De prikkels waar je angstig door wordt kan je wegnemen.

​Wrijven helpt niet! Of..... toch wel?

ANGST

​Zou het kunnen dat je met wrijven je trauma, angst, paniek, PTSS of fobie kunt wegnemen?


Het antwoord is volgens Dr. R. Ruden (en mijn ervaring): JA!

Dr. Ruden is een Neuro Wetenschapper en zocht al jaren naar een - te bewijzen - techniek om van amygdala gerelateerde stoornissen af te komen.

Door zijn jarenlange ervaring in de neurologie weet hij voor welke problemen mensen staan die met mentale stoornissen te kampen hebben. Veelal ziet men helaas maar één oplossingen, en dat is de zoektocht naar een medicijn dat het probleem onderdrukt, want wegnemen doet het nooit.

More...


​Havening Techniek. De wetenschap en eenvoud om van je trauma af te komen.

Tja, we onderdrukken nu de oorzaak, omdat men niet in staat was deze te vinden. Het enige wat een medicijn nu doet is verlichten, terwijl de oorzaak onder druk staat en onder spanning. We merken dan ook dat wanneer we een lagere dosering nemen de pijn er weer is. De welbekende visuele cirkel waar je in terecht komt. Sterker nog, je krijgt het nare gevoel er nooit meer af te komen.

Naast dat een medicijn de oorzaak niet wegneemt en slechts onderdruk, is het vaak ook nog heel slecht voor je lijf.

1.3.000.000 slikken antidepressiva!

Begrijp me niet verkeerd, maar ik snap ook dat het voor velen fijn is dat ze snel de (mentale) pijn kun verlichten en op die manier hun leven kunnen voortzetten. Echter, het is wel alarmerend om te weten dat er 1,3 miljoen mensen aan de antidepressiva is. Daarbij weten we wat de bijwerkingen zijn en die zijn niet positief.

Ik hoop dat je wilt doorlezen, want ik denk dat het je gaat helpen.

Amygdala

De amygdala wordt tegenwoordig keer op keer genoemd, het is niet nieuw meer en dus denk ik dat ook jij weet dat dit stukje brein de emoties reguleert.

Je weet dat de hoogste prioriteit van de amygdala overleven is. Dat JIJ overleeft. Het speurt dus de omgeving af naar gevaar. Wanneer dit dreigt dan produceert het adrenaline en cortisol. Twee stresshormonen die zorg dragen voor je vechten, vluchten en flauwvallen gedrag.

​Hoe een trauma weg te nemen

E.B.B.O
Dr. Ruden is eerst eens aan de slag gegaan om nauwkeurig te onderzoeken hoe een angst zich vastzet in de amygdala. Hierbij kwamen 4 factoren naar boven:

  • ​natuurlijk de negatieve Ervaring
  • ​de Betekenis die jij er aan gaf
  • ​stabiliteit van het Brein-landschap
  • ​gevoel van Opgesloten zitten

​Wanneer alle vier negatief zijn dan is de kans groot dat je brein-frequentie in GAMMA modus schiet (100Hz). Dit triggert de amygdala en produceert adrenaline en cortisol.

Om alles NU niet te wetenschappelijk te maken vraag ik na het lezen van dit blog op de blauwe knop te klikken voor meer. Je leest dan meer over die bijzondere AMPA receptoren.

AMPA Receptoren

De AMPA receptoren zijn na een negatieve ervaring jouw video camera’s die continu op de uitkijk zijn om jou te waarschuwen wanneer eenzelfde gevaar dreigt. Nou precies? Nee, de dreiging hoeft niet exact hetzelfde te zijn. Ik leg even uit waarom niet.

Bij een nare gebeurtenis sluit het analytische deel van je brein zich af, maar je amygdala niet. Je amygdala slaat ALLES op wat er te zien, te horen, te proeven, te ruiken of te voelen was. We noemen de totale zintuiglijke opslag ook wel een ENGRAM.

Voorbeeld:
Stel bij gebeurtenis is er lichamelijke pijn aangebracht en angst. Het zit nu gecodeerd in je amygdala.

