De prikkels waar je angstig door wordt kan je wegnemen.

​​​​​​Kan jij feedback accepteren als een cadeautje?

ANGST

​Zoals eerder aangekondigd behandel ik in verschillende blogberichten een volgende letter uit mijn ACTIEF-model. Afgelopen twee nieuwsbrieven zijn de letter A van Acceptatie en de C van Communicatie aan bod gekomen. Nu je weet hoe het werkt met accepteren van jouw situatie en problematiek in het NU en nu je begrijpt dat de betekenis van jouw communicatie de reactie is die het oproept, ben je toe aan de volgende stap.

De T van… TERUGKOPPELING

"​Falen bestaat niet, alleen Feedback."

In onze leefwijze is het gemeengoed om te zoeken naar de negatieve kanten van onze resultaten: Het falen. We kunnen 1001 dingen goed doen, maar op juist dat ene ding dat misgaat wordt de focus gelegd. Waarom zijn we toch zo hard voor onszelf en waarom willen we toch alles zo perfect doen?

Het valt mij op dat veel van mijn cliënten alleen met de “hoe stop ik falen” vragen komen:

More...

* Waarom doe ik dit fout?
* Ben ik nou zo stom en ben ik de enige die zich hier druk over maakt?
* Ik kan dat niet, ik ben gewoon niet goed genoeg!
* Ik krijg het maar niet voor elkaar om dat te veranderen, gek hè?

Enzovoort.

Wanneer we gaan inzien dat we niet falen, maar dat we slechts feedback krijgen op de door onszelf gemaakte actie, dan kunnen we vooruit. De manier van kijken verplaatsen van negativisme naar positivisme.

Hoe negatieve gedachten negatieve eindresultaten opleveren.

Je kunt het brein zien als een computer die alle informatie binnenkrijgt via de zintuigen. We zien, horen, voelen, proeven en ruiken. Als we een einddoel voor ogen hebben, dan start het brein direct met de actiepunten die nodig zijn om bij dat doel te komen.

Nu heb je ‘moet-doelen’ en ‘wil-doelen’. Je hebt doelen waar je blij van wordt en doelen waarvan je vindt dat het moet gebeuren, maar waar je in feite energie aan verliest. Dit is voor iedereen anders. De één kan niet wachten om de tuin te onderhouden en de ander vindt het verschrikkelijk. Zelfde tuin, zelfde werk, ander mens.

Wanneer jij het leuk vindt om in de tuin te werken, dan geeft dit doel een fijn, bevredigend gevoel en je wordt er ook direct  naartoe getrokken. Wanneer je het vervelend vindt, dan krijg je een naar gevoel.

Hoe je er ook in staat, beide tuiniers beginnen met dezelfde gedachte…

Van gedachte naar gedachten naar eindresultaat…

De ‘fijn-in-die-tuin’-tuiniers
Deze begint met gedachte 1. Hij/zij zegt bijvoorbeeld tegen zichzelf: ”ik wil vandaag lekker in de tuin werken.” Vervolgens ziet hij/zij in gedachten de tuin voor zich; nu nog ongesnoeid en vol onkruid. Echter, deze tuinier is een liefhebber en hij/zij stelt zich al voor hoe de tuin er uitziet als het klaar is en hoe tevreden hij/zij op het terras naar die prachtige tuin kijkt met een glaasje wijn in de hand. Bovendien verheugt hij/zij zich op het de voor de geest ontspannende lichaamsarbeid in het zonnetje.

De ‘Ik-vind-die-tuin-maar-niks’-tuiniers
Deze begint met gedachte 2 “De tuin moet gedaan worden”. Nu, in plaats van een fijn plaatje van een mooi gesnoeide en onkruidvrije tuin, voelt hij/zij de pijn in de rug en knieën die het vast en zeker zal opleveren en bedenkt hij/zij zich hoe zinloos al dat onkruid plukken is, want binnen korte tijd is het allemaal weer teruggegroeid. Bovendien heeft hij/zij bepaald geen groene vingers, want alle planten die hij/zij aanraakt lijken dood te gaan. Al deze gedachten geven uiteraard een negatief gevoel en weerhouden het ontstaan van plezier. 

