Hoe woorden je vastzetten - Weg Met Je Angst

​Hoe zet je jouw toekomst klem door bepaalde dingen gewoonweg en zonder nadenken te zeggen? Hoe krachtig zijn die woorden dan?

More...

​Het gaat om NOMALISATIES!!!

​“Nomalisaties zijn ​dingen.”

Nomaliwattes??? Hoor ik je denken.

Ik hoop dat ik je mee kan nemen in dit verhaal. Het is de moeite waard om te leren.

Je weet waarschijnlijk dat iets in je leven komt als je er een naam aan hebt gegeven. Zolang je de naam nog niet weet, kun je er geen betekenis aan geven, toch?

De betekenis die jij aan iets geeft is puur persoonlijk. Denk maar na:

  • de een vindt spruitjes lekker en de ander afschuwelijk. Het woord is en blijft spruitje!
  • ​de een vindt bungy jumpen leuk en avontuurlijk en de ander alleen voor gekken.
  • ​​Maar dit geldt ook voor stress.

​Zo kun je nog wel een tijdje doorgaan. Het bestaan van iets is er zodra het een zelfstandig naamwoord is. Het huis, de koekenpan, het geld, enzovoort. Deze dingen kun je in een kruiwagen stoppen of beetpakken.

Echter, er zijn ook dingen die niet in een kruiwagen kunnen of vastgepakt kunnen worden, maar toch ook gebruikt als een vast ding dat niet te veranderen is:

  • ​Liefde
  • ​Angst
  • ​Depressie
  • ​Beslissing
  • ​Verandering
  • ​Haat

​Deze woorden noemen we een nomalisatie. Zonder dat we het doorhebben gebruiken we deze zonder te weten dat we ons vastzetten. Het is een ding geworden en iets dat een “ding” is valt niet te veranderen.

Echter liefde, angst, depressie, beslissing of verandering zijn processen, en dus veranderbaar.

De vraag is daarom altijd:

  • ​Hoe doe je het, als het gaat om veranderen. Wat moet veranderd worden? Hoe verander je?

  • ​Wat moet er worden beslist en hoe beslis je? Wie beslist er wat?

  • ​Wat heb je besloten om gestrest te raken?
 Wat maakt angstig en hoe doe je angst, of depressie, of burn-out.

Depressie besloten?

​Ik hoor je nu zeggen: ”ik heb helemaal niet besloten om gestrest te raken, het overkwam me”. Wanneer dat zo is dan zou dit voor iedereen gelden, maar dit is niet zo. Waar jij mogelijk gestrest van raakt, is voor de ander normaal of helemaal niet herkenbaar als drukkend.

Neem even stress. Het woord stress is dus een nomalisatie en een label, maar eigelijk is het een sensatie is je lijf, toch?

Hoe creëer jij die sensatie? Wat laat je toe om dit in je leven te bewerkstelligen. Zie je het proces ontstaan? Waarbij het proces een aaneenschakeling is van interne representaties (beeld, geluid, smaak, gevoel en geur) is.

Wat zie, hoor, voel, ruik of proef ik. Wat laat je na, of welke vaardigheid mis je, om een situatie neutraal of leuk te laten eindigen?

Neem bijvoorbeeld woede.

Als je woedend bent, is iemand over jouw grens gegaan. Hoe uit jij dat? Ram je er op los, of hou je het binnen en wordt je een wandelende snelkookpan. Waarom krop je het op? En wat doet dit opkroppen allemaal met jou? Hoeveel stress brengt het? Hoe raak je steeds meer uit balans?

Dus je hebt wellicht een “ram-proces”, een “krop-op process” of een "ohh laten we geen ruzie maken proces".  Wat voor proces je ook hebt, om snel de rust te vinden kun je een ademhalingsoefening doen. 

Even een ademhaling oefenen?

​​Zorg voor een dromerige blik. Kijk net iets boven de ooglijn (dus iets schuin omhoog). Kaak los. Tong achter voortanden. Ademhaling laag en een beetje zuchtend.

Bij inademen gaat je buik naar buiten en bij uitademen naar binnen. Adem voor 4 seconden in, hou 4 seconden vast, adem 6 seconden uit en hou weer 4 seconden vast. Houd dit vol tot je rustig bent.

Wanneer je rustig gaat ademhalen, en zoveel mogelijk bij de buikstreek, zul je weer rustig worden. Je komt meer in het NU en het gevoel van woede ebt weg. Echter, is de reden waarom men over je grens mocht niet weg? We kunnen nu natuurlijk alles wegpuffen, maar dat neemt de oorzaak niet weg.

In mijn cursus “weg met je paniekaanvallen” komen heel veel technieken voorbij om alle soorten angst te veranderen naar beter. De cursus leert je om onbewuste patronen te veranderen.
We kunnen nog zoveel op bewust niveau doen, maar weg gaat de oorzaak niet. Het gaat om het onbewuste.

​Huh... dat ging snel weg!

​Gister nog iemand bij mij in de praktijk. Reden? Doodsbang om een zangauditie te doen. Ik laat haar één oefening doen die ik ook in de cursus uitleg. Ze was helemaal van slag. Van eerst doodsbang, direct naar.. ”ik heb ineens zin om auditie te doen”.

Ze begreep er niets van. “Mind Fuck? Natuurlijk ben ik er dan nog niet. Dit gevoel moet dat geïntegreerd worden in haar neurologie met eenvoudige oefeningen.

Als ik zo’n techniek doe dan hoor ik vaak: “Ja, maar je neemt mijn brein in de maling!” Nee, jouw brein neemt jou al jaren in de maling. De angst die je hebt mag er zijn, maar niet in proporties waarbij het jou leven uit balans trekt.

​In mijn cursus leer je jouw brein te "resetten". 

Natuurlijk zijn ademhalingsoefeningen heel goed, net als ontspanningsoefeningen. Echter, houdt er rekening mee dat je het gevolg aanpakt (symptomen) en niet de oorzaak dat onbewust aanwezig is.

Let in het vervolg op nomalisaties. Wanneer jij jouw eigen processen helder hebt kunt je net als in de procesindustrie jouw eigen processen veranderen naar beter. Ik help jou daar graag bij. Of één van mijn cursussen. Kopen van een cursus is een ding, maar ik ben er altijd om je tijdens een online cursus verder te helpen.  

De cursussen zijn niet alleen voor paniekaanvallen, maar helpen uitstekend bij:

- angst om over te geven
- angst om auto te rijden
- angst naar buiten te gaan
- angst om te vliegen
- angst om iemand te ontmoeten
- gebrek aan zelfvertrouwen
- stopen met haar-uittrekken
- angst om naar openbare toiletten te gaan
- enzovoort (alles dat amygdala gerelateerd is)

Neem weer de beslissing om het heft in eigen hand te hebben. Ik zal je gids zijn en je leiden door dit doolhof.

Warme groet,
Albert

Albert

Het optimale uit elke situatie halen voor persoonlijke en zakelijke groei is mijn drive. Ik daag graag uit om onbewuste negatieve patronen zichtbaar te maken en deze om te buigen naar patronen die voor het doel veel beter inzetbaar zijn.