De prikkels waar je angstig door wordt kan je wegnemen.

​​​​Weet je zeker dat wat je ziet ook echt wat het is?

ANGST

​In het vorige blogbericht hadden we het over het generaliseren van het brein. Je leert lekker snel, maar een neveneffect is dat er ook heel eenvoudig verkeerde informatie aan negatieve emoties wordt gekoppeld. Wanneer de emotie je niet helpt, helpt het om beter te gaan waarnemen.

Waarnemen = iets voor waar aannemen…

Men zegt wel: “Onderschat niet de kracht van het woord” en dit is maar al te waar. Elk woord dat je denkt, zegt, leest of dat wat tegen je gezegd wordt, heeft impact. Woorden laten je naar “binnengaan”. Ze hypnotiseren je.

More...

Het doel van angst

Angst is een van de makkelijkste emoties voor mensen om te ervaren. Dit is niet zo gek want angst is een natuurlijk iets. Het wilt ons namelijk beschermen.

Het is maar beter om in bepaalde omstandigheden bang te zijn. Je kunt dan rustig weglopen, het gevaar vermijden en zeker wanneer er een auto op je afkomt of een zeer giftige slag, toch?

​Elk woord heeft op een ieder van ons een andere uitwerking. Zeg ik tegen mijn kinderen het woord “Efteling” dan dansen ze van plezier. Ben jij echter ooit in de Efteling geweest terwijl het er enorm druk was met urenlange wachtrijen en onvriendelijk personeel, dan zul jij hoogstwaarschijnlijk anders reageren. Zelfde woord —> andere betekenis —> andere emotie.

Waarnemen is meer dan kijken. Bij waarnemen betrek je alles erbij.

​Kun jij jezelf eens even van een afstandje bekijken? Jezelf even naast je neerzetten en eens waarnemen wat er gebeurt, waar je bent en wat er net gebeurde voordat je de intentie kreeg om waar te nemen.

Fictie vertroebelt de werkelijkheid. Onderscheid fictie van feiten.

Ik hoor je denken 'Waar gaat dit naartoe; waar heeft Albert het over?' Ik zal het je uitleggen.

Kijk, het leven gaat over emoties, overtuigingen en waarden. Wat vind jij belangrijk, waar kom jij je bed voor uit, wat geloof je? Houd jij je vast aan wat je denkt dat jouw (gehypnotiseerde) waarheid is of durf jij die bril af te zetten en opnieuw te kijken?

Kijk eens goed naar jezelf; is jouw waarheid één en al objectieve, feitelijke waarheid of is het doordrenkt met zaken die je voor waar hebt aangenomen, omdat anderen het jou zo geleerd en verteld hebben ofwel zaken die je zonder verder onderzoek op een bepaalde manier hebt geïnterpreteerd?

Hoe zit dat met jouw waarheid?

​Aangezien iedereen een andere waarheid heeft, kunnen we niet anders dan concluderen dat een ieders waarheid doorspekt is van fictie.

Durf jij te onderzoeken of jouw waarheid/fictie echt van jou is of dat het eigenlijk de waarheid/fictie van een ander is die je ooit voor waar hebt aangenomen? En hoe nuttig is deze waarheid/fictie voor jou? Helpt het je verder of heb je er alleen maar last van.

Het is belangrijk om eens wat dieper in te gaan op die feiten en fictie. Maar al te vaak, let daar maar eens op, hoor je mensen dingen zeggen die volledig uit z’n verband worden getrokken. Alles wordt groter gemaakt dan het is en bepaalde zinsneden worden totaal vervormd weergegeven. Het is niet meer de waarheid. Het is fictie.

Onderschat nooit de kracht van woorden.

​Zoals ik in de vorige nieuwsbrief al schreef: Het brein generaliseert en neemt dat wat binnenkomt voor waar op onbewust niveau. Wanneer iemand zegt in een nare bui: ”Ik MOET ook ALLES ALLEEN doen en NIEMAND helpt me. Dat doen ze NOOIT”, dan wordt dit door het brein op onbewust niveau voor waar aangenomen. Maar als jij dit zo leest, denk je dan dat het een feitelijke uitspraak is?

