7 Emoties die jou kunnen tegenhouden om een stap te zetten die voor jou belangrijk is. Ontdek nu om vernietigende emoties om te draaien naar inspiratie. Deel 1
Haat

​​​We hebben uitgebreid gesproken over Angst en Woede. De volgende emotie is HAAT.

We hebben uitgebreid gesproken over Angst en Woede. De volgende emotie is HAAT.

ANGST

​Het is heel lastig om om te gaan met haat, want het is niet zomaar alleen een pure emotie. Het is een mengeling van een houding (vooroordeel) met een bepaalde staat van zijn (afkeer).

Het is heel lastig om te gaan met haat, want het is niet zomaar alleen een pure emotie. Het is een mengeling van een houding (vooroordeel) met een bepaalde staat van zijn (afkeer).

Het doel van ​haat...

Het doel van angst

Angst is een van de makkelijkste emoties voor mensen om te ervaren. Dit is niet zo gek want angst is een natuurlijk iets. Het wilt ons namelijk beschermen.

Het is maar beter om in bepaalde omstandigheden bang te zijn. Je kunt dan rustig weglopen, het gevaar vermijden en zeker wanneer er een auto op je afkomt of een zeer giftige slag, toch?

​Zoals bij elke emotie kan ook hier gesteld worden: Haat is een beschermende emotie.

Het doel ervan is om je te motiveren om het onderwerp dat de haat veroorzaakt te “vernietigen”. Terwijl woede dient om een tijdelijke dreiging te verwijderen (iets dat voorbij gaat en vervolgens grenzen herstelt), is haat bedoeld om een bedreiging permanent te verwijderen, meestal door het te vernietigen. Kijk dus heel goed uit met het woord haat en eventuele haatgevoelens.

Het is normaal gesproken een functionele vernietiging, b.v. iemands carrière vernietigen in plaats van moorden. (lijkt me logisch, toch?) Het doel van haat is dus om iemand te beschermen door een aanhoudende dreiging te verwijderen.

Zoals bij elke emotie kan ook hier gesteld worden: Haat is een beschermende emotie.

Het doel ervan is om je te motiveren om het onderwerp dat de haat veroorzaakt te “vernietigen”. Terwijl woede dient om een tijdelijke dreiging te verwijderen (iets dat voorbijgaat en vervolgens grenzen herstelt), is haat bedoeld om een bedreiging permanent te verwijderen, meestal door het te vernietigen. Kijk dus heel goed uit met het woord haat en eventuele haatgevoelens.

Het is normaal gesproken een functionele vernietiging, b.v. iemands carrière vernietigen in plaats van moorden. (lijkt me logisch, toch?) Het doel van haat is dus om iemand te beschermen door een aanhoudende dreiging te verwijderen.


​Condities die haat veroorzaken...

More...

Condities die haat veroorzaken

​Wat brengt haat nu naar de oppervlakte? Haat wordt meestal veroorzaakt wanneer:

   - een soort van pijn of kwaad wordt waargenomen
   - de pijn of kwaad zich herhaalt na verloop van tijd

Wat brengt haat nu naar de oppervlakte? Haat wordt meestal veroorzaakt wanneer:

   - Wanneer een soort van pijn of kwaad wordt waargenomen
   - En de pijn of kwaad herhaalt zich na verloop van tijd


​Dit veroorzaakt een enorme aversie in combinatie met het irrationele vooroordeel om de veroorzaker van pijn of kwaad te vernietigen. Haat kan worden veroorzaakt door voortdurende ervaringen van angst, woede, fysieke pijn, verlies, teleurstelling, etc.
Haat generaliseert ook wel een individueel geval tot een groep (bijvoorbeeld racisme) en kan worden gepolariseerd vanuit een extreem. Bijvoorbeeld een sterke aantrekkingskracht, gekoppeld aan afwijzing of verraad, kan polariseren tot haat.

Dit veroorzaakt een enorme aversie in combinatie met het irrationele vooroordeel om de veroorzaker van pijn of kwaad te vernietigen.

