Vliegangst overwinnen. Weer ontspannen in het vliegtuig.

Presenteren voor een groep staat op nummer 1 als angst. Wil jij daar van af?

Hoe zou het voor je zijn als je ontspannen presenteert?

Deze angst is een primitief dingetje. In de oertijd ging het om de groep. Bij de groep was je veilig, buiten de groep kwetsbaar. 

Nu is er nog steeds de invloed van ons primitieve brein, omdat het zoekt naar veiligheid; dus val niet buiten de groep. Daarnaast kan het ook zijn dat je altijd maar je best moest doen en was falen geen optie. Ook deze overtuiging houdt je volledig gevangen in je angstzweet in plaats van gewoon ontspannen vertellen wat je te vertellen hebt. Meer is het feitelijk niet, toch?

Wanneer iemand wat aan jou wilt vertellen na een presentatie, in de vorm van feedback, is dat alleen maar leerzaam.

Dit is natuurlijk iets dat je allang tegen jezelf gezegd hebt, of niet soms? Bewust en analytisch weet je dit allang, maar toch blijft die angst.


Waarom WegMetJeAngst kiezen om je vliegangst weg te nemen?

Ik werk heel direct en met je onbewuste. Het heeft dus geen zin om tegen jou te vertellen dat presenteren eenvoudig is en dat je maling aan de rest moet hebben, want dat heb je al 1000x tegen jezelf gezegd, toch? Dus alle bewuste en rationele verhalen zijn allang de revue gepasseerd. Het gaat dus om jouw subjectieve onbewuste ervaring. Waar wordt jouw amygdala door wakker gemaakt en injecteert het adrenaline en cortisol om je te laten vluchten of vechten.


Gaat het trouwens wel om het presenteren zelf?

De vele keren dat ik clienten kreeg die van deze angst af wilden, ging het vaak niet om de feitelijke presentatie. Het kan gaan om het gevolg van slagen en zakken, of wat een belangrijk iemand (man, vrouw, vader, moeder, baas) er van vindt, of om de persoon die de presentatie moest beoordelen, enzovoort.
‚Äč
Wat maakt jouw amygdala wakker? Zelf heb ik honderden presentaties wereldwijd gegeven. 100% ontspannen? Nee! Er was altijd wel iets aan spanning, maar die ervoer ik als nodig om het maximale uit mezelf te halen en alert te blijven. Wil jij dit ook niet?

Mindset Power!

Hoe bewust ben jij van de kracht van je eigen brein. Elke gedachte maakt een beeld en dit beeld roept een gevoel op. Hoeveel durf jij op jezelf te vertrouwen dat jij de emotionele betekenis kunt wijzigen van elke situatie? Ook de zeer negatieve.

Bij de certificering van mijn NLP trainersopleiding moest ik over hete kolen lopen en een echte pijl kapot drukken met mijn keel. Moeilijk? Nee! Maar je moet wel mentaal sterk zijn op dat moment. Gewoon over het vuur lopen naar de andere kant (nieuwe situatie) en gewoon duwen tot de pijl stuk is. Vertrouwen hebben op jezelf. En? Heb jij dat?

Wat gaan we doen als jij komt?


Na het maken van een afspraak vraag ik je thuis voor te bereiden. Waarom? Scheelt veel tijd. Belangrijk is op te schrijven waar en wanneer de angst start. Dit is namelijk niet bij de presentatie. Meestal al bij de gedachte dat je een presentatie moet geven, of dat er een kans is dat jij dat moet doen. Daar begint de vermijding. Is het trouwens jouw angst door een ervaring, of door wat je ooit op televisie gezien hoe iemand 1000 doden stierf? Welk verhaal vertel jij jezelf?

Eenmaal bij mij dan gaan we actief aan de slag om jouw amygdala's oude informatie te veranderen. Hoe? Dat vertel ik je graag wanneer je echt interesse hebt om van je angst af te komen. 

Het gaat dus om de vorm om te vormen.