Hoe stop je de zorgen? Hier komen mijn tips! - Weg Met Je Angst

Hoe stop je de zorgen? Hier komen mijn tips!

We hebben 50 gedachten per minuut en heel veel ervan is negatief. Het zijn de zorgen die je maakt en het lijkt of die enorme waterval aan informatie niet te stoppen is en je meezuigt de diepte in. Hoe meer je tegen uitdagingen aanloopt, hoe meer er boven komen drijven.

Zijn ze dan echt niet te stoppen? Of is er juist goed mee te handelen? Ja, er is zeker goed mee te handelen. En dat alles zonder alcohol of dwangbuis ;-). De oplossing is in feite al duizenden jaren oud: Mindfulness.

Wat is mindfulness en wat houdt het in? Op onderzoek!

Ik denk, dus ik besta! – René Descartes.

Maar… je bent NIET je gedachte.

Definitie Mindfulness: Bewustzijn van het hier en nu én het accepteren voor wat het ís.

More...

Ik hoor je nu mompelen: ”Albert, ik ben in het hier en nu en ik accepteer wat is!” Hier moet ik je helaas toch corrigeren. Je kijkt nu naar het apparaat waar deze tekst op staat. Je schiet vele malen per minuut naar toekomst en verleden.

En accepteer jij de zaken zoals ze zich aandienen? Plots een vlek op je jas, onverwacht in de file, rapport te laat, slecht weer op je vakantie, enz.. blijf jij dan rustig of baal je als een stekker en heb je daar dan ook nog kleurrijke woorden voor?

Het is ook niet makkelijk. Tegenwoordig verwachten we veel en verwonderen we ons niet meer. We hebben deadlines en een imago. Ja toch? In ons brein hebben we een screenshot van de wereld gemaakt en daar zitten we aan vastgekleefd.

We leven vanuit de verhalen die we ooit over de wereld gemaakt hebben en hebben daar overtuigingen aan vastgeketend. Want overtuigingen zijn niet zo 1,2,3 weg te nemen. De focus ligt dus meestal op de gedachten en niet op de wereld rondom ons.

Waar praat jij zo over heel de dag? Ik weet nu wel dat ik ooit mijn gedachten véééééél te serieus nam. We denken dat ze wat betekenen en nemen het vaak zó serieus dat we denken dat we onze gedachten ZIJN! STOP met dit serieuze gedrag. Neem wat je om je heen waarneemt meer serieus dan die water-klaterval aan gedachten.

Wat zegt Mindfulness?

Oefeningen met Mindfulness brengen allerlei inzichten in de werking van de geest. Misschien is het moeilijkste om te begrijpen het idee dat jouw gedachten niet de realiteit zijn. We zijn zo gewend aan het oprakelen van ons levensverhaal en hierin te geloven, dat het werkelijk anders ervaren een grote uitdaging is.

Oké, heel af en toe nemen we misschien onze gedachten niet serieus, maar het is de truc om ze sowieso nooit serieus te nemen. Voor je het weet voel je je down en angstig of gedeprimeerd. Let op! Luister er wel naar - er kan zomaar een gedachte komen die wel nuttig is. Bijvoorbeeld als je wilt oversteken als er een auto aankomt. 

Psycholoog Drs. A. Ellis zei ooit dat we onze irrationele gedachten moeten bestrijden. Oké, fijn advies - maar dat is zeker niet eenvoudig. Hoe rationeel moet je te werk gaan? Het is algemeen bekend dat onderdrukken van gedachten niet werkt. Maar hoe moet het dan wel?

Neem waar zonder oordeel. Ga van verwachting naar verwondering.

Laat de gedachten gaan. Je kunt je brein niet uitschakelen. Ook je gedachten niet, ongeacht hoelang jij al aan meditatie doet. Wat je wel kunt doen is bewust worden van de gedachten, er afstand van nemen, ze waarnemen en ze laten gaan. Je BENT ze niet, ze zitten niet vast en kunnen dus gewoon weg.

Het laten gaan van een gedachte is niet hetzelfde als het leegmaken van de geest, het ontdoen van moeilijke emoties, het ontsnappen van de problemen van het leven, het bevrijden van pijn of het ervaren van een eeuwige bliss. Het gaat over onze ervaring zoals het is – hoe onaangenaam ook... Het gaat niet om het verminderen van de intensiteit van pijnlijke ervaringen; het gaat om het vergroten van je kwaliteiten om het moment te kunnen dragen.

​Het negeren van je gedachte is nog niet zo eenvoudig.

De adviezen die je vaak krijgt:

  • Negeer je gedachten!
  • Laat ze gewoon voorbij zweven!
  • Zie ze als een vogeltje dat komt en gaat, of als een wolk!

Maar de vraag is nu: “Hoe doe je dat en zéker in momenten van stress!?"

AANDACHT!!!!!