Bovenstaande uitroep zou een uitspraak van een ieder van ons kunnen zijn. We voelen ons allemaal wel eens zo onredelijk behandeld. Echter, de uitspraak is natuurlijk pure onzin, want:

* Je MOET namelijk helemaal niets. Jij bepaalt zelf de keuze van moeten of willen.
* Hoezo ALLES? Dat is nogal een boel…
* ALLEEN? Wanneer ben je bereid om hulp te vragen? Jij en alleen jij bepaalt of je alleen iets doet of dat je hulp vraagt.
* NIEMAND? Echt niemand? Maar, heb je dan zelf wel om hulp gevraagd? Meestal gebeurt dit niet, maar er wordt wel over geklaagd. Waar is dan je eigen  verantwoordelijkheid?
* NOOIT? Is er geen enkel moment in je leven geweest waarop iemand jou hielp? Dan was jij wel een hele slimme baby! 😉

De uitspraak is doorspekt van fictie. Bovendien, wat brengt het je om zoiets te zeggen? Niks positiefs in ieder geval…

Stel dat de zin zo luidt: “Ik wil dit vandaag even doen, want dan kan ik morgen lekker iets voor mezelf doen.” Niets meer, niets minder. Het klinkt heel anders, het voelt heel anders. Het blijft objectief, puur en het zet je aan tot onbevooroordeelde actie. De kracht van woorden!

Als ik met mensen werk, dan gebruik ik mijn model: ACTIEF

A : Acceptatie
C : Communicatie
T : Terugkoppeling
I  : Implementatie
E : Evaluatie
F : Fast Forward

In de verschillende nieuwsbrieven komen alle letters / onderdelen van het model voorbij.

De A van...   ACCEPTATIE

Acceptatie geeft rust.

Het blijkt (dat was het voor mij ook hoor) altijd weer lastig te zijn voor mensen om te accepteren waar ze staan. Veelal wordt de ellende of angst weggeschoven alsof het er niet is. Maar het is er wel degelijk. Laat het vooral ook gewoon zijn. Het is niet van TOEN, het is niet voor STRAKS, het geldt NU. 

Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest.

Ik leg het je uit middels een metafoor.

Stel je voor dat er middenin je huis een gesloten kast staat met een groot stuk rottend vlees erin. Het meest logisch zou natuurlijk zijn om te gaan kijken waar die vreselijke stank vandaan komt, de kast te openen, het ‘probleem’ waar te nemen en het stuk rottend vlees op te pakken en uit je huis te verwijderen. Dit is ook het meest effectief, want na deze actie ben je hoogstwaarschijnlijk van de stank verlost.

Echter, als het we bedenken dat die kast ons inner-ik is waar een belemmerend probleem in ligt te ‘etteren’, dan zijn we helemaal niet automatisch geneigd om eens goed naar het probleem te kijken en deze middels de juiste actie aan te pakken, zodat het probleem wordt opgelost en verwijderd. In dit geval, terug naar de metafoor, doen we meestal de kast open (als in we denken aan het probleem) en bedekken het stinkende vlees met doeken en luchtverfrisser om de stank tegen te houden (we stoppen het probleem weg of bagatelliseren het). Het voortgaande proces van rotting negeren we (we gaan het probleem niet aan, waardoor het zich kan uitbreiden naar andere gebieden in je leven). Deze keuze heeft uiteraard consequenties. Het probleem belemmert je steeds meer en emotionele pijn kan nu zelfs lichamelijke klachten gaan veroorzaken.

Hoe geestelijke problemen lichamelijke problemen kunnen worden.

Hieronder vind je tabellen met psychische en lichamelijke symptomen die allemaal ontstaan kunnen zijn door negatieve emoties.

Lichamelijke Symptomen

Hoofd/Nek/Keel

​Borst

​Druk

H​artklachten

​Buik/Rug

​Verkramping

​Aangezichtspijn

​Astma

​Achter borstbeen

​Hartkloppingen

​Anale jeuk

​​Nek

​Hoofdpijn

​Benauwdheid

​Hart

​Onregelmatig

​​Braakneigingen

​Schouders

​​Kaakholte



​O​verslaan

​​​Darmontsteking

​Schouderblad

​Migraine




​​​Diarree

​Bovenarm

​Nekpijn




​Maagpijn

Onderarm

​Voorhoofdholte




​Maagzweer

​Hand

​Ontsteking




​Misselijkheid

​Vingers

​Zenuwhoofdpijn




​​Opgeblazen 

​Duim

​Psychische Symptomen

​Verslaving

​Agressie

​Eten

​Stoornis

​Relatie

-

​Alcohol

​Angsten

​A​norexia ​

​Ha​llucinaties

​Ouders

​Slapeloosheid

​Slaappillen

Fobieën

​Boulimia

​Hyperactiviteit

​​​Partner

​​Stotteren

​​​Antidepressiva

Paniekaanvallen


​Leerstoornis

Leidinggevende

​​Haartrekken

​Pijnstillers

​Angstdromen


​Leesstoornis

​Collega

​TIC's

​Zenuwmiddelen

​Borderline


​Manisch-Depr.


