Vliegangst overwinnen. Weer ontspannen in het vliegtuig.

Niemand is geboren met vliegangst. Het is aangeleerd. Maar gelukkig kun je dat wat je geleerd hebt ook weer afleren.

Hoe zou het zijn wanneer je weer ontspannen zult vliegen?

Sommige van ons hebben angst om te vliegen. De angst zit vast in je amygdala (emotionele brein). Om nu van die angst af te komen kun je twee dingen doen.

1. Je gaat extreem vaak vliegen, waardoor de amygdala er aan gewend raakt.
2. Je verandert de informatie in je amygdala.

De eerste optie is een dure en waarschijnlijk niet mogelijk. Optie 2 is beduidend eenvoudiger. Belangrijk is dat je erin geloofd dat dit mogelijk is. Dus even een vraag: ben jij vroeger wel eens bang geweest om iets, en ben je dat nu niet meer? Moest je toen heel vaak het bange tegemoet zien of kreeg je ineens een ander inzicht? 

Hoe vaak heb je dit niet met kinderen. Ze zijn bang... je vertelt ze een verhaal (dit herkadert de informatie) en de angst is weg. Het gaat dus om de vorm van het verhaal dat we onszelf vertellen.

ontspannen vliegen

WegMetJeAngst biedt ook een e-learning cursus 'Vliegangst overwinnen' aan. Klik op de button voor meer informatie!



Waarom WegMetJeAngst kiezen om je vliegangst weg te nemen?

Ik werk heel direct en met je onbewuste. Het heeft geen zin om tegen jou te vertellen dat vliegen veilig is, want dat heb je al 1000x tegen jezelf gezegd, toch? Dus alle bewuste en rationele verhalen zijn allang de revue gepasseerd. Het gaat dus om jouw subjectieve onbewuste ervaring. Waar wordt jouw amygdala door wakker gemaakt en injecteert het adrenaline en cortisol om je te laten vluchten of vechten.


Gaat het trouwens wel om het vliegen zelf?

Gekke vraag misschien, maar ik heb het vaak meegemaakt dat het helemaal niet om het vliegen zelf ging. Het was meer de drukte van de mensen tijdens het inchecken, of de stress om op tijd te komen, of het feit dat je er niet uit kunt. Alles heeft een andere benadering, want de oorzaak van het probleem is anders. 

Mindset Power!

Hoe bewust ben jij van de kracht van je eigen brein. Elke gedachte maakt een beeld en dit beeld roept een gevoel op. Hoeveel durf jij op jezelf te vertrouwen dat jij de emotionele betekenis kunt wijzigen van elke situatie? Ook de zeer negatieve.

Bij de certificering van mijn NLP trainersopleiding moest ik over hete kolen lopen en een echte pijl kapot drukken met mijn keel. Moeilijk? Nee! Maar je moet wel mentaal sterk zijn op dat moment. . Gewoon over het vuur lopen naar de andere kant (nieuwe situatie) en gewoon duwen tot de pijl stuk is. Vertrouwen hebben in jezelf. En? Heb jij dat?

Wat gaan we doen als jij komt?


Na het maken van een afspraak vraag ik je thuis voor te bereiden. Waarom? Scheelt veel tijd. Belangrijk is op te schrijven waar en wanneer de angst start. Dit is namelijk vaak niet in het vliegtuig. Meestal al bij de gedachte dat je op vakantie gaat met het vliegtuig (of als iemand anders daar over praat). Daar begint de vermijding. Is het trouwens jouw angst door een ervaring, of door wat je ooit op televisie/radio hoorde of zag, of van je moeder die iets angstig meemaakte toen jij nog in de baarmoeder zat (dit is geen verzonnen verhaal). 

Eenmaal bij mij dat gaan we actief aan de slag om jouw amygdala's oude informatie te veranderen. Hoe? Dat vertel ik je graag wanneer je echt interesse hebt om van je angst af te komen. 

Het gaat dus om de vorm om te vormen.