Zoals ik al schreef sluit het analytisch deel van je brein zich en neemt heel weinig informatie op. Echter, onbewust wordt alles opgeslagen door je amygdala. Stel het was in een park. Dan zag je wellicht niet die lantaarnpaal, het bankje of de dikke eik. Misschien hoorde je ook niet die uil of voelde je niet bewust de ondergrond van grind.

De nare ervaring wordt eigenlijk opgeslagen in drie delen:

  • Content: het wapen. Hier is de directe focus, omdat het je leven bedreigt.
  • Complex content: degene achter het wapen. Wat had hij of zij aan, welke     
       kleuren, welke geur en hoe klonk de stem.
  • Context: de omgeving.

​Angst komt vaak "uit het niets..."

Nu komt het nare bij angstervaringen: ze komen vaak uit het niets. Plots begint je hart te bonzen als een bezetene, je gaat zweten, wordt zweverig in je hoofd en kan niet meer goed nadenken. Een panieksituatie dus.

Maar hoe kan dat nou? Je zit gewoon thuis op de bank!!!!!!!

Misschien snap je nu meer hoe het kan dat je ineens angst of paniek kunt ervaren. Onbewust heb je een enorme databank aan informatie, ook die extreem negatieve van dat park. Wanneer jij beelden, gedachten of gevoelens (soms ook smaken en geur) onbewust naar boven brengt dan trigger je de amygdala. Deze beelden, gedachten, etc. waren buiten jouw bewuste gewaarwording, maar wel aanwezig als onbewuste ervaring.

Het hoeft niet thuis te gebeuren. Je kunt ergens op visite zijn en diegene eenzelfde jas als de misdrijfpleger. Bewust onherkenbaar, maar je amygdala signaleert dit wel en kan na enige tijd stresshormonen aanmaken.

Dit beeld, geluid, enzovoort heeft je amygdala getriggerd. HELP gevaar roept het, ik moet overleven… weg hier. Dus... adrenaline en cortisol!!!! Angst - paniek - flauwvallen is het gevolg.

Vaak haten we die paniekaanvallen, we balen en willen het wegstoppen. Begrijpelijk, maar ​blijf bedenken dat je brein je alleen maar wilt helpen. H​AVENING helpt je om die paniekgevoelens WEG TE NEMEN EN DUS ALLEEN NIET MAAR TE ONDERDRUKKEN!

Hoe neem je nu weer zo’n ENGRAM weg?

Dat was ook de vraag van Dr. Ruden. Bij het vastzetten van trauma hadden we dus een negatieve EBBO (zie hierboven) nodig. Er was een hoge brein-frequentie, adrenaline, cortisol en een PKM-Zeta-achtig enzym.

Om het trauma los te weken van de AMPA receptoren hebben het volgende nodig: Calciumneurin - Calcium - GABA - Serotonine en een lage brein-frequentie (DELTA).

Dit klinkt nogal whoowhoo, maar wees gerust, alles wordt door je eigen lijf geleverd, met een beetje hulp van jezelf.

Wrijven brengt je brein-frequentie in DELTA

Misschien herkennen we allemaal wel de natuurlijke instinctieve beweging die we maken bij het geruststellen van jezelf of de ander.

Slaan we ons hoofd niet in de handen of wrijven onze wangen bij spanningen of stress? Aaien we niet iemands schouders of gezicht om gerust te stellen? Wrijven we niet in de handen bij onzekerheid? Dit blijk nu wetenschappelijk enorm kalmerend te zijn.

Dr. Ruden heeft dit dus uitvoerig getest. Wat zijn nu de effecten van dit wrijven?

  • Het brengt je brein-frequentie naar DELTA
  • Dit produceert Serotonine en GABA
  • Vervolgens Calcium dat de Amygdala cel ingaat
  • Dit zorgt weer voor de aanmaak van Calciumneurin
  • Dit laatste zorgt dat de AMPA receptor defosforoliseerd, loslaat en oplost.

Weg trauma! 

Degene die dit meemaken zijn of het trauma volledig kwijt, of ziet een gebeurtenis als herinnering zonder pijn, of het is een wazig iets.

Naast het oplossen van het trauma hoor je heel vaak dat ook een chronische pijn weg is. Psychosomatische pijnen lossen dus ook op met Havening.

