De prikkels waar je angstig door wordt kan je wegnemen.

​​Haal de rem er af en leef.

ANGST

Welkom in dit nieuwe blogbericht. Vandaag wil ik iets vertellen over je eigen brein en hoe je weer baas kunt worden over eigen bovenkamer. Laat angst niet langer jouw raadgever zijn. 

Na de in voorgaande nieuwsbrieven behandelde onderdelen uit mijn ACTIEF-model, wil ik vandaag wat dieper ingaan op onze gewoonte om negatief te zijn en ons te laten regeren door angst. Wist je eigenlijk dat angst een keuze is? En dat je dus ook een andere keuze kunt maken? Wat kies jij?


Kies jij voor het gas- of het rempedaal?

Wanneer beslis jij dat angst stopt met winnen?

3 Tips!

Toen we klein waren, konden we ons moeiteloos inbeelden om te kunnen zijn wie of wat we wilden zijn. Waarschijnlijk wist jij al precies wat je wilde worden, toch? Het ene jaar was dat wellicht politieagent en het jaar daarop was het chirurg of vuilnisman. Bedacht je toen dat dit misschien onmogelijk was? Nee, natuurlijk niet. Destijds stond er nog helemaal geen muur tussen jou en wat jij wilde.

More...

Je was jong en voorzag totaal geen problemen. Hoe heerlijk was het dat je helemaal kon opgaan in het spel dat je speelde? Of je nu iemand was die met poppen of auto’s speelde, of dat je je graag verkleedde als piraat of cowboy; je zat er helemaal in.

Zelfs kleine dingen maakten je al cowboy, indiaan of superheld. Een houten pistool werd echt en je identificeerde je met degenen die je kende. Dit kon Winnetou, Old Shatterhand, Superman of bijvoorbeeld Batman zijn. Hoe meer je je verkleedde als de persoon, des te meer werd je hem of haar. Je modelleerde je model/held.

Wanneer er vader en moedertje werd gespeeld, zei je dingen die je ouders normaal gesproken zeiden. Elk kind doet dit steeds vanuit een intrinsieke sturing. Niets weerhoudt hem of haar.

Hoe werd je gevormd?

Waar was toen de angst?

Jonge kinderen kennen geen angst, vandaar dat ze gevaarlijke dingen doen. Ze steken hun hand onbevreesd in een kaarsvlam, lopen ongeremd het water in of steken blindelings de straat over waar het verkeer rijdt. Ouders of ouderen (opa’s, oma’s, leerkrachten, enzovoort) trachten kinderen bij te brengen waar de gevaren kunnen zijn. Ik schrijf ‘kunnen zijn’, omdat het helemaal niet gevaarlijk is of hoeft te zijn wanneer je over de juiste vaardigheden beschikt.

Het is daarom van belang om meer te richten op vaardigheden en wat dat brengt. Er is namelijk

een duidelijk verschil tussen:

1. “Als je goed links en rechts kijkt, dan kun je het verkeer van beide kanten zien en weet je ook

Wanneer je veilig kunt oversteken.”

2. “Je moet goed links en recht kijken, anders word je straks overreden.”

Bereiken of vermijden?
 De eerste zin gaat over het bereiken van iets, terwijl de andere over vermijden gaat.


Een testje:

Heb je wel eens meegemaakt dat wanneer je door een tunnel rijdt en je in gedachten zegt: “Niet tegen de muur aanrijden!” Of: “Kijk uit voor de muur!”, dat het toen leek alsof je júist naar de muur werd getrokken?

Het is simpel te verklaren.

Dat wat je benoemt krijgt aandacht en energie. Je neigt steeds meer in de richting te gaan waar je juist vandaan wilt. Het is een kwestie van woordkeuze. De aandacht van je brein gaat naar dat wat achter “niet” staat en dáár wordt betekenis aan gegeven. Je brein negeert het woord ‘niet’ gewoon. Het heeft in ons systeem geen bestaansrecht.

Waarom gebruiken we (zo vaak) het woordje “niet”?