De oplossing is: AANDACHT. En precies dat hebben we haast niet meer. We rennen van hot naar her en worden in één dag aan meer indrukken blootgesteld dan een persoon in de Middeleeuwen gedurende zijn hele leven. Maar let op: er is een weg terug… pfff

Laat je niet afleiden, maar dompel je onder.

Nu heeft de wetenschap aangetoond dat meditatie helpt en daar geloof ik in. Maar, meditatie neemt veel tijd in beslag. Dus is er een andere manier? JA dus!

Daar gaan we. Wanneer volgende keer het hoofd weer op hol slaat, bedenk dan dat de gedachten die je hebt niet waar zijn (een stuk bewustwording), maar de wereld om je heen wel. Stap in de wereld van je primaire zintuigen. Voel, hoor, zie, proef en ruik. (Nee, niet je email berichten ;-))

Hoe voelt je kleding aan? Wat voor temperatuur ervaar je? Welke geluiden komen er binnen? Wat zie je zoal om je heen? Wat doen de kleuren met je? Proef volledig en ruik volledig. Dompel je onder in deze ervaring!

Een file kan van alles met je doen. Maar eenmaal in de file, sta je in de file. Niets meer en niets minder. Luister naar de muziek. Zie de andere auto’s of wellicht de natuur om je heen. Komt de trein te laat? In plaats van je te ergeren, neem een kop koffie, kijk naar de mensen om je heen, lees een boek, bekijk de architectuur en ervaar wat er allemaal gebeurt als je primaire zintuigen inzet. Ervaar het en laat je niet meeslepen door het stemmetje dat je een verhaal wilt verkopen.

Wanneer je kopje koffie niet helpt, hier nog een tip.

Opmerken en labellen

In plaats van te ontwijken, bekritiseren of afleiden (wat allemaal leidt tot een onverminderd doorworstelen met die ideeën), kun je de gedachten erkennen. "Word ze bewust.”

In plaats van vermijden ga je ze erkennen. "Oké, ze zijn er". Dan nu weer terug naar de primaire zintuiglijke beleving. Belangrijk in deze is je ademhaling. Voel je schoenen of de stoel waar je op zit. Wees je bewust van ieder zintuiglijk detail.

Als gedachten blijven terugspoelen als een LP die blijft hangen, ga je ze labellen. In mijn vorige blog: "Vijf belangrijkste tips die neurowetenschappers geven om gelukkig te zijn", besprak ik al het labellen. Geef een korte omschrijving en hang er een metafoor aan. Je kunt het stemmetje ook een andere impuls geven. Maak er Miss Piggy van of Kermit, Donald Duck, enzovoort.

Komt er één, dan kun je hem ook in een laatje stoppen. "Ahh, daar is 'Klare de Klager'. Ja, ik heb je gehoord en kom straks bij je terug. Je gaat nu even in het klaaglaatje".

"Daar is Pietje of Petra Precies", voor momenten dat alles maar perfect moet. "Tinus of Truus Tijd", als je alles maar op de klok doet. Benoem alles met een glimlach en neem het dus niet serieus. Dit klinkt misschien wat vreemd, te gemakkelijk misschien? Onderzoek gewoon eens of het ook voor jou helpt.

Wat er is besproken:

Hoe stop je de zorgelijke gedachten en ben je Mindfull?

  • Je bent niet jouw gedachten. Soms zijn ze gewoon belachelijk. Het feit dat je ze denkt maakt ze niet waar!
  • Neem waar, maar oordeel niet. Erken de gedachten en laat ze wegdrijven. Ga nooit het gevecht aan.
  • Laat je niet afleiden en verdrink niet in de gedachten. Dompel je onder in de zintuiglijke ervaringen van het moment. Inclusief ademhaling. Dat is echt. Niet de verhalen die jij jezelf vertelt.
  • Merk op en label hardnekkige gedachten. Ja, de vastbijtertjes. Erken ze. Geef ze een grappige stem en naam en stop ze in het juiste laatje.
  • Ga altijd terug naar de zintuigen. Let echt op de wereld om jou heen.

Bij aandacht schenken aan de werkelijke wereld gaat het om jezelf, andere mensen, dingen, natuur, enzovoort. Geef veel aandacht aan mensen om je heen en zeker de mensen die je lief zijn. Relaties gaan stuk bij gebrek aan echte aandacht.

Als we bezig zijn om de gedachten in ons hoofd te laten gaan en de wereld om ons heen te omarmen, kunnen we meer oprechte aandacht geven aan degenen waar we van houden.

Wanneer de gedachten wegzweven op een zachte wolk kun jij in de wolken zijn met diegene waar je van houdt en aan wie je aandacht wilt geven.

Met zorgeloze groet,

Albert





Albert

Het optimale uit elke situatie halen voor persoonlijke en zakelijke groei is mijn drive. Ik daag graag uit om onbewuste negatieve patronen zichtbaar te maken en deze om te buigen naar patronen die voor het doel veel beter inzetbaar zijn.