Haat kan worden veroorzaakt door voortdurende ervaringen van angst, woede, fysieke pijn, verlies, teleurstelling, etc.

Haat generaliseert ook wel een individueel geval tot een groep (bijvoorbeeld racisme) en kan worden gepolariseerd vanuit een extreem. Bijvoorbeeld een sterke aantrekkingskracht, gekoppeld aan afwijzing of verraad, kan polariseren tot haat.

pijn
Fysieke pijn kan ontstaan bij een auto ongeluk, jezelf snijden of gewoon je hoofd stoten. De angst voorkomt in de meeste gevallen dat je te hard met de auto rijdt. Je voelt je verantwoordelijkheid of je doet het niet uit angst de macht over het stuur te verliezen.

Er is ook nog de emotionele pijn. Ben je ooit heel erg voor schut gezet in een groep of voor de klas, dan kan het nu zomaar zijn dat jouw onbewuste zo’n ervaring wilt voorkomen. De ooit gecreëerde emotionele pijn komt weer naar boven en je vermijdt elke openbare presentatie. Je verzint 1001 smoesjes, al kost het de kans op die geweldige baan.

​Herhaalde aanvallen op vrienden, familie, persoonlijke projecten of waarden veroorzaken woede, die in de loop van tijd kan uithollen tot haat.

Het merkwaardige van haat is dat het op een “schaal” bestaat. Verlangen, iets leuk vinden, iets niet leuk vinden en iets haten, zijn in feite tegenovergestelde extremen op dezelfde schaal.

Hier is een voorbeeld van hoe haat kan ontstaan. Stel dat je betrokken bent bij de ruzie van een geliefde of een slechte relatiebreuk. Die situatie leidt niet noodzakelijk tot haat. De haat komt daarna als je die ervaringen opnieuw beleeft of tegen dezelfde persoon aanloopt en de negatieve emoties worden gestimuleerd.

Met andere woorden, je ervaart de pijn steeds weer opnieuw. Dat lijden woekert na verloop van tijd en veroorzaakt de haat.

Haat kan worden geërfd of geleerd van een autoriteitsfiguur zoals leider, ouder of mentor. Sommige mensen halen alleen het vooroordeel eruit, terwijl anderen de volledig opgeblazen aversie creëren en vooroordelen-mix aannemen. Ze laten alles groeien en woekeren.

Herhaalde aanvallen op vrienden, familie, persoonlijke projecten of waarden veroorzaken woede, die in de loop van tijd kan uithollen tot haat.

Het merkwaardige van haat is dat het op een “schaal” bestaat. Verlangen, iets leuk vinden, iets niet leuk vinden en iets haten, zijn in feite tegenovergestelde extremen op dezelfde schaal.

Hier is een voorbeeld van hoe haat kan ontstaan. Stel dat je betrokken bent bij de ruzie van een geliefde of een slechte relatiebreuk.

Die situatie leidt niet noodzakelijk tot haat. De haat komt daarna als je die ervaringen opnieuw beleeft of tegen dezelfde persoon aanloopt en de negatieve emoties worden gestimuleerd.

Met andere woorden, je ervaart de pijn steeds weer opnieuw. Dat lijden woekert na verloop van tijd en veroorzaakt de haat.

Haat kan worden geërfd of geleerd van een autoriteitsfiguur zoals een ouder of mentor. Sommige mensen halen alleen het vooroordeel eruit, terwijl anderen de volledig opgeblazen aversie creëren en vooroordelen mix aannemen. Ze laten alles groeien en woekeren.

​De Gevolgen Van Haat...

Voorwaarden die tot angst aanzetten
De emotionele pijn kan ook optreden wanneer jij bang bent je relatie kwijt te raken. De angst voor zo’n verlies kan enorme omvang nemen. Al ben je niet gelukkig, toch draai je jezelf in allerlei bochten om alles te houden zoals het is.

Angst wilt ons voor dit soort zaken beschermen. Ja, het is pijnlijk, maar erachter schuilt een positief doel. Houd dat nog steeds in de gaten.