​Negatieve gedachten leveren een negatief resultaat
Het doel van angst

Angst is een van de makkelijkste emoties voor mensen om te ervaren. Dit is niet zo gek want angst is een natuurlijk iets. Het wilt ons namelijk beschermen.

Het is maar beter om in bepaalde omstandigheden bang te zijn. Je kunt dan rustig weglopen, het gevaar vermijden en zeker wanneer er een auto op je afkomt of een zeer giftige slag, toch?

Patroondieren.

Elke keer als we aan iets denken starten we hetzelfde patroon op. Dit patroon is afhankelijk van waar en met wie je bent, want feit is dat iedereen zich wisselend gedraagt in gezelschap van wisselende personen en een andere omgeving.

Een ieder van ons speelt meerdere rollen in het leven. De hooligan die in het weekend nog uit frustratie een stoel op de tribune heeft vernield, kan in het dagelijks leven heel goed een gestudeerde advocaat zijn.

Hoe zit dat bij jou? Gedraag jij je in gezelschap van je leidinggevende hetzelfde als in gezelschap van je beste vriend(in)?

Wie herkent zichzelf niet in de situatie dat je met een goede vriend over je toekomst hebt. Je hoort jezelf overtuigd zeggen: “Je hebt gelijk; ik moet die stap maken, ik ben er aan toe. Ik zal daar inderdaad veel gelukkiger van worden”. Vastberaden en krachtig stap je op je doel af, maar als je eenmaal voor betreffende persoon staat die je nodig hebt in je actie, start het brein toch weer een ander programma op en kun je toch de stap niet maken. Van krachtige actie naar passief in je vertrouwde patroon blijven hangen.

Van falen naar feedback.

Falen bestaat niet. Het enige dat we merken na een actie is het resultaat. We dachten ‘als ik X doe dan krijg ik Y’. Wanneer je Y niet krijgt dan is dat geen falen, maar simpelweg feedback. Op de één of andere manier heeft er intern of extern iets niet gewerkt. Hier kunnen we een hele zware negatieve lading aan hangen, maar we kunnen ons ook afvragen: Waar ging het mis en hoe zou er volgende keer beter / anders kunnen?

Het interne stuk is je eigen strategie en het externe slaat op dat wat je van anderen verwacht. Van idee naar doel zijn alleen maar doe-dingen.

Het gaat om actie en volharding. GA.AAN!

In mijn ACTIEF-model hebben we Accepteren en Communicatie besproken. Nu is het de beurt aan de T van Terugkoppeling, oftewel feedback. De feedback waar ik samen met de klant naar zoek is het belemmerende stuk (interne) informatie die hem/haar tegenhoudt om datgene te bereiken wat hij/zij wil bereiken.

Dit stuk belemmerende informatie wordt in het begin vaak benoemd als ‘het komt door mijn partner’; ‘het komt door mijn baas’; ‘het komt door de negatieve sfeer op mijn werk’ enzovoort. Stuk voor stuk redenen die buiten de persoon zelf liggen. Maar, is het zo simpel en meer nog: Wat heb je aan die vingerwijzingen? Ben jij er van overtuigd dat het aan die ander ligt? Geef jij zo veel macht aan de ander?

Hoe krachtig is jouw overtuiging?

Wanneer je iets gaat doen, doe je dat voor een doel. Als je water drinkt, heb je dorst of je bent je ervan bewust dat je lichaam het nodig heeft. Je nam water, omdat je overtuigd was dat het goed is. De ander neemt een biertje als hij dorst heeft en is ervan overtuigd dat daar niets mis mee is, terwijl weer een ander ervan overtuigd is dat alcohol slecht is en vermeden moet worden. Dit zijn allemaal overtuigingen die jou bepaalde acties doen ondernemen. De overtuiging is jouw gas- of rempedaal.