Dat we iets negatief benoemen is niet vreemd. Een heel belangrijke taak van ons brein is ons in leven houden, veilig stellen. Het is dus erg vermijdend ingesteld. Vandaar dat ons model van taal ook sterk vermijdend is.

Let maar eens op als je mensen hoort praten. Wat hoor je het meeste?

• Ik wil niet arm zijn. Of: Ik wil genoeg geld hebben?
• Ik wil niet alleen zijn. Of: Ik wil graag mensen om me heen?
• Ik wil niet ontslagen worden. Of: Ik behoud graag mijn baan?
• Ik wil niet ziek zijn. Of: Ik wil gezond zijn?

Ik hoop na vandaag dat je de positief gesteld zinnen gaat gebruiken en het woord ‘niet’ zoveel mogelijk zult vermijden. 

Benoem wat je wèl wilt en laat zo daar de energie naartoe gaan.

Waarom twijfel? Waarom angst? 

Stel je voor: Een vriend of vriendin komt op bezoek en begint te vertellen dat hij of zij een geweldige vakantie heeft geboekt. Het gaat om een vakantie in de bergen. Vriend(in) vertelt zo beeldend, dat je volledig wordt meegenomen. Je ziet het voor je; hoe prachtig het is als je op grotere hoogten de met sneeuw bedekte naaldbomen ziet. Je vóelt bijna letterlijk de flinterdunne ijskristallen die door een zuchtje wind vanaf de takken tegen je gezicht waaien. Dit geeft zo’n fijne tinteling dat je het gevoel hebt in een droom te zijn beland.

Het verhaal neemt je mee op avontuur en je denkt: “Dat wil ik ook!” Je bent gemotiveerd. Je gaat zo snel als je lukt online om het een en ander uit te zoeken, maar dan ineens slaat de twijfel toe. Er gaat er iets aan je knagen. Deze opkomende twijfel, of angst, wordt plots zo groot dat je 1001 redenen weet te verzinnen waarom zo’n vakantie eigenlijk toch niets voor jou is … Herkenbaar?

Pijn en plezier.

Het brein herkent alleen zintuiglijke input. Wanneer dit binnenkomt in het brein wordt dat geëvalueerd. Het wordt met oude informatie vergeleken en men krijgt feedback of het leuk is of niet. Bij leuk (plezier) komt er een glimlach en bij vervelend (pijn) een vertrokken gezicht.

Als ik mag terugkomen op die bergvakantie, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je op jonge leeftijd (je bent het vergeten) iets naars op (grote) hoogte hebt meegemaakt. Je bent daar destijds wellicht zo door geschrokken, dat het brein deze informatie heeft verwerkt als “dit nooit meer”. Er is dus een angst aanwezig die jou weerhoudt om te doen wat je in eerste instantie graag wilde. Uiteraard kun je het voorbeeld ‘bergvakantie’ vervangen door allerlei andere situaties; op zoek naar een nieuwe baan, het geven van een presentatie, het verbreken van een relatie, een vliegvakantie boeken, een huisdier aanschaffen, enz.

Hoe ga je met de angst om?

Angst is niks anders dan een ‘spelletje’ van je brein. Het evalueert inkomende informatie en checkt dit met oud en niet meer relevant. Jouw brein is ingesteld op: “Ervaringen uit het verleden gelden ook voor nu en in de toekomst”. Hoe vernuftig dat brein ook is, wat dit betreft werkt het nogal simplistisch.
Maar, wat kun je eraan doen?

OEFENING 1

Een oefening, wanneer je de angst voelt opkomen:

1. Begin eerst met een rustige lage ademhaling. Adem in 4 seconden in door de neus, houd 4 seconden vast en adem dan in 4 seconden uit door de mond. Houd ook nu 4 seconden vast. Herhaal dit tot je rustig bent.

2. Nu je in een rustiger staat bent, kun je cognitief aan de gang gaan en jezelf vragen stellen als:

- Is het echt zo eng?
- Wie doet het wèl en waarom kan die het wèl?
- Wat kan me nu uiteindelijk gebeuren?
- Waarom zou ik niet gewoon bang mogen zijn?