Nu zijn er 7 soorten Havening technieken.

  • Event Havening
  • Transpirational Havening
  • Role Havening
  • Iffirmational Havening
  • Affirmational Havening
  • Hopeful Havening
  • Outcome Havening


Deze leg ik allemaal uitgebreid uit in mijn online cursus. Ga naar "hoe werk Havening" en bekijk de video nog eens. Bel me op als je vragen hebt.

Het doel van angst

Angst is een van de makkelijkste emoties voor mensen om te ervaren. Dit is niet zo gek want angst is een natuurlijk iets. Het wilt ons namelijk beschermen.

Het is maar beter om in bepaalde omstandigheden bang te zijn. Je kunt dan rustig weglopen, het gevaar vermijden en zeker wanneer er een auto op je afkomt of een zeer giftige slag, toch?

Hulp

Ik kan me voorstellen dat in je uppie de Havening Techniek lastig lijkt. De inbreng van een coach kan hierin zeker een toegevoegde waarde hebben.

Het kan zijn dat jouw trauma, PTSS, angst, fobie, enzovoort, zo heftig is dat je je opstap naar je herstel liever niet alleen doet, maar dat je er wel vanaf wilt komen op een eenvoudige wijze zonder dat je de oude pijnlijke herinnering steeds maar moet ophalen.

”Jij ben een flexibel mens en kan alles
bereiken dat jou
 gelukkig maakt”.


​Soms hebben mensen richting nodig en duwtje in de rug, maar belangrijk is dat alles vanuit de ontspanning gebeurt.

Gelukkig vinden mijn cliënten het fijn dat ik ze confronteer om zo achter dat masker vandaan te durven komen en de wereld weer recht in de ogen te kijken. Ik zeg altijd: Face the enemy.

Als jij er klaar voor bent, ben ik dat ook.

Fysieke pijn kan ontstaan bij een auto ongeluk, jezelf snijden of gewoon je hoofd stoten. De angst voorkomt in de meeste gevallen dat je te hard met de auto rijdt. Je voelt je verantwoordelijkheid of je doet het niet uit angst de macht over het stuur te verliezen.

Er is ook nog de emotionele pijn. Ben je ooit heel erg voor schut gezet in een groep of voor de klas, dan kan het nu zomaar zijn dat jouw onbewuste zo’n ervaring wilt voorkomen. De ooit gecreëerde emotionele pijn komt weer naar boven en je vermijdt elke openbare presentatie. Je verzint 1001 smoesjes, al kost het de kans op die geweldige baan.

Voorwaarden die tot angst aanzetten
De emotionele pijn kan ook optreden wanneer jij bang bent je relatie kwijt te raken. De angst voor zo’n verlies kan enorme omvang nemen. Al ben je niet gelukkig, toch draai je jezelf in allerlei bochten om alles te houden zoals het is.

Angst wilt ons voor dit soort zaken beschermen. Ja, het is pijnlijk, maar erachter schuilt een positief doel. Houd dat nog steeds in de gaten.

Misschien wordt dit positieve niet altijd bereikt, maar het is er wel. Er zijn tijden waar we de angst op een hele vervelende manier kunnen ervaren. Echter, zolang je het doel begrijpt, kun je het terugvolgen naar de initiële bedoeling, en het dan laten gaan.

Op zo’n moment krijg je de macht over de angst, en kan je het als hefboom gebruiken om er je voordeel mee te doen.
Ik help je graag bij het wegnemen van jouw blokkades!
 

Uiteraard staat het je vrij om eerst rustig zelf aan de slag met het e-book. Stel vragen aan mij als je niet precies weet wat ik bedoel of hoe het voor jouw uitdaging is in te zetten. Ik ben er om jou te helpen!

Let op onze volgende nieuwsbrief voor meer informatie.