​Nicotine

​Depressies


​OCD


​Softdrugs

​Dissociatie


​PTSS



​Harddrugs






​Gokken




​ 


Laat jezelf niet in je problemen wegzakken alsof het drijfzand is. Accepteer wat is en kijk naar de feiten. Maak het verhaal niet groter dan het is. Haal het verleden, dat zogezegd schuldig is aan je misère, er niet bij. Wat heb je daar aan? Het verleden is er niet meer en de toekomst is er ook niet. Je hebt alleen NU en daar zul je het mee moeten doen. Belangrijk is dat je de feiten bekijkt.

Feiten als:
- Ja, ik voel een angst voor…
- Ja, in die en die situaties heb ik het gevoel dat ik faal.
- Enzovoort

Belangrijk is dus in het NU de feiten te onderzoeken, ze te accepteren en zo de juiste actie te ondernemen om een oplossing te vinden.

Hoe kom je in het NU?

​Ga eens lekker ontspannen zitten, gun het jezelf. Kijk wat wazig uit je ogen - heb geen focus en neem niets scherp in je op, doe alsof je dagdroomt. Dit noem je een perifere blik. Je kaak is ontspannen en je tong ligt tegen je gehemelte met het puntje van je tong tegen en achter je tanden. Je kijkt wat schuin omhoog. Er ligt geen spanning op de ogen. Adem nu 4 tellen in (zorg ervoor dat bij inademen je navel naar voor gaat en niet je borst omhoog), houd 4 tellen vast. Adem nu in 4 tellen uit en houd opnieuw 4 tellen vast. Herhaal dit. Bij elke uitademing wordt je steeds lomer en zwaarder. Je hoofd raakt leeg en komt steeds meer in het NU. Als je je eenmaal heerlijk ontspannen voelt, vraag je aan jezelf: “Wat is de kleinst mogelijke stap om dit probleem op te lossen?” Al is de impuls die je daarna krijgt om lekker in de tuin te gaan werken of een broodje te eten, doe dit dan en blijf ontspannen. Bij deze opvolgende actie komt wellicht een nieuwe impuls. Volg op en blijf in de ontspanning. Ervaar waar het je brengt. Succes!!!

Erkenning en acceptatie is stap 1 van het proces.

Voor velen is benoemen van het probleem al een verlichting. Niet meer verstoppen, maar erkennen dat er een probleem is en wat deze dan inhoudt. Na de acceptatie volgt dus vanuit ontspanning de actie. Heus, plots zie je dat een keuze hebt.

De keus is namelijk: Of je pakt de koe bij de horens en verandert of je blijft doen wat je deed. Maar weet dan wel, zoals Einstein eens zei: “Het toppunt van waanzin is iets anders willen bereiken, maar toch exact hetzelfde blijven doen”.

​Soms hebben mensen richting nodig en duwtje in de rug, maar belangrijk is dat alles vanuit de ontspanning gebeurt.

Gelukkig vinden mijn cliënten het fijn dat ik ze confronteer om zo achter dat masker vandaan te durven komen en de wereld weer recht in de ogen te kijken. Ik zeg altijd: Face the enemy.

Als jij er klaar voor bent, ben ik dat ook.

Fysieke pijn kan ontstaan bij een auto ongeluk, jezelf snijden of gewoon je hoofd stoten. De angst voorkomt in de meeste gevallen dat je te hard met de auto rijdt. Je voelt je verantwoordelijkheid of je doet het niet uit angst de macht over het stuur te verliezen.

Er is ook nog de emotionele pijn. Ben je ooit heel erg voor schut gezet in een groep of voor de klas, dan kan het nu zomaar zijn dat jouw onbewuste zo’n ervaring wilt voorkomen. De ooit gecreëerde emotionele pijn komt weer naar boven en je vermijdt elke openbare presentatie. Je verzint 1001 smoesjes, al kost het de kans op die geweldige baan.

Voorwaarden die tot angst aanzetten
De emotionele pijn kan ook optreden wanneer jij bang bent je relatie kwijt te raken. De angst voor zo’n verlies kan enorme omvang nemen. Al ben je niet gelukkig, toch draai je jezelf in allerlei bochten om alles te houden zoals het is.