En wat als dit niet werkt?

Nu kan het natuurlijk zo zijn dat jij die vragen jezelf al zo vaak hebt gesteld. Je zult nu misschien teleurgesteld denken: Dit werkt niet voor mij! In dat geval:

Wanneer de bewuste vragen als bij punt 2 niet werken, is het tijd om te onderzoeken wat het onbewuste je wil vertellen. Zoals al eerder is geduid, is ons brein gevuld met verbale (zintuiglijke) informatie; dus beelden, geluiden, gevoelens, smaken en geuren. Echter reageert het ook enorm snel op non-verbale informatie. Met andere woorden: Wat vertelt het lijf?

Zelf herken jij zelf heel goed hoe iemand in zijn vel zit. Blije mensen lopen sneller, ademen vaak snel en diep en staan rechtop en de ogen stralen. Daarentegen lopen depressieve mensen gebogen, kijken naar de grond, ademen traag en staan diens ogen dof.

OEFENING 2

OEFENING 2

Stel dat jij een angst ergens voor hebt, dan kun je jezelf de vraag stellen: “Wat wil ik anders voelen dan angst?” Dit kan bijvoorbeeld ontspanning zijn.

Vraag aan jezelf: “Wanneer was ik voor het laatst heerlijk ontspannen?” Je zult je vast iets herinneren.

Stap nu, zoals met de fantasie van een kind, weer terug in die situatie en beleef het weer volledig. Voel dus weer die ontspanning door je heen vloeien.

Wanneer je het goed voelt, zeg je een voor jou passend en prettig woord dat gelinkt kan worden aan ontspanning. Spreek dit woord uit terwijl je ontspannen bent.

Tegelijk met het uitspreken druk je de punt van je duim en wijsvinger tegen elkaar aan in een rondje. Het maken van dit rondje noem je een kinesthetisch anker. Houd dit rondje vast en wees je tegelijk bewust van de ontspanning die je voelt. Zeg jouw woord, bijvoorbeeld RELAX of CHILL. Houd dit 20 seconden vol.

Na 20 seconden schud je alles even los en herhaal je het ritueel, dus:

Ga naar de herinnering, voel de ontspanning, zeg het woord en maak het rondje. 20 seconden. Schud weer los.

Vervolgens zeg je het woord zònder naar de herinnering te gaan en maak je het rondje. Voel wat er gebeurt. Wanneer het goed gedaan is, voel je de ontspanning komen. Je hebt jezelf geankerd.

Tijd voor de volgende stap. Terwijl je de ontspanning voelt, het anker (het rondje) vasthoudt en het woord zegt, stap je in jouw uitdaging. Je denkt aan de situatie waarin jouw angst tot uiting komt. Zorg dat je niets aan je lichaamshouding verandert. Verander niets aan de intonatie van je stem. Doe het vanuit ontspanning, Je zult nu merken dat jouw uitdaging plots anders is.

De volgende stap is om in gedachten de toekomst in te stappen naar het moment dat je je uitdaging aangaat (spreken, vliegen, examen doen, enzovoort). Doe dit opnieuw met je nieuwe unieke anker, intonatie, lichaamshouding. Merk op dat de ervaring is veranderd.

Wanneer jij wilt, kun jij op elk moment van je angst afkomen. Het is een beslissing die je maakt. Een keuze.

Het doel van angst

Angst is een van de makkelijkste emoties voor mensen om te ervaren. Dit is niet zo gek want angst is een natuurlijk iets. Het wilt ons namelijk beschermen.

Het is maar beter om in bepaalde omstandigheden bang te zijn. Je kunt dan rustig weglopen, het gevaar vermijden en zeker wanneer er een auto op je afkomt of een zeer giftige slag, toch?

Hulp

Ik kan me voorstellen dat in je uppie deze oefeningen doen lastig is. De inbreng van een coach kan hierin zeker een toegevoegde waarde hebben.