Met warme groet,

Albert
professional eyeopener,
brainchanger & mindfixer


​Kijk op mijn websites
of vraag een Skype-sessie aan:

Email : albert@wegmetjeangst.nl
Site : www.wegmetjeangst.nl
Skype : albertbuschgens2

Gangesstroom 1
2721AS Zoetermeer
+31 6 36430220


GA.AAN! Bewustwording is de sleutel om opnieuw AAN te GAAN. Elke online cursus zit vol tools voor bewustwording. Zoals een kind leerde lopen, schrijven en lezen, krijg jij weer de inzichten en technieken om weer AAN te GAAN als een ontbrandende lamp, maar ook om alle uitdagingen in je leven weer volledig AAN TE GAAN. Eenmaal dit bereikt, ben je (weer) instaat om onbevreesd en vol eenvoud en plezier je doelen te behalen.


De consequenties van angst
Angst is altijd gericht op een toekomstige activiteit:
Je kunt alleen maar bang zijn van iets dat nog moet gebeuren. Dit op haar beurt kan alleen weer gebeuren als je daar in het verleden ook bang voor was. Dus het gaat om een oude her-innering.

Angst heeft de overtuiging nodig dat de ervaring weer gaat plaatsvinden.
Wanneer jij bij jezelf angst op roept voor die speech van morgen en je blijft er zo naar kijken, dan zal het zeker gaan gebeuren. Sterker nog, de angst zal groeien. Je weet: dat wat je energie geeft groeit.

Hoe waarschijnlijker het is, hoe groter de angst.
Dit gaat hand in hand met de vorige punten.

Hé, als het gebeurd met anderen zoals ik, of zelf bij hen die “beter” zijn, dan gaat het mij zéker overkomen.
We hebben het in ons dat we angst aantrekken wanneer anderen het is overkomen en te meer wanneer anderen bijvoorbeeld slimmer of sterker zijn. De vraag is dan: ”Waarom zij wel en ik niet?”

Hoe dichter de toekomstige gebeurtenis is des te groter de angst.
We sterven allemaal, maar denken ook dat het nog ver weg is. Je bent er niet mee bezig. Echter, staat er ineens iemand voor je met pistool op je gericht dan is de dood ineens heel dichtbij en de angst immens.

Het onbekende versterkt angst
Wanneer je eens een angstaanval hebt gehad, ben je bang voor weer een aanval. Angst voor de angst. Het niet weten of het komt, hoe intens het is en hoe lang het duurt kan jou enorm angstig maken. Dit kan er voor zorgen dat je niet meer je huis uitkomt.

Angst vereist dat je hoop hebt dat je uit de pijn kunt ontsnappen. Wanneer je gaat parachute springen is de angst in het vliegtuig aanwezig (ik kan het weten ). Echter, eenmaal uit het vliegtuig is de angst volledig weg en heeft plaatsgemaakt voor euforie, terwijl je op dat moment niet weet of de parachute opengaat.

Deze drie bovengenoemde zijn er om je te beschermen.

Hoe ga je angst nu gebruiken?

Met behulp van het vechtrespons kun je specifieke acties motiveren zoals zelfbescherming, vooruit planning of inzetten van bepaald gedrag om het probleem sowieso te vermijden. Dit zijn de tactieken die worden ingezet door o.a. verzekeraars, accountants en advocaten. Maar ook in de reclame door pil of crème leveranciers.

Al deze partijen presenteren aan jou de angst met betrekking tot een toekomstig probleem. Een probleem die ze je motiveren te vermijden. En… natuurlijk hebben zij de “oplossing”.

Vervolgens heb je de vluchtemotie. Deze emotie gaat over de motivatie tot verandering. Dit kan gaan over het veranderen van jouw situatie in je omgeving of zelfs jouw persoonlijkheid.

Voorbeeld van een vluchtrespons voor positieve verandering is de motivatie die onderdrukte huisvrouw vindt, om onder het juk van een tiran weg te vluchten en dit nooit meer mee te willen maken. Ze verandert. De angst voor zichzelf en voor de kinderen biedt de hefboom die nodig is om hem te verlaten. Ze verwijderen zichzelf van de “danger zone”, en angst is dan de trigger die dat veroorzaakte.

Angst is er om je de drie primitieve acties te laten uitvoeren:

Vechten
Vluchten
Flauwvallen

Beweging laat angst afnemen.
Zie hier de reden waarom sport een kalmerende werking heeft. Beweging zorgt voor het vrijkomen van endorfine, waardoor je je goed voelt. Verder is het zo dat je bij beweging energie nodig hebt en dat helpt absoluut je focus te verleggen.