Overtuigingen zijn keiharde en (bijna) onbuigzame patronen. Het is op onbewust niveau voor jou de WAAR-heid. Het is WAAR en heeft ook nog eens de hoogste WAARDE.

Interne en externe communicatie

Het model hiernaast toont aan van waaruit mensen handelen binnen een bepaalde context; dus waar en met wie. Voorbeeld: In het zwembad draag je een zwembroek of bikini, maar op je werk zul je in deze kledij nooit verschijnen. En bloot is al helemaal geen optie, terwijl je in de sauna niet anders doet. Context is dus voor een groot deel bepalend.

​Sommige mensen leven vanuit het geloof in een hoger doel. Dit kan een religie zijn, maar ook bijvoorbeeld iemand die met hart en ziel voor Greenpeace werkt. Deze mensen stralen dat uit binnen hun identiteit. Zij hebben de stellige overtuiging dat de walvis gered moet worden en vandaar dat ze ook alle moed hebben om in een klein bootje proberen een harpoen tegen te houden. Zij doen alles voor het hogere doel.

Wat geloof jij; wat koppel jij terug aan jezelf?

Maar wat geloof jij? Wat is jouw hogere doel? En wat staat jou in de weg om te komen waar je wilt zijn? Kijk eens objectief naar jezelf en geef jezelf eens feedback, zonder te vervallen in ‘falen’. Is het iets in je gedrag? Zo ja, kun je dit gedrag misschien veranderen door iets dat een laag hoger ligt te veranderen? Een laag hoger dan gedrag ligt, zoals je in het model kunt zien, vaardigheid. Als je bijvoorbeeld denkt geen goede spreker te zijn, dan kun je dit leren. Maar stel dat je alle technieken al beheerst, maar je doet het nog steeds niet, dan kun je de overtuiging hebben geïnstalleerd die zegt: ”Ik kan dat nou eenmaal niet” of “Dat zit niet in me. Zo ben ik nou eenmaal”.


Tja, en als je ervan overtuigd bent dat je iets niet kunt, dan zul je die onkunde ook openbaren. Als je bezig bent met falen, dan zul je jezelf hierin ook bevestigen. Je brein zal handelen naar jouw overtuiging en hoogstwaarschijnlijk zul je actie gaan vermijden. Als je denkt dat je geen spreker bent, dan doe je het ook niet. Zonde, want natúúrlijk kun je het! Reden om te onderzoeken wat er aan jouw overtuiging ten grondslag ligt. Ben je misschien bang dat als je staat te spreken, mensen jou een kluns vinden? Als dat zo is zul je uiteraard niet snel geneigd zijn te gaan staan spreken, want niemand wil een kluns gevonden worden. Je hebt immers iets in stand te houden; JOUW IDENTITEIT.

Pijn en plezier.

Wanneer je eenmaal doorziet hoe het werkt en hoe negativisme hierin een grote rol heeft, dan zie je dat je eigenlijk in een soort “loop (repeterende cirkel)” terechtkomt. Je wilt iets bereiken en denkt daar goed aan te doen (plezier), maar dan ineens denk je aan het nadelige effect op je identiteit (pijn), want jouw overtuiging zegt dat je ‘het’ nou eenmaal niet kunt. Je bedenkt je dat je misschien nog wat meer tijd nodig hebt of nog wat meer oefening en informatie. Je gedrag verandert en je trekt je terug. Een zich herhalend proces; een “loop” waar je je tegen wil en dank steeds weer in terugvindt.

Nu zijn er gelukkig technieken om je identiteit aan te passen. Deze identiteit is je namelijk ook maar aangeleerd. Is het namelijk niet zo dat ouders, overgrootouders en leerkrachten onbedoeld (en ongetwijfeld vanuit de beste intenties) van alles bij je installeren?

