Opnieuw vormgeven Opnieuw je leven vormgeven - Weg Met Je Angst

​Opnieuw je leven vorm geven

​​Ik vertrouw erop dat ik met deze uitleg je enige hoop geef om weer vrij te leven.

Wanneer jij paniek, angst, stress, etc. ervaart, dan doe je dat zelf. Echt! Ik hoop niet dat ik je beledigd heb, maar denk hier even over na en lees verder. Het zijn je...

More...

Zoals je weet hebben we een stel hersenen (buiten dat die in je hoofd zitten, heb je ook hersencellen in hart en darmen). Deze hersenen sturen alles in je lichaam aan. Soms denk je over dingen na om te doen (drinken, autorijden, schrijven), maar het meeste (95%) gaat onbewust. Want denk jij na over hoe je hart klop of hoe je eten verteert, of hoe de belangrijke voedingsstoffen uit je bloed wordt gehaald? Nee, toch? Je denkt niet eens meer na bij autorijden. Allemaal automatisch.

Om je hersenen bewust aan te sturen geven we zelf signalen. Je zegt bijvoorbeeld dat je wilt eten en dus ga je allemaal handelingen verrichten om eten te maken. Zo geldt dit ook voor schoonmaken, tandenpoetsen, of bijvoorbeeld je ademhaling rustig maken.

De dingen die we doen of weten, zit allemaal als kennis of ervaring in je hoofd. Wanneer het niet in je hoofd zit, kun je die kennis of handeling er ook niet uithalen. Het is als internet of bijvoorbeeld een boek. Als je iets opzoekt op internet, maar het staat er niet op, zul je ook geen resultaat hebben. In een boek staat een verhaal, meer dan die woorden kun je er niet uithalen. Ik hoop dat het tot dusver duidelijk is.​

Strategie van het brein

Om de handelingen te verrichten (autorijden, eten, sporten) gebruik je een strategie en deze strategie bestaat uit de 5 stukjes zintuiglijke informatie die we ooit in ons leven verzameld hebben.

Stel je hebt zin in een ijsje, maar je bent aan het lijnen. Een brein strategie kan dan zo gaan:

Mmm... ik heb zin in een ijsje (je praat dus tegen jezelf), je ziet dan in je gedachte het ijsje voor je en dit geeft dan een positief gevoel. Ja, ik neem een ijsje. Maar ineens besef je dat je aan het lijnen bent voor je bruiloft. Dat denk je ineens: Oei, dat zijn wel veel calorieën en je ziet misschien dan een plaatje dat je niet in je jurk of pak past. Negatief gevoel. Dus, toch maar geen ijsje. Dit soort strategieën heb je voor alles. Je denkt iets, voelt iets, ziet iets, enzovoort.

Nu geldt dit ook voor nare zaken als angst, paniek, trauma of fobie. In een bepaalt deel van je brein, de amygdala, zit informatie opgeslagen die gelinkt zit aan een angst, fobie, paniek of trauma. De informatie bestaat ook hier uit: geluid, beelden, gevoelens, reuk en smaak. 

​Amygdala

​Omdat de amygdala je veilig en in leven wilt houden, wilt het dat je de oude nare ervaringen die voor de angst, trauma, paniek of fobie heeft gezorgd niet mee meemaakt. Dus is het enorm alert en scant het als het ware je binnenwereld en buitenwereld af op zoek naar gevaar.

Nu creëer jij met je gedachten een binnenwereld. Als je iets denkt, dan zie je het plaatje. Als ik nu vraag om niet aan een blauwe giraf te denken, dan zie je deze. Echter, ook je amygdala! Nu reageert je amygdala net zo hevig op wat je denkt (je verbeelding) als op dat wat er echt is. Als mensen vliegangst hebben, dan voelen ze dat terwijl ze gewoon thuis op de bank zitten en dus niet alleen in het vliegtuig.

Oké, dus de amygdala heeft jouw nare ervaring opgeslagen in geluiden, woorden, geuren, smaken en gevoelens. De manier van hoe het is opgeslagen is nu van belang. Hoe klinken de geluiden, hoe zien de beelden eruit, waar zitten de gevoelens, enzovoort.

Het mooie is nu dat deze gegevens te veranderen zijn. Wanneer je verandert, dan zijn ze voor je amygdala onherkenbaar en kan het geen stresshormonen in je bloedbaan brengen en is je vechten, vluchten en flauwvallen reactie weg.

​Stressreactie

Verder zorgt de stressreactie van het brein dat je mogelijk een handeling gaar verrichten dat jou ooit rust gaf. Bijvoorbeeld: nagelbijten, haar uittrekken, niet meer op straat gaan, ruzie maken, blozen, bibberen, stotteren, enzovoort. Je amygdala moet weer tot rust komen.

Om nu de amygdala te beïnvloeden zijn er meerdere mogelijkheden:

​Wat ik gebruik

Punten  1 en 2 gebruik ik zelf in mijn praktijk om mensen weer vrij te maken van angst, trauma, paniek of fobie.

Ik begrijp het wanneer je nu nog niet helemaal snapt hoe het werkt, maar ​je kunt me altijd bereiken via de telefoon of mail. Ik hoop wel dat je nu snapt dat je zelf in je lichaam de angst oproept door hoe je denkt en wat je verbeeldt. Natuurlijk is dit ooit in je brein gestopt, maar de oorzaak er nu niet. Ik help je graag dit te begrijpen en help ik je ook graag om van de angst, paniek, trauma of fobie af te komen.

Albert

Het optimale uit elke situatie halen voor persoonlijke en zakelijke groei is mijn drive. Ik daag graag uit om onbewuste negatieve patronen zichtbaar te maken en deze om te buigen naar patronen die voor het doel veel beter inzetbaar zijn.