Misschien wordt dit positieve niet altijd bereikt, maar het is er wel. Er zijn tijden waar we de angst op een hele vervelende manier kunnen ervaren. Echter, zolang je het doel begrijpt, kun je het terugvolgen naar de initiële bedoeling, en het dan laten gaan.

Op zo’n moment krijg je de macht over de angst, en kan je het als hefboom gebruiken om er je voordeel mee te doen.

​Haat is er om je te motiveren om een onderwerp of persoon die de haat veroorzaakt te vernietigen. We willen de bron van de constante pijn wegnemen.

Dit wegnemen kan een functionele vernietiging zijn, zoals het vernietigen van een tv wanneer je een hekel hebt aan de berichten die worden uitgezonden, iemand in de gevangenis houden of iemands politieke carrière verpesten.

Ter wille van de vergelijking is woede ontworpen om een grens na te bootsen of om leed te veroorzaken in een andere persoon of object. Het gaat niet om hun vernietiging.

​Hoe haat in te zetten...

​Waarom zou je opzettelijk haat vermijden inzetten. Nou, haat wil nog wel eens uit de hand lopen. Dus wanneer haat op je pad komt, herken het en zet het functioneel in. Je kunt de haat dan laten gaan door de onderliggende pijnstimulator (bijvoorbeeld woede of angst) op te lossen.

In sommige gevallen kan haat de katalysator zijn die je motiveert tot zelf bekrachtiging, zelfredzaamheid, goed presterende examens, een gewilde baan en successen van vergelijkbare aard.

Belangrijk blijft om te beseffen dat het het meest gezond is om haat los te laten, omdat het uiteindelijk zelfvernietigend veroorzaakt.

Waarom zou je opzettelijk haat vermijden inzetten. Nou, haat wil nog wel eens uit de hand lopen. Dus wanneer haat op je pad komt, herken het en zet het functioneel in. Je kunt de haat dan laten gaan door de onderliggende pijnstimulator (bijvoorbeeld woede of angst) op te lossen.

In sommige gevallen kan haat de katalysator zijn die je motiveert tot zelf bekrachtiging, zelfredzaamheid, goed presterende examens, een gewilde baan en successen van vergelijkbare aard.

Belangrijk blijft om te beseffen dat het het meest gezond is om haat los te laten, omdat het uiteindelijk zelfvernietigend veroorzaakt.

Haat is er om je te motiveren om een onderwerp of persoon die de haat veroorzaakt te vernietigen. We willen de bron van de constante pijn wegnemen.

Dit wegnemen kan een functionele vernietiging zijn, zoals het vernietigen van een tv wanneer je een hekel hebt aan de berichten die worden uitgezonden, iemand in de gevangenis houden of iemands politieke carrière verpesten.

Ter wille van de vergelijking is woede ontworpen om een grens na te bootsen of om leed te veroorzaken in een andere persoon of object. Het gaat niet om hun vernietiging.

Succes

Oplossen van haat...

​TIP
Nogmaals, het doel van haat is om je te beschermen tegen een waargenomen kwaad of pijn. Om de haat op te lossen, moet je de onderliggende toestand, de angst, woede, pijn, onrecht, ontoereikendheid, verlies, etc. oplossen die de persoon pijn doet.

Zodra de onderliggende aandoening is opgelost, wordt de angst, woede of pijn niet meer geactiveerd. Er is geen motivatie meer om haat te voelen. De "haatput" heeft geen water meer en zal uiteindelijk volledig opdrogen.

​TIP
Een andere manier om haat op te lossen, is de veroorzaker van haat opnieuw menselijk te maken. Als het bijvoorbeeld een instelling is (belasting of de woekerpolis), kan het voldoende zijn om te benoemen dat er ook goede mensen werken.

Is het een persoon of een groep, kan een gesprek nodig zijn om de pijn op te lossen. Weet dat de mens of de groep meer is dan het gedrag alleen. Belangrijk om te weten wat de intentie achter het gedrag is.