Wanneer je in het NU bent voorkomt dit dat jouw aandacht naar de toekomst gaat.
Wanneer volledig je in het Nu bent dan kan je aandacht niet in de toekomst zijn. En we hebben gelezen dat een voorwaarde de projectie in de toekomst moet zijn. Dus… geen toekomstfocus betekent geen angst!

Heb als doel om de verwachtingen voor de toekomst om te keren.
Als angst wordt veroorzaakt door de verwachting van (lichamelijke of fysieke) pijn, zal bij het verwachten van goede dingen de angst weg doen gaan. Het is dus van belang nieuwe verwachtingen (emotionele) tot koppelen aan de resultaten die je wilt. Het oproepen van een naar gevoel is het ontbreken van (emotionele) hulpbronnen om dit nare gevoel te herkaderen. Bij een sessie worden altijd nieuwe motiverende gevoelens gekoppeld aan activiteiten. Een trigger roept dan alleen nog een positief gevoel op.

Her-inner weer een stukje persoonlijke geschiedenis van jezelf.
Als je weer kan her-inneren dat je een vergelijkbare situaties succesvol hebt afgerond, kan je dezelfde strategie hanteren als destijds. Wanneer je weer weet dat je zoiets al eerder deed, is de angst al direct al minder. Door het oproepen van oude positieve herinneringen installeer je in je brein direct meerdere keuzes en dat helpt. Deze keuzes neem je mee de toekomst in.

Creëer een gevoel van willen.
We zijn eerder geneigd onze angsten te overwinnen als we echt willen en er iets op het spel staat. Wanneer je iets hebt dat op dat moment belangrijker is dan jijzelf dan verdwijnt de angst als sneeuw voor de zon. Bijvoorbeeld wanneer jij kinderen moet beschermen. Al zie je het gevaar ben je bereid jezelf op te offeren voor je kind.

Maak het onvermijdelijk.
Wanneer een hopeloze situatie wordt aanvaard als onvermijdelijk en je worstelt er niet meer mee, zal angst verdwijnen. Mensen stijgen als ze weten dat ze niet verder kunnen dalen.

Tot slot de flauwval/vriesreactie.
Dit is de meest voorkomende reactie op angst, vooral in de deze wereld waar werkelijk gevaar minder gangbaar is dan bedachte angst. De vriesreactie is in principe een rem die voorkomt dat jij bepaalde dingen doet.

Zo voorkomt het dat je de straat oversteekt wanneer een vrachtwagen met 100 kilometer per uur op je af komt. Het voorkomt dat je vreemde taal uitschreeuwt in een vergadering met je collega’s en ga zo maar door.

Het is er om je gedrag aan te passen en zo dat je jezelf niet in de problemen brengt. Je kan dus de vriesrespons gebruiken om te stoppen negatieve keuzes in te zetten. Je kan kiezen om oude gewoontes niet in te zetten.

Angst is dus een mechanisme dat in werking wordt gezet als je oude angsten naar de toekomst projecteert. De oude niet helpende emotie heeft hier schuld aan. Door nu deze oude emotie te niet te doen met “collapse ankers” zal de angst niet naar de toekomst geprojecteerd worden. Door deze methoden worden trauma’s en Fobieën vaak in 1, 2 of 3  sessies volledig weggenomen.

Bij WegMetJeAngst zet ik een aantal zeer sterke technieken is. Eén ervan bij jij natuurlijk. Jij hebt alle hulpbronnen in je zitten en samen gaan we die inzetten. Nee, ik weet nooit of dit met Havening is, Trance, Tijdlijn Therapie of NLP. Jij bent uniek en verdient een methode die voor jou goed voelt. Geen standaard concept, maar op maat voor jou.

Wees niet bang  en neem contact op om te ondervinden hoe ook jouw angst, trauma, fobie of welke belemmering ook weg zal gaan.

Warme groet,

Albert

Op een angstvrij leven
Albert

Het optimale uit elke situatie halen voor persoonlijke en zakelijke groei is mijn drive. Ik daag graag uit om onbewuste negatieve patronen zichtbaar te maken en deze om te buigen naar patronen die voor het doel veel beter inzetbaar zijn.