg jij weer de inzichten en technieken om weer AAN te GAAN als een ontbrandende lamp, maar ook om alle uitdagingen in je leven weer volledig AAN TE GAAN. Eenmaal dit bereikt, ben je (weer) instaat om onbevreesd en vol eenvoud en plezier je doelen te behalen.


De consequenties van angst
Angst is altijd gericht op een toekomstige activiteit:
Je kunt alleen maar bang zijn van iets dat nog moet gebeuren. Dit op haar beurt kan alleen weer gebeuren als je daar in het verleden ook bang voor was. Dus het gaat om een oude her-innering.

Angst heeft de overtuiging nodig dat de ervaring weer gaat plaatsvinden.
Wanneer jij bij jezelf angst op roept voor die speech van morgen en je blijft er zo naar kijken, dan zal het zeker gaan gebeuren. Sterker nog, de angst zal groeien. Je weet: dat wat je energie geeft groeit.

Hoe waarschijnlijker het is, hoe groter de angst.
Dit gaat hand in hand met de vorige punten.

Hé, als het gebeurd met anderen zoals ik, of zelf bij hen die “beter” zijn, dan gaat het mij zéker overkomen.
We hebben het in ons dat we angst aantrekken wanneer anderen het is overkomen en te meer wanneer anderen bijvoorbeeld slimmer of sterker zijn. De vraag is dan: ”Waarom zij wel en ik niet?”

Hoe dichter de toekomstige gebeurtenis is des te groter de angst.
We sterven allemaal, maar denken ook dat het nog ver weg is. Je bent er niet mee bezig. Echter, staat er ineens iemand voor je met pistool op je gericht dan is de dood ineens heel dichtbij en de angst immens.

Het onbekende versterkt angst
Wanneer je eens een angstaanval hebt gehad, ben je bang voor weer een aanval. Angst voor de angst. Het niet weten of het komt, hoe intens het is en hoe lang het duurt kan jou enorm angstig maken. Dit kan er voor zorgen dat je niet meer je huis uitkomt.

Angst vereist dat je hoop hebt dat je uit de pijn kunt ontsnappen. Wanneer je gaat parachute springen is de angst in het vliegtuig aanwezig (ik kan het weten ). Echter, eenmaal uit het vliegtuig is de angst volledig weg en heeft plaatsgemaakt voor euforie, terwijl je op dat moment niet weet of de parachute opengaat.

Deze drie bovengenoemde zijn er om je te beschermen.

Hoe ga je angst nu gebruiken?

Met behulp van het vechtrespons kun je specifieke acties motiveren zoals zelfbescherming, vooruit planning of inzetten van bepaald gedrag om het probleem sowieso te vermijden. Dit zijn de tactieken die worden ingezet door o.a. verzekeraars, accountants en advocaten. Maar ook in de reclame door pil of crème leveranciers.

Al deze partijen presenteren aan jou de angst met betrekking tot een toekomstig probleem. Een probleem die ze je motiveren te vermijden. En… natuurlijk hebben zij de “oplossing”.

Vervolgens heb je de vluchtemotie. Deze emotie gaat over de motivatie tot verandering. Dit kan gaan over het veranderen van jouw situatie in je omgeving of zelfs jouw persoonlijkheid.

Voorbeeld van een vluchtrespons voor positieve verandering is de motivatie die onderdrukte huisvrouw vindt, om onder het juk van een tiran weg te vluchten en dit nooit meer mee te willen maken. Ze verandert. De angst voor zichzelf en voor de kinderen biedt de hefboom die nodig is om hem te verlaten. Ze verwijderen zichzelf van de “danger zone”, en angst is dan de trigger die dat veroorzaakte.

Angst is er om je de drie primitieve acties te laten uitvoeren:

Vechten
Vluchten
Flauwvallen

Beweging laat angst afnemen.
Zie hier de reden waarom sport een kalmerende werking heeft. Beweging zorgt voor het vrijkomen van endorfine, waardoor je je goed voelt. Verder is het zo dat je bij beweging energie nodig hebt en dat helpt absoluut je focus te verleggen.

Wanneer je in het NU bent voorkomt dit dat jouw aandacht naar de toekomst gaat.
Wanneer volledig je in het Nu bent dan kan je aandacht niet in de toekomst zijn. En we hebben gelezen dat een voorwaarde de projectie in de toekomst moet zijn. Dus… geen toekomstfocus betekent geen angst!

Heb als doel om de verwachtingen voor de toekomst om te keren.
Als angst wordt veroorzaakt door de verwachting van (lichamelijke of fysieke) pijn, zal bij het verwachten van goede dingen de angst weg doen gaan. Het is dus van belang nieuwe verwachtingen (emotionele) tot koppelen aan de resultaten die je wilt. Het oproepen van een naar gevoel is het ontbreken van (emotionele) hulpbronnen om dit nare gevoel te herkaderen. Bij een sessie worden altijd nieuwe motiverende gevoelens gekoppeld aan activiteiten. Een trigger roept dan alleen nog een positief gevoel op.

Her-inner weer een stukje persoonlijke geschiedenis van jezelf.
Als je weer kan her-inneren dat je een vergelijkbare situaties succesvol hebt afgerond, kan je dezelfde strategie hanteren als destijds. Wanneer je weer weet dat je zoiets al eerder deed, is de angst al direct al minder. Door het oproepen van oude positieve herinneringen installeer je in je brein direct meerdere keuzes en dat helpt. Deze keuzes neem je mee de toekomst in.

Creëer een gevoel van willen.
We zijn eerder geneigd onze angsten te overwinnen als we echt willen en er iets op het spel staat. Wanneer je iets hebt dat op dat moment belangrijker is dan jijzelf dan verdwijnt de angst als sneeuw voor de zon. Bijvoorbeeld wanneer jij kinderen moet beschermen. Al zie je het gevaar ben je bereid jezelf op te offeren voor je kind.

Maak het onvermijdelijk.
Wanneer een hopeloze situatie wordt aanvaard als onvermijdelijk en je worstelt er niet meer mee, zal angst verdwijnen. Mensen stijgen als ze weten dat ze niet verder kunnen dalen.

Tot slot de flauwval/vriesreactie.
Dit is de meest voorkomende reactie op angst, vooral in de deze wereld waar werkelijk gevaar minder gangbaar is dan bedachte angst. De vriesreactie is in principe een rem die voorkomt dat jij bepaalde dingen doet.

Zo voorkomt het dat je de straat oversteekt wanneer een vrachtwagen met 100 kilometer per uur op je af komt. Het voorkomt dat je vreemde taal uitschreeuwt in een vergadering met je collega’s en ga zo maar door.

Het is er om je gedrag aan te passen en zo dat je jezelf niet in de problemen brengt. Je kan dus de vriesrespons gebruiken om te stoppen negatieve keuzes in te zetten. Je kan kiezen om oude gewoontes niet in te zetten.

Angst is dus een mechanisme dat in werking wordt gezet als je oude angsten naar de toekomst projecteert. De oude niet helpende emotie heeft hier schuld aan. Door nu deze oude emotie te niet te doen met “collapse ankers” zal de angst niet naar de toekomst geprojecteerd worden. Door deze methoden worden trauma’s en Fobieën vaak in 1, 2 of 3  sessies volledig weggenomen.

Bij WegMetJeAngst zet ik een aantal zeer sterke technieken is. Eén ervan bij jij natuurlijk. Jij hebt alle hulpbronnen in je zitten en samen gaan we die inzetten. Nee, ik weet nooit of dit met Havening is, Trance, Tijdlijn Therapie of NLP. Jij bent uniek en verdient een methode die voor jou goed voelt. Geen standaard concept, maar op maat voor jou.

Wees niet bang  en neem contact op om te ondervinden hoe ook jouw angst, trauma, fobie of welke belemmering ook weg zal gaan.

Warme groet,

Albert

Op een angstvrij leven
Albert

Het optimale uit elke situatie halen voor persoonlijke en zakelijke groei is mijn drive. Ik daag graag uit om onbewuste negatieve patronen zichtbaar te maken en deze om te buigen naar patronen die voor het doel veel beter inzetbaar zijn.