Het kan zijn dat jouw trauma, PTSS, angst, fobie, enzovoort, zo heftig is dat je je opstap naar je herstel liever niet alleen doet, maar dat je er wel vanaf wilt komen op een eenvoudige wijze zonder dat je de oude pijnlijke herinnering steeds maar moet ophalen.

Havening

​Havening is een unieke manier om van trauma’s, PTSS, angsten en fobieën af te komen. Wat er ooit gebeurd is, hoef je niet met mij te delen. Deze uit Amerika afkomstige healing methode is ontwikkeld door Dr. Ruden (neurowetenschapper) en wordt enorm succesvol toegepast.

”Ik ben een flexibel mens en kan alles
bereiken dat mij gelukkig maakt”.


​Soms hebben mensen richting nodig en duwtje in de rug, maar belangrijk is dat alles vanuit de ontspanning gebeurt.

Gelukkig vinden mijn cliënten het fijn dat ik ze confronteer om zo achter dat masker vandaan te durven komen en de wereld weer recht in de ogen te kijken. Ik zeg altijd: Face the enemy.

Als jij er klaar voor bent, ben ik dat ook.

Fysieke pijn kan ontstaan bij een auto ongeluk, jezelf snijden of gewoon je hoofd stoten. De angst voorkomt in de meeste gevallen dat je te hard met de auto rijdt. Je voelt je verantwoordelijkheid of je doet het niet uit angst de macht over het stuur te verliezen.

Er is ook nog de emotionele pijn. Ben je ooit heel erg voor schut gezet in een groep of voor de klas, dan kan het nu zomaar zijn dat jouw onbewuste zo’n ervaring wilt voorkomen. De ooit gecreëerde emotionele pijn komt weer naar boven en je vermijdt elke openbare presentatie. Je verzint 1001 smoesjes, al kost het de kans op die geweldige baan.

Voorwaarden die tot angst aanzetten
De emotionele pijn kan ook optreden wanneer jij bang bent je relatie kwijt te raken. De angst voor zo’n verlies kan enorme omvang nemen. Al ben je niet gelukkig, toch draai je jezelf in allerlei bochten om alles te houden zoals het is.

Angst wilt ons voor dit soort zaken beschermen. Ja, het is pijnlijk, maar erachter schuilt een positief doel. Houd dat nog steeds in de gaten.

Misschien wordt dit positieve niet altijd bereikt, maar het is er wel. Er zijn tijden waar we de angst op een hele vervelende manier kunnen ervaren. Echter, zolang je het doel begrijpt, kun je het terugvolgen naar de initiële bedoeling, en het dan laten gaan.

Op zo’n moment krijg je de macht over de angst, en kan je het als hefboom gebruiken om er je voordeel mee te doen.
Ik help je graag bij het wegnemen van jouw blokkades!
 

Uiteraard staat het je vrij om eerst rustig zelf aan de slag met het e-book. Stel vragen aan mij als je niet precies weet wat ik bedoel of hoe het voor jouw uitdaging is in te zetten. Ik ben er om jou te helpen!

Let op onze volgende nieuwsbrief voor meer informatie.

Met warme groet,

Albert
professional eyeopener,
brainchanger & mindfixer


​Kijk op mijn websites
of vraag een Skype-sessie aan:

Email : albert@wegmetjeangst.nl
Site : www.wegmetjeangst.nl
Skype : albertbuschgens2

Gangesstroom 1
2721AS Zoetermeer
+31 6 36430220


GA.AAN! Bewustwording is de sleutel om opnieuw AAN te GAAN. Elke online cursus zit vol tools voor bewustwording. Zoals een kind leerde lopen, schrijven en lezen, krijg jij weer de inzichten en technieken om weer AAN te GAAN als een ontbrandende lamp, maar ook om alle uitdagingen in je leven weer volledig AAN TE GAAN. Eenmaal dit bereikt, ben je (weer) instaat om onbevreesd en vol eenvoud en plezier je doelen te behalen.