Want, zeiden ze niet ooit dingen tegen je als:

“Wat BEN jij toch een chaoot!”
“Hij IS zo’n druk ventje (waar het kind bij zit), maar ja, zo IS hij nu eenmaal.”
“Jij BENT wel een stille hè?”
“Zit je nou weer voor die tv? Je BENT ook liever lui dan moe hè?”

Omdat de mens bij betekenisgeving aan een woord of term ook het tegenovergestelde nodig heeft, installeert het kind (en ook als volwassene doe je dit nog steeds) bij zichzelf niet alleen de ‘waarheid’ die is gesproken door de ander, maar ook het tegenovergestelde. Dus, ter verduidelijking ga ik door op de voorbeelden die hierboven zijn gegeven, betreffende een kind:

"Ik BEN een chaoot, dus ik BEN niet geordend".

     Hoe werkt dit door in bijv. het huiswerk?
"Ik BEN druk, dus ik BEN nooit rustig".

     Hoe werkt deze overtuiging door in de concentratie?
"Ik BEN een stille, dus ik spreek mij niet uit".

     Hoe gaat het leren? Hoe voelt het kind zich?
"Ik BEN lui, dus ik BEN geen harde werker".

     Hoe gaat het op school?

Zie je hoe het patroon van terugkoppeling aan jezelf als je iets wilt bereiken niet bepaald positief is? Stel, je wilt financieel accountant worden, maar je hoort dat je daar een geconcentreerd en nauwgezet persoon voor moet zijn. Tja, als je dan van kinds af aan ingewreven hebt gekregen dat jij een chaoot bent en nooit rustig… Wat beslis je dan? “Toch niets voor mij die baan”. Weg kans, weg droom!

Wat is jouw identiteit?

Ga eens rustig zitten en schrijf eens op WIE je bent. Wat is jouw identiteit? Als je dat weet, schrijf dan eens op wat je echt WAARDEvol vindt. Waar kom je je bed voor uit? En als je een belangrijke waarde hebt, noteer dan eens hoe je weet dat deze vervuld wordt.

Bijvoorbeeld:

Stel, dat een belangrijke waarde voor jou ‘GELUK’ is. Dan vraag ik aan je: Hoe weet je nou dat je gelukkig bent? Je kunt dingen antwoorden als:

- Als mijn kinderen goed terecht zijn gekomen
- Als ik 4 keer per jaar op vakantie kan.
- Als mijn man zegt dat hij van me houdt
- Als mijn baas laat zien dat hij of zij me waardeert
- Als ik het gevoel heb dat ik financiële zekerheid heb
Enzovoort

Hoe meer voorwaarden je hebt om aan je waarde, in dit geval ‘gelukkig te zijn’, te voldoen, hoe lastiger het wordt. Wanneer je namelijk aan één van de voorwaarden niet voldoet, dan kun je jezelf al niet gelukkig noemen.
Geef jezelf eens feedback op je waarden en voorwaarden. Moet het zo ingewikkeld als jij het jezelf maakt of kan het ook simpeler?

Geloof over jezelf wat je wilt!

​Wat geloof je zoal over jezelf en wat zou je willen veranderen? En kun je de nadruk leggen op het positieve? Zelfs als je iets wilt veranderen, kun je dit positief formuleren. Als je zover bent om een stukje van je identiteit te veranderen, dan veranderen jouw waarden, overtuigingen, vaardigheden en gedrag vanzelf mee. Kijk nog even naar het model.

​Om dit ter afsluiting nog te verhelderen met een voorbeeld:

Als jij als identiteit hebt: “IK BEN EEN GEZOND MENS”, dan verandert jouw waarde naar “GEZONDHEID”. Hieruit vloeit de overtuiging: “Om gezond te zijn eet, drink en leef ik gezond. Van daaruit ga ik sporten en gezond voedsel in huis halen”. De kans is nu ook groot dat je context verandert. Misschien trek je wel een hele nieuwe vriendengroep aan.