Angst wilt ons voor dit soort zaken beschermen. Ja, het is pijnlijk, maar erachter schuilt een positief doel. Houd dat nog steeds in de gaten.

Misschien wordt dit positieve niet altijd bereikt, maar het is er wel. Er zijn tijden waar we de angst op een hele vervelende manier kunnen ervaren. Echter, zolang je het doel begrijpt, kun je het terugvolgen naar de initiële bedoeling, en het dan laten gaan.

Op zo’n moment krijg je de macht over de angst, en kan je het als hefboom gebruiken om er je voordeel mee te doen.
Ik help je graag bij het wegnemen van jouw blokkades!
 

Uiteraard staat het je vrij om eerst rustig zelf aan de slag met het e-book. Stel vragen aan mij als je niet precies weet wat ik bedoel of hoe het voor jouw uitdaging is in te zetten. Ik ben er om jou te helpen!

Let op onze volgende nieuwsbrief voor meer informatie.

Met warme groet,

Albert
professional eyeopener,
brainchanger & mindfixer

De consequenties van angst
Angst is altijd gericht op een toekomstige activiteit:
Je kunt alleen maar bang zijn van iets dat nog moet gebeuren. Dit op haar beurt kan alleen weer gebeuren als je daar in het verleden ook bang voor was. Dus het gaat om een oude her-innering.

Angst heeft de overtuiging nodig dat de ervaring weer gaat plaatsvinden.
Wanneer jij bij jezelf angst op roept voor die speech van morgen en je blijft er zo naar kijken, dan zal het zeker gaan gebeuren. Sterker nog, de angst zal groeien. Je weet: dat wat je energie geeft groeit.

Hoe waarschijnlijker het is, hoe groter de angst.
Dit gaat hand in hand met de vorige punten.

Hé, als het gebeurd met anderen zoals ik, of zelf bij hen die “beter” zijn, dan gaat het mij zéker overkomen.
We hebben het in ons dat we angst aantrekken wanneer anderen het is overkomen en te meer wanneer anderen bijvoorbeeld slimmer of sterker zijn. De vraag is dan: ”Waarom zij wel en ik niet?”

Hoe dichter de toekomstige gebeurtenis is des te groter de angst.
We sterven allemaal, maar denken ook dat het nog ver weg is. Je bent er niet mee bezig. Echter, staat er ineens iemand voor je met pistool op je gericht dan is de dood ineens heel dichtbij en de angst immens.

Het onbekende versterkt angst
Wanneer je eens een angstaanval hebt gehad, ben je bang voor weer een aanval. Angst voor de angst. Het niet weten of het komt, hoe intens het is en hoe lang het duurt kan jou enorm angstig maken. Dit kan er voor zorgen dat je niet meer je huis uitkomt.

Angst vereist dat je hoop hebt dat je uit de pijn kunt ontsnappen. Wanneer je gaat parachute springen is de angst in het vliegtuig aanwezig (ik kan het weten ). Echter, eenmaal uit het vliegtuig is de angst volledig weg en heeft plaatsgemaakt voor euforie, terwijl je op dat moment niet weet of de parachute opengaat.

Deze drie bovengenoemde zijn er om je te beschermen.

Hoe ga je angst nu gebruiken?

Met behulp van het vechtrespons kun je specifieke acties motiveren zoals zelfbescherming, vooruit planning of inzetten van bepaald gedrag om het probleem sowieso te vermijden. Dit zijn de tactieken die worden ingezet door o.a. verzekeraars, accountants en advocaten. Maar ook in de reclame door pil of crème leveranciers.

Al deze partijen presenteren aan jou de angst met betrekking tot een toekomstig probleem. Een probleem die ze je motiveren te vermijden. En… natuurlijk hebben zij de “oplossing”.

Vervolgens heb je de vluchtemotie. Deze emotie gaat over de motivatie tot verandering. Dit kan gaan over het veranderen van jouw situatie in je omgeving of zelfs jouw persoonlijkheid.

Voorbeeld van een vluchtrespons voor positieve verandering is de motivatie die onderdrukte huisvrouw vindt, om onder het juk van een tiran weg te vluchten en dit nooit meer mee te willen maken. Ze verandert. De angst voor zichzelf en voor de kinderen biedt de hefboom die nodig is om hem te verlaten. Ze verwijderen zichzelf van de “danger zone”, en angst is dan de trigger die dat veroorzaakte.

Angst is er om je de drie primitieve acties te laten uitvoeren:

Vechten
Vluchten
Flauwvallen

Beweging laat angst afnemen.
Zie hier de reden waarom sport een kalmerende werking heeft. Beweging zorgt voor het vrijkomen van endorfine, waardoor je je goed voelt. Verder is het zo dat je bij beweging energie nodig hebt en dat helpt absoluut je focus te verleggen.

Wanneer je in het NU bent voorkomt dit dat jouw aandacht naar de toekomst gaat.
Wanneer volledig je in het Nu bent dan kan je aandacht niet in de toekomst zijn. En we hebben gelezen dat een voorwaarde de projectie in de toekomst moet zijn. Dus… geen toekomstfocus betekent geen angst!

Heb als doel om de verwachtingen voor de toekomst om te keren.
Als angst wordt veroorzaakt door de verwachting van (lichamelijke of fysieke) pijn, zal bij het verwachten van goede dingen de angst weg doen gaan. Het is dus van belang nieuwe verwachtingen (emotionele) tot koppelen aan de resultaten die je wilt. Het oproepen van een naar gevoel is het ontbreken van (emotionele) hulpbronnen om dit nare gevoel te herkaderen. Bij een sessie worden altijd nieuwe motiverende gevoelens gekoppeld aan activiteiten. Een trigger roept dan alleen nog een positief gevoel op.

Her-inner weer een stukje persoonlijke geschiedenis van jezelf.
Als je weer kan her-inneren dat je een vergelijkbare situaties succesvol hebt afgerond, kan je dezelfde strategie hanteren als destijds. Wanneer je weer weet dat je zoiets al eerder deed, is de angst al direct al minder. Door het oproepen van oude positieve herinneringen installeer je in je brein direct meerdere keuzes en dat helpt. Deze keuzes neem je mee de toekomst in.

Creëer een gevoel van willen.
We zijn eerder geneigd onze angsten te overwinnen als we echt willen en er iets op het spel staat. Wanneer je iets hebt dat op dat moment belangrijker is dan jijzelf dan verdwijnt de angst als sneeuw voor de zon. Bijvoorbeeld wanneer jij kinderen moet beschermen. Al zie je het gevaar ben je bereid jezelf op te offeren voor je kind.

Maak het onvermijdelijk.
Wanneer een hopeloze situatie wordt aanvaard als onvermijdelijk en je worstelt er niet meer mee, zal angst verdwijnen. Mensen stijgen als ze weten dat ze niet verder kunnen dalen.

Tot slot de flauwval/vriesreactie.
Dit is de meest voorkomende reactie op angst, vooral in de deze wereld waar werkelijk gevaar minder gangbaar is dan bedachte angst. De vriesreactie is in principe een rem die voorkomt dat jij bepaalde dingen doet.

Zo voorkomt het dat je de straat oversteekt wanneer een vrachtwagen met 100 kilometer per uur op je af komt. Het voorkomt dat je vreemde taal uitschreeuwt in een vergadering met je collega’s en ga zo maar door.

Het is er om je gedrag aan te passen en zo dat je jezelf niet in de problemen brengt. Je kan dus de vriesrespons gebruiken om te stoppen negatieve keuzes in te zetten. Je kan kiezen om oude gewoontes niet in te zetten.

Angst is dus een mechanisme dat in werking wordt gezet als je oude angsten naar de toekomst projecteert. De oude niet helpende emotie heeft hier schuld aan. Door nu deze oude emotie te niet te doen met “collapse ankers” zal de angst niet naar de toekomst geprojecteerd worden. Door deze methoden worden trauma’s en Fobieën vaak in 1, 2 of 3  sessies volledig weggenomen.

Bij WegMetJeAngst zet ik een aantal zeer sterke technieken is. Eén ervan bij jij natuurlijk. Jij hebt alle hulpbronnen in je zitten en samen gaan we die inzetten. Nee, ik weet nooit of dit met Havening is, Trance, Tijdlijn Therapie of NLP. Jij bent uniek en verdient een methode die voor jou goed voelt. Geen standaard concept, maar op maat voor jou.

Wees niet bang  en neem contact op om te ondervinden hoe ook jouw angst, trauma, fobie of welke belemmering ook weg zal gaan.

Warme groet,

Albert

Op een angstvrij leven
Albert

Het optimale uit elke situatie halen voor persoonlijke en zakelijke groei is mijn drive. Ik daag graag uit om onbewuste negatieve patronen zichtbaar te maken en deze om te buigen naar patronen die voor het doel veel beter inzetbaar zijn.