De consequenties van angst
Angst is altijd gericht op een toekomstige activiteit:
Je kunt alleen maar bang zijn van iets dat nog moet gebeuren. Dit op haar beurt kan alleen weer gebeuren als je daar in het verleden ook bang voor was. Dus het gaat om een oude her-innering.

Angst heeft de overtuiging nodig dat de ervaring weer gaat plaatsvinden.
Wanneer jij bij jezelf angst op roept voor die speech van morgen en je blijft er zo naar kijken, dan zal het zeker gaan gebeuren. Sterker nog, de angst zal groeien. Je weet: dat wat je energie geeft groeit.

Hoe waarschijnlijker het is, hoe groter de angst.
Dit gaat hand in hand met de vorige punten.

Hé, als het gebeurd met anderen zoals ik, of zelf bij hen die “beter” zijn, dan gaat het mij zéker overkomen.
We hebben het in ons dat we angst aantrekken wanneer anderen het is overkomen en te meer wanneer anderen bijvoorbeeld slimmer of sterker zijn. De vraag is dan: ”Waarom zij wel en ik niet?”

Hoe dichter de toekomstige gebeurtenis is des te groter de angst.
We sterven allemaal, maar denken ook dat het nog ver weg is. Je bent er niet mee bezig. Echter, staat er ineens iemand voor je met pistool op je gericht dan is de dood ineens heel dichtbij en de angst immens.

Het onbekende versterkt angst
Wanneer je eens een angstaanval hebt gehad, ben je bang voor weer een aanval. Angst voor de angst. Het niet weten of het komt, hoe intens het is en hoe lang het duurt kan jou enorm angstig maken. Dit kan er voor zorgen dat je niet meer je huis uitkomt.

Angst vereist dat je hoop hebt dat je uit de pijn kunt ontsnappen. Wanneer je gaat parachute springen is de angst in het vliegtuig aanwezig (ik kan het weten ). Echter, eenmaal uit het vliegtuig is de angst volledig weg en heeft plaatsgemaakt voor euforie, terwijl je op dat moment niet weet of de parachute opengaat.

Deze drie bovengenoemde zijn er om je te beschermen.

Hoe ga je angst nu gebruiken?

Met behulp van het vechtrespons kun je specifieke acties motiveren zoals zelfbescherming, vooruit planning of inzetten van bepaald gedrag om het probleem sowieso te vermijden. Dit zijn de tactieken die worden ingezet door o.a. verzekeraars, accountants en advocaten. Maar ook in de reclame door pil of crème leveranciers.

Al deze partijen presenteren aan jou de angst met betrekking tot een toekomstig probleem. Een probleem die ze je motiveren te vermijden. En… natuurlijk hebben zij de “oplossing”.

Vervolgens heb je de vluchtemotie. Deze emotie gaat over de motivatie tot verandering. Dit kan gaan over het veranderen van jouw situatie in je omgeving of zelfs jouw persoonlijkheid.

Voorbeeld van een vluchtrespons voor positieve verandering is de motivatie die onderdrukte huisvrouw vindt, om onder het juk van een tiran weg te vluchten en dit nooit meer mee te willen maken. Ze verandert. De angst voor zichzelf en voor de kinderen biedt de hefboom die nodig is om hem te verlaten. Ze verwijderen zichzelf van de “danger zone”, en angst is dan de trigger die dat veroorzaakte.

Angst is er om je de drie primitieve acties te laten uitvoeren:

Vechten
Vluchten
Flauwvallen

Beweging laat angst afnemen.
Zie hier de reden waarom sport een kalmerende werking heeft. Beweging zorgt voor het vrijkomen van endorfine, waardoor je je goed voelt. Verder is het zo dat je bij beweging energie nodig hebt en dat helpt absoluut je focus te verleggen.

Wanneer je in het NU bent voorkomt dit dat jouw aandacht naar de toekomst gaat.
Wanneer volledig je in het Nu bent dan kan je aandacht niet in de toekomst zijn. En we hebben gelezen dat een voorwaarde de projectie in de toekomst moet zijn. Dus… geen toekomstfocus betekent geen angst!

Heb als doel om de verwachtingen voor de toekomst om te keren.
Als angst wordt veroorzaakt door de verwachting van (lichamelijke of fysieke) pijn, zal bij het verwachten van goede dingen de angst weg doen gaan. Het is dus van belang nieuwe verwachtingen (emotionele) tot koppelen aan de resultaten die je wilt. Het oproepen van een naar gevoel is het ontbreken van (emotionele) hulpbronnen om dit nare gevoel te herkaderen. Bij een sessie worden altijd nieuwe motiverende gevoelens gekoppeld aan activiteiten. Een trigger roept dan alleen nog een positief gevoel op.

Her-inner weer een stukje persoonlijke geschiedenis van jezelf.
Als je weer kan her-inneren dat je een vergelijkbare situaties succesvol hebt afgerond, kan je dezelfde strategie hanteren als destijds. Wanneer je weer weet dat je zoiets al eerder deed, is de angst al direct al minder. Door het oproepen van oude positieve herinneringen installeer je in je brein direct meerdere keuzes en dat helpt. Deze keuzes neem je mee de toekomst in.

Creëer een gevoel van willen.
We zijn eerder geneigd onze angsten te overwinnen als we echt willen en er iets op het spel staat. Wanneer je iets hebt dat op dat moment belangrijker is dan jijzelf dan verdwijnt de angst als sneeuw voor de zon. Bijvoorbeeld wanneer jij kinderen moet beschermen. Al zie je het gevaar ben je bereid jezelf op te offeren voor je kind.

Maak het onvermijdelijk.
Wanneer een hopeloze situatie wordt aanvaard als onvermijdelijk en je worstelt er niet meer mee, zal angst verdwijnen. Mensen stijgen als ze weten dat ze niet verder kunnen dalen.

Tot slot de flauwval/vriesreactie.
Dit is de meest voorkomende reactie op angst, vooral in de deze wereld waar werkelijk gevaar minder gangbaar is dan bedachte angst. De vriesreactie is in principe een rem die voorkomt dat jij bepaalde dingen doet.

Zo voorkomt het dat je de straat oversteekt wanneer een vrachtwagen met 100 kilometer per uur op je af komt. Het voorkomt dat je vreemde taal uitschreeuwt in een vergadering met je collega’s en ga zo maar door.

Het is er om je gedrag aan te passen en zo dat je jezelf niet in de problemen brengt. Je kan dus de vriesrespons gebruiken om te stoppen negatieve keuzes in te zetten. Je kan kiezen om oude gewoontes niet in te zetten.

Angst is dus een mechanisme dat in werking wordt gezet als je oude angsten naar de toekomst projecteert. De oude niet helpende emotie heeft hier schuld aan. Door nu deze oude emotie te niet te doen met “collapse ankers” zal de angst niet naar de toekomst geprojecteerd worden. Door deze methoden worden trauma’s en Fobieën vaak in 1, 2 of 3  sessies volledig weggenomen.

Bij WegMetJeAngst zet ik een aantal zeer sterke technieken is. Eén ervan bij jij natuurlijk. Jij hebt alle hulpbronnen in je zitten en samen gaan we die inzetten. Nee, ik weet nooit of dit met Havening is, Trance, Tijdlijn Therapie of NLP. Jij bent uniek en verdient een methode die voor jou goed voelt. Geen standaard concept, maar op maat voor jou.

Wees niet bang  en neem contact op om te ondervinden hoe ook jouw angst, trauma, fobie of welke belemmering ook weg zal gaan.

Warme groet,

Albert

Op een angstvrij leven
Albert

Het optimale uit elke situatie halen voor persoonlijke en zakelijke groei is mijn drive. Ik daag graag uit om onbewuste negatieve patronen zichtbaar te maken en deze om te buigen naar patronen die voor het doel veel beter inzetbaar zijn.