​TIP
De meest krachtigste manier om haat op te lossen is door vergeving. We kennen allemaal mensen die verbitterd zijn, chagrijnig zijn, het leven haten, de mensen om zich heen haten of de wereld om hen heen haten. De enige mensen die echt lijden vanwege dit - zijn zij.

Dit is een van de geheimen achter haat. Het is een emotie die zelfdestructief wordt en kan de persoon vanbinnen helemaal “leegvreten”.  Vergeving helpt om de haat en het leed dat daarmee samenhangt los te laten.

​TIP
Ten slotte is een eenvoudige manier om haat op te lossen gewoon om de prikkel van overweging weg te halen. Zodra je de bron van pijn verwijdert, de trigger die de persoon blijft prikkelen, kunnen ze weer rationeel worden.

Nogmaals, het doel van haat is om je te beschermen tegen een waargenomen kwaad of pijn. Om de haat op te lossen, moet je de onderliggende toestand, de angst, woede, pijn, onrecht, ontoereikendheid, verlies, etc. oplossen die de persoon pijn doet.

Zodra de onderliggende aandoening is opgelost, wordt de angst, woede of pijn niet meer geactiveerd. Er is geen motivatie meer om haat te voelen. De "haatput" heeft geen water meer en zal uiteindelijk volledig opdrogen.

Een andere manier om haat op te lossen, is de veroorzaker van haat opnieuw menselijk te maken. Als het bijvoorbeeld een instelling is (belasting of de woekerpolis), kan het voldoende zijn om te benoemen dat er ook goede mensen werken.

Is het een persoon of een groep, kan een gesprek nodig zijn om de pijn op te lossen. Weet dat de mens of de groep meer is dan het gedrag alleen. Belangrijk om te weten wat de intentie achter het gedrag is.

De meest krachtigste manier om haat op te lossen is door vergeving. We kennen allemaal mensen die verbitterd, chagrijnig, het leven haten, de mensen om zich heen haten of de wereld om hen heen haten. De enige mensen die echt lijden vanwege dit - zijn zij.

Dit is een van de geheimen achter haat. Het is een emotie die zelfdestructief wordt en kan de persoon vanbinnen helemaal “leegvreten”.  Vergeving helpt om de haat en het leed dat daarmee samenhangt los te laten.

Ten slotte is een eenvoudige manier om haat op te lossen gewoon om de prikkel van overweging weg te halen. Zodra je de bron van pijn verwijdert, de trigger die de persoon blijft prikkelen, kunnen ze weer rationeel worden.


​Ho'oponopono

Ho'oponopono
De consequenties van angst
Angst is altijd gericht op een toekomstige activiteit:
Je kunt alleen maar bang zijn van iets dat nog moet gebeuren. Dit op haar beurt kan alleen weer gebeuren als je daar in het verleden ook bang voor was. Dus het gaat om een oude her-innering.

Angst heeft de overtuiging nodig dat de ervaring weer gaat plaatsvinden.
Wanneer jij bij jezelf angst op roept voor die speech van morgen en je blijft er zo naar kijken, dan zal het zeker gaan gebeuren. Sterker nog, de angst zal groeien. Je weet: dat wat je energie geeft groeit.

Hoe waarschijnlijker het is, hoe groter de angst.
Dit gaat hand in hand met de vorige punten.

Hé, als het gebeurd met anderen zoals ik, of zelf bij hen die “beter” zijn, dan gaat het mij zéker overkomen.
We hebben het in ons dat we angst aantrekken wanneer anderen het is overkomen en te meer wanneer anderen bijvoorbeeld slimmer of sterker zijn. De vraag is dan: ”Waarom zij wel en ik niet?”

Hoe dichter de toekomstige gebeurtenis is des te groter de angst.
We sterven allemaal, maar denken ook dat het nog ver weg is. Je bent er niet mee bezig. Echter, staat er ineens iemand voor je met pistool op je gericht dan is de dood ineens heel dichtbij en de angst immens.