Om direct met deze waardevolle informatie aan de slag te gaan, begin zelf eens met de volgende overtuiging. Spreek hem hardop tegen jezelf uit (houd dit wel een maand vol, aangezien er een nieuw patroon moet inslijten):

”Ik ben een flexibel mens en kan alles
bereiken dat mij gelukkig maakt”.


​Soms hebben mensen richting nodig en duwtje in de rug, maar belangrijk is dat alles vanuit de ontspanning gebeurt.

Gelukkig vinden mijn cliënten het fijn dat ik ze confronteer om zo achter dat masker vandaan te durven komen en de wereld weer recht in de ogen te kijken. Ik zeg altijd: Face the enemy.

Als jij er klaar voor bent, ben ik dat ook.

Fysieke pijn kan ontstaan bij een auto ongeluk, jezelf snijden of gewoon je hoofd stoten. De angst voorkomt in de meeste gevallen dat je te hard met de auto rijdt. Je voelt je verantwoordelijkheid of je doet het niet uit angst de macht over het stuur te verliezen.

Er is ook nog de emotionele pijn. Ben je ooit heel erg voor schut gezet in een groep of voor de klas, dan kan het nu zomaar zijn dat jouw onbewuste zo’n ervaring wilt voorkomen. De ooit gecreëerde emotionele pijn komt weer naar boven en je vermijdt elke openbare presentatie. Je verzint 1001 smoesjes, al kost het de kans op die geweldige baan.

Voorwaarden die tot angst aanzetten
De emotionele pijn kan ook optreden wanneer jij bang bent je relatie kwijt te raken. De angst voor zo’n verlies kan enorme omvang nemen. Al ben je niet gelukkig, toch draai je jezelf in allerlei bochten om alles te houden zoals het is.

Angst wilt ons voor dit soort zaken beschermen. Ja, het is pijnlijk, maar erachter schuilt een positief doel. Houd dat nog steeds in de gaten.

Misschien wordt dit positieve niet altijd bereikt, maar het is er wel. Er zijn tijden waar we de angst op een hele vervelende manier kunnen ervaren. Echter, zolang je het doel begrijpt, kun je het terugvolgen naar de initiële bedoeling, en het dan laten gaan.

Op zo’n moment krijg je de macht over de angst, en kan je het als hefboom gebruiken om er je voordeel mee te doen.
Ik help je graag bij het wegnemen van jouw blokkades!
 

Uiteraard staat het je vrij om eerst rustig zelf aan de slag met het e-book. Stel vragen aan mij als je niet precies weet wat ik bedoel of hoe het voor jouw uitdaging is in te zetten. Ik ben er om jou te helpen!

Let op onze volgende nieuwsbrief voor meer informatie.

Met warme groet,

Albert
professional eyeopener,
brainchanger & mindfixer


​Kijk op mijn websites
of vraag een Skype-sessie aan:

Email : albert@wegmetjeangst.nl
Site : www.wegmetjeangst.nl
Skype : albertbuschgens2

Gangesstroom 1
2721AS Zoetermeer
+31 6 36430220


GA.AAN! Bewustwording is de sleutel om opnieuw AAN te GAAN. Elke online cursus zit vol tools voor bewustwording. Zoals een kind leerde lopen, schrijven en lezen, krijg jij weer de inzichten en technieken om weer AAN te GAAN als een ontbrandende lamp, maar ook om alle uitdagingen in je leven weer volledig AAN TE GAAN. Eenmaal dit bereikt, ben je (weer) instaat om onbevreesd en vol eenvoud en plezier je doelen te behalen.


De consequenties van angst
Angst is altijd gericht op een toekomstige activiteit:
Je kunt alleen maar bang zijn van iets dat nog moet gebeuren. Dit op haar beurt kan alleen weer gebeuren als je daar in het verleden ook bang voor was. Dus het gaat om een oude her-innering.