Het onbekende versterkt angst
Wanneer je eens een angstaanval hebt gehad, ben je bang voor weer een aanval. Angst voor de angst. Het niet weten of het komt, hoe intens het is en hoe lang het duurt kan jou enorm angstig maken. Dit kan er voor zorgen dat je niet meer je huis uitkomt.

Angst vereist dat je hoop hebt dat je uit de pijn kunt ontsnappen. Wanneer je gaat parachute springen is de angst in het vliegtuig aanwezig (ik kan het weten ). Echter, eenmaal uit het vliegtuig is de angst volledig weg en heeft plaatsgemaakt voor euforie, terwijl je op dat moment niet weet of de parachute opengaat.


​In de traditionele Hawaiiaanse heling gaan ze er vanuit dat de “her-innering” onze grootste vijand is. We moeten los zien te komen van die herinneringen omdat het ons blijft vasthouden aan het oude en de pijn. Om weer vanuit inspiratie te leven en de kracht van de negatieve her-inneringen weg te nemen zijn er 4 zinnetjes die je kunt zeggen gedurende de hele dag en zeker op momenten dat je een nare emotie ervaart.

In de traditionele Hawaiiaanse heling gaan ze er vanuit dat de “her-innering” onze grootste vijand is. We moeten los zien te komen van die herinneringen omdat het ons blijft vasthouden aan het oude en het zeer. Om weer vanuit inspiratie te leven en de kracht van de negatieve her-inneringen weg te nemen zijn er 4 zinnetjes die je kunt zegen gedurende de hele dag en zeker op momenten dat je een nare emotie ervaart.

  • ​Ik Hou Van Je... (het grote geheel)
  • ​Het Spijt Me... (voor het niet weten)
  • Vergeef Me.... (en maak me vrij van de haat)
  • ​Dank je...

​​Ga hier mee aan de slag en laat me weten of het ook jou vrijer maakt.

Warme groet,
Albert
Op een liefdevol bestaan.


Ga hier mee aan de slag en laat me weten of het ook jou vrijer maakt.
Warme groet,
Albert
Op een liefdevol bestaan.

Deze drie bovengenoemde zijn er om je te beschermen.

Hoe ga je angst nu gebruiken?

Met behulp van het vechtrespons kun je specifieke acties motiveren zoals zelfbescherming, vooruit planning of inzetten van bepaald gedrag om het probleem sowieso te vermijden. Dit zijn de tactieken die worden ingezet door o.a. verzekeraars, accountants en advocaten. Maar ook in de reclame door pil of crème leveranciers.

Al deze partijen presenteren aan jou de angst met betrekking tot een toekomstig probleem. Een probleem die ze je motiveren te vermijden. En… natuurlijk hebben zij de “oplossing”.

Vervolgens heb je de vluchtemotie. Deze emotie gaat over de motivatie tot verandering. Dit kan gaan over het veranderen van jouw situatie in je omgeving of zelfs jouw persoonlijkheid.

Voorbeeld van een vluchtrespons voor positieve verandering is de motivatie die onderdrukte huisvrouw vindt, om onder het juk van een tiran weg te vluchten en dit nooit meer mee te willen maken. Ze verandert. De angst voor zichzelf en voor de kinderen biedt de hefboom die nodig is om hem te verlaten. Ze verwijderen zichzelf van de “danger zone”, en angst is dan de trigger die dat veroorzaakte.

Angst is er om je de drie primitieve acties te laten uitvoeren:

Vechten
Vluchten
Flauwvallen


Beweging laat angst afnemen.
Zie hier de reden waarom sport een kalmerende werking heeft. Beweging zorgt voor het vrijkomen van endorfine, waardoor je je goed voelt. Verder is het zo dat je bij beweging energie nodig hebt en dat helpt absoluut je focus te verleggen.

Wanneer je in het NU bent voorkomt dit dat jouw aandacht naar de toekomst gaat.
Wanneer volledig je in het Nu bent dan kan je aandacht niet in de toekomst zijn. En we hebben gelezen dat een voorwaarde de projectie in de toekomst moet zijn. Dus… geen toekomstfocus betekent geen angst!