Angst heeft de overtuiging nodig dat de ervaring weer gaat plaatsvinden.
Wanneer jij bij jezelf angst op roept voor die speech van morgen en je blijft er zo naar kijken, dan zal het zeker gaan gebeuren. Sterker nog, de angst zal groeien. Je weet: dat wat je energie geeft groeit.

Hoe waarschijnlijker het is, hoe groter de angst.
Dit gaat hand in hand met de vorige punten.

Hé, als het gebeurd met anderen zoals ik, of zelf bij hen die “beter” zijn, dan gaat het mij zéker overkomen.
We hebben het in ons dat we angst aantrekken wanneer anderen het is overkomen en te meer wanneer anderen bijvoorbeeld slimmer of sterker zijn. De vraag is dan: ”Waarom zij wel en ik niet?”

Hoe dichter de toekomstige gebeurtenis is des te groter de angst.
We sterven allemaal, maar denken ook dat het nog ver weg is. Je bent er niet mee bezig. Echter, staat er ineens iemand voor je met pistool op je gericht dan is de dood ineens heel dichtbij en de angst immens.

Het onbekende versterkt angst
Wanneer je eens een angstaanval hebt gehad, ben je bang voor weer een aanval. Angst voor de angst. Het niet weten of het komt, hoe intens het is en hoe lang het duurt kan jou enorm angstig maken. Dit kan er voor zorgen dat je niet meer je huis uitkomt.

Angst vereist dat je hoop hebt dat je uit de pijn kunt ontsnappen. Wanneer je gaat parachute springen is de angst in het vliegtuig aanwezig (ik kan het weten ). Echter, eenmaal uit het vliegtuig is de angst volledig weg en heeft plaatsgemaakt voor euforie, terwijl je op dat moment niet weet of de parachute opengaat.

Deze drie bovengenoemde zijn er om je te beschermen.

Hoe ga je angst nu gebruiken?

Met behulp van het vechtrespons kun je specifieke acties motiveren zoals zelfbescherming, vooruit planning of inzetten van bepaald gedrag om het probleem sowieso te vermijden. Dit zijn de tactieken die worden ingezet door o.a. verzekeraars, accountants en advocaten. Maar ook in de reclame door pil of crème leveranciers.

Al deze partijen presenteren aan jou de angst met betrekking tot een toekomstig probleem. Een probleem die ze je motiveren te vermijden. En… natuurlijk hebben zij de “oplossing”.

Vervolgens heb je de vluchtemotie. Deze emotie gaat over de motivatie tot verandering. Dit kan gaan over het veranderen van jouw situatie in je omgeving of zelfs jouw persoonlijkheid.

Voorbeeld van een vluchtrespons voor positieve verandering is de motivatie die onderdrukte huisvrouw vindt, om onder het juk van een tiran weg te vluchten en dit nooit meer mee te willen maken. Ze verandert. De angst voor zichzelf en voor de kinderen biedt de hefboom die nodig is om hem te verlaten. Ze verwijderen zichzelf van de “danger zone”, en angst is dan de trigger die dat veroorzaakte.

Angst is er om je de drie primitieve acties te laten uitvoeren:

Vechten
Vluchten
Flauwvallen

Beweging laat angst afnemen.
Zie hier de reden waarom sport een kalmerende werking heeft. Beweging zorgt voor het vrijkomen van endorfine, waardoor je je goed voelt. Verder is het zo dat je bij beweging energie nodig hebt en dat helpt absoluut je focus te verleggen.

Wanneer je in het NU bent voorkomt dit dat jouw aandacht naar de toekomst gaat.
Wanneer volledig je in het Nu bent dan kan je aandacht niet in de toekomst zijn. En we hebben gelezen dat een voorwaarde de projectie in de toekomst moet zijn. Dus… geen toekomstfocus betekent geen angst!

Heb als doel om de verwachtingen voor de toekomst om te keren.
Als angst wordt veroorzaakt door de verwachting van (lichamelijke of fysieke) pijn, zal bij het verwachten van goede dingen de angst weg doen gaan. Het is dus van belang nieuwe verwachtingen (emotionele) tot koppelen aan de resultaten die je wilt. Het oproepen van een naar gevoel is het ontbreken van (emotionele) hulpbronnen om dit nare gevoel te herkaderen. Bij een sessie worden altijd nieuwe motiverende gevoelens gekoppeld aan activiteiten. Een trigger roept dan alleen nog een positief gevoel op.

Her-inner weer een stukje persoonlijke geschiedenis van jezelf.
Als je weer kan her-inneren dat je een vergelijkbare situaties succesvol hebt afgerond, kan je dezelfde strategie hanteren als destijds. Wanneer je weer weet dat je zoiets al eerder deed, is de angst al direct al minder. Door het oproepen van oude positieve herinneringen installeer je in je brein direct meerdere keuzes en dat helpt. Deze keuzes neem je mee de toekomst in.

Creëer een gevoel van willen.
We zijn eerder geneigd onze angsten te overwinnen als we echt willen en er iets op het spel staat. Wanneer je iets hebt dat op dat moment belangrijker is dan jijzelf dan verdwijnt de angst als sneeuw voor de zon. Bijvoorbeeld wanneer jij kinderen moet beschermen. Al zie je het gevaar ben je bereid jezelf op te offeren voor je kind.

Maak het onvermijdelijk.
Wanneer een hopeloze situatie wordt aanvaard als onvermijdelijk en je worstelt er niet meer mee, zal angst verdwijnen. Mensen stijgen als ze weten dat ze niet verder kunnen dalen.

Tot slot de flauwval/vriesreactie.
Dit is de meest voorkomende reactie op angst, vooral in de deze wereld waar werkelijk gevaar minder gangbaar is dan bedachte angst. De vriesreactie is in principe een rem die voorkomt dat jij bepaalde dingen doet.

Zo voorkomt het dat je de straat oversteekt wanneer een vrachtwagen met 100 kilometer per uur op je af komt. Het voorkomt dat je vreemde taal uitschreeuwt in een vergadering met je collega’s en ga zo maar door.

Het is er om je gedrag aan te passen en zo dat je jezelf niet in de problemen brengt. Je kan dus de vriesrespons gebruiken om te stoppen negatieve keuzes in te zetten. Je kan kiezen om oude gewoontes niet in te zetten.

Angst is dus een mechanisme dat in werking wordt gezet als je oude angsten naar de toekomst projecteert. De oude niet helpende emotie heeft hier schuld aan. Door nu deze oude emotie te niet te doen met “collapse ankers” zal de angst niet naar de toekomst geprojecteerd worden. Door deze methoden worden trauma’s en Fobieën vaak in 1, 2 of 3  sessies volledig weggenomen.

Bij WegMetJeAngst zet ik een aantal zeer sterke technieken is. Eén ervan bij jij natuurlijk. Jij hebt alle hulpbronnen in je zitten en samen gaan we die inzetten. Nee, ik weet nooit of dit met Havening is, Trance, Tijdlijn Therapie of NLP. Jij bent uniek en verdient een methode die voor jou goed voelt. Geen standaard concept, maar op maat voor jou.

Wees niet bang  en neem contact op om te ondervinden hoe ook jouw angst, trauma, fobie of welke belemmering ook weg zal gaan.

Warme groet,

Albert

Op een angstvrij leven
Albert

Het optimale uit elke situatie halen voor persoonlijke en zakelijke groei is mijn drive. Ik daag graag uit om onbewuste negatieve patronen zichtbaar te maken en deze om te buigen naar patronen die voor het doel veel beter inzetbaar zijn.