Heb als doel om de verwachtingen voor de toekomst om te keren.
Als angst wordt veroorzaakt door de verwachting van (lichamelijke of fysieke) pijn, zal bij het verwachten van goede dingen de angst weg doen gaan. Het is dus van belang nieuwe verwachtingen (emotionele) tot koppelen aan de resultaten die je wilt. Het oproepen van een naar gevoel is het ontbreken van (emotionele) hulpbronnen om dit nare gevoel te herkaderen. Bij een sessie worden altijd nieuwe motiverende gevoelens gekoppeld aan activiteiten. Een trigger roept dan alleen nog een positief gevoel op.

Her-inner weer een stukje persoonlijke geschiedenis van jezelf.
Als je weer kan her-inneren dat je een vergelijkbare situaties succesvol hebt afgerond, kan je dezelfde strategie hanteren als destijds. Wanneer je weer weet dat je zoiets al eerder deed, is de angst al direct al minder. Door het oproepen van oude positieve herinneringen installeer je in je brein direct meerdere keuzes en dat helpt. Deze keuzes neem je mee de toekomst in.

Creëer een gevoel van willen.
We zijn eerder geneigd onze angsten te overwinnen als we echt willen en er iets op het spel staat. Wanneer je iets hebt dat op dat moment belangrijker is dan jijzelf dan verdwijnt de angst als sneeuw voor de zon. Bijvoorbeeld wanneer jij kinderen moet beschermen. Al zie je het gevaar ben je bereid jezelf op te offeren voor je kind.

Maak het onvermijdelijk.
Wanneer een hopeloze situatie wordt aanvaard als onvermijdelijk en je worstelt er niet meer mee, zal angst verdwijnen. Mensen stijgen als ze weten dat ze niet verder kunnen dalen.

Tot slot de flauwval/vriesreactie.
Dit is de meest voorkomende reactie op angst, vooral in de deze wereld waar werkelijk gevaar minder gangbaar is dan bedachte angst. De vriesreactie is in principe een rem die voorkomt dat jij bepaalde dingen doet.

Zo voorkomt het dat je de straat oversteekt wanneer een vrachtwagen met 100 kilometer per uur op je af komt. Het voorkomt dat je vreemde taal uitschreeuwt in een vergadering met je collega’s en ga zo maar door.

Het is er om je gedrag aan te passen en zo dat je jezelf niet in de problemen brengt. Je kan dus de vriesrespons gebruiken om te stoppen negatieve keuzes in te zetten. Je kan kiezen om oude gewoontes niet in te zetten.

Angst is dus een mechanisme dat in werking wordt gezet als je oude angsten naar de toekomst projecteert. De oude niet helpende emotie heeft hier schuld aan. Door nu deze oude emotie te niet te doen met “collapse ankers” zal de angst niet naar de toekomst geprojecteerd worden. Door deze methoden worden trauma’s en Fobieën vaak in 1, 2 of 3  sessies volledig weggenomen.

Bij WegMetJeAngst zet ik een aantal zeer sterke technieken is. Eén ervan bij jij natuurlijk. Jij hebt alle hulpbronnen in je zitten en samen gaan we die inzetten. Nee, ik weet nooit of dit met Havening is, Trance, Tijdlijn Therapie of NLP. Jij bent uniek en verdient een methode die voor jou goed voelt. Geen standaard concept, maar op maat voor jou.

Wees niet bang  en neem contact op om te ondervinden hoe ook jouw angst, trauma, fobie of welke belemmering ook weg zal gaan.

Warme groet,

Albert

Op een angstvrij leven

Online cursus:
"Stop je paniekaanvallen"

Online cursus:
"Stop je vliegangst"

Albert

Het optimale uit elke situatie halen voor persoonlijke en zakelijke groei is mijn drive. Ik daag graag uit om onbewuste negatieve patronen zichtbaar te maken en deze om te buigen naar patronen die voor het doel veel beter inzetbaar zijn.

Klik hier om een reactie achter te laten

Laat